پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : تیتر یک

تعرفهٔ گران و غیررسمی آموزش

خانواده‌های ایرانی، بهار هرسال چند نگرانی دارند که همۀ آن‌ها درخصوص افزایش تورم و هزینه‌های اساسی است. از خردادماه این نگرانی رنگ‌ جدی‌تری به خود می‌گیرد؛ ایامی که کم‌کم کارنامۀ دانش‌آموزان آماده و ارائه می‌شود و باز موسم ثبت‌نام در مدارس می‌رسد. بخش زیادی از دانش‌آموزان در مدارس دولتی که با جمعیت اشباع -بین حدود ۴۰ نفر یا بیشتر- دانش‌آموز در هر کلاس مواجه‌اند و خانواده‌ها برای ارائۀ کیفیت آموزشی بیشتر و یا دلایل دیگر اقدام به ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس غیرانتفاعی می‌کنند.
تعرفهٔ گران و غیررسمی آموزش

۵ مفقودی در سیل «سوادکوه»

بارش سنگین باران سه‌شنبه‌شب، طغیان رودخانۀ «تلار»، وقوع سیل و مسدودشدن محورهای کوهستانی در شهرستان سوادکوه استان مازندران را به‌بارآورد. هلال‌احمر شهرستان نیز از انتقال مصدومان به مراکز درمانی و اسکان اضطراری گرفتارشدگان در سیل خبر داد. همچنین این سیلاب که مسئولان استان مازندران آن را «کم‌سابقه» عنوان کرده‌اند، منجر به بروز حوادثی در نقاط مختلف استان مازندران شد که مفقودشدن تعدادی خودرو در جادۀ سوادکوه و تخریب بخشی از محورهای فرعی جادۀ هراز، از جمله پیامدهای این حادثه است. گرچه تا زمان تنظیم این گزارش آمار رسمی جمعیت هلال‌احمر از ۵ مفقودی در این سیلاب خبر می‌دهد، اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به «پیام ما» گفته است: اطلاع دقیقی از تعداد مفقودان احتمالی و خسارات در دست نیست و همه مشغول ارزیابی هستند.
۵ مفقودی در سیل «سوادکوه»

دانش‌آموزان عشایر بازماندگان از کلاس

|پیام ما| دست‌هایشان بیش از قلم و دفتر و کتاب، کار را می‌شناسد. بیشتر از گچ و تخته ابزار کشاورزی و دامداری را به دست می‌گیرند و دنیای کوچک عشایری خود را می‌سازند اما آنها نیازمند عدالت آموزشی هم هستند. پشت نیمکت‌هایی که به آنان سواد خواندن و نوشتن می‌آموزد و آنان را برای دستیابی به آرزوهای کودکانه‌شان کمک می‌کند. کودکان عشایری در مدارس مختلفی درس می‌خوانند که اکثر آنها با شکل مدارس معمول متفاوت است. محروم‌تر، کوچکتر و با امکانات کمتر. کلاس‌های محدود و چندپایه، کمبود امکانات زیرساختی برای آموزش، قرارگیری در مناطق صعب‌العبور و حتی مرزی، نبود سرویس ایاب‌وذهاب از ویژگی این مدارس است؛ خصوصاً آنکه بسیاری از این مدارس و کلاس‌ها در چادرها و یا کانکس و شبه‌کپر تشکیل می‌شود.
دانش‌آموزان عشایر بازماندگان از کلاس

سقوط در شیب دره

جنگل‌های ارسباران ۱۳۰ هزار هکتار وسعت دارند‌، جنگل‌هایی که در کنارهٔ رود ارس و در شمال استان آذربایجان‌شرقی قرار دارند. این منطقه بین شهرستان کلیبر تا سیه‌رود و از شهرستان اهر در جنوب تا رود ارس در شمال واقع شده است. محدودهٔ این جنگل‌ها پیشتر گسترده‌تر بود، اما تخریب جنگل و... باعث شد این عرصه‌ها آرام‌آرام کوچکتر شود و به محدودهٔ فعلی تقلیل یابد.
سقوط در شیب دره

شهادت در ارسباران

رئیس‌جمهور ظهر یکشنبه پس از افتتاح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین با بالگرد راهی تبریز شده بود. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی هم سرنشین این بالگرد بودند. باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم به ارتش، سپاه و فراجا دستور داد همه ظرفیت‌های خود برای جست وجوی بالگرد رئیس جمهور به کار ببرند. با این حال وحیدی وزیر کشور ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه شب خبر داد که نیروهای امدادی به دلیل شرایط جوی هنوز به نقطه سانحه نرسیده‌اند.
شهادت در ارسباران

طبیعت را به کودکان پس دهید

وقتی از نمای نزدیک به کارها و آثار و فعالیت‌های «عبدالحسین وهاب‌زاده» نگاه کنیم، سه چهره از او نمایان می‌شود. وهاب‌زاده‌ای که معلم دانشگاه است و سال‌ها به تدریس بوم‌شناسی و تکامل مشغول بوده است؛ چهره‌ای که شاید دیگر از ذهن بسیاری افراد مگر دانش‌آموختگان خوش‌حافظهٔ سال‌های دور دانشگاه فردوسی مشهد، محو شده است و جایش را به وهاب‌زادهٔ مترجم داده است. او ۲۶ عنوان کتاب را در بیش از چهار دهه به فارسی ترجمه کرده که حجم آنها از هشت هزار صفحه گذشته است. در کسوت مترجم، وهاب‌زاده پیگیر پروژه‌ای بلندمدت برای آشنایی دانشجویان و پژوهشگران علوم‌زیستی با کتاب‌های مهم در موضوعات اساسی حوزهٔ بوم‌شناسی، محیط‌زیست، تکامل و رفتارشناسی بوده است. او آثار مهمی مانند «بهار خاموش»، «اژدهای بهشتی»، «مبانی محیط‌زیست»، «مقدمه‌ای بر اکولوژی رفتار»، «تنوع حیات»، «شناخت محیط‌زیست»، «سوسیوبیولوژی»، «طراحی با طبیعت»، «بوم‌شناسی: مطالعهٔ تجربی توزیع و فراوانی»، «تکامل»، «کودک‌وطبیعت»، «در سایهٔ انسان» و «حقِ مادرزاد» را به زبان فارسی برای خوانندگان مهیا ساخته است. گرچه او امروز متفکر و مترجم نامداری در حوزهٔ محیط‌زیست ایران به‌شمار می‌آید، اما ماندن در محیط‌های آکادمیک و پیوند غیرمستقیم با مخاطبان به‌واسطهٔ کتاب‌هایش هرگز غوغای درونی و ذهن خلاق و تیزبینش را تسلی نبخشید. امروز جامعهٔ ایران او را در قامت کنشگری اجتماعی برای خلق ایده و تأسیس مدرسهٔ طبیعت ایرانی می‌شناسد. او می‌گوید همیشه دوست داشته با کودکان کار کند و ذهش به‌تازگی معطوف به موضوع کودک و طبیعت نشده است و تقریباً از زمانی‌که در دانشگاه بوم‌شناسی می‌خوانده است، تحت‌تأثیر کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» از «ادیت کاب»، به اهمیت تجربهٔ طبیعت در کودکی فکر می‌کرده است. با او دربارهٔ ایده‌اش که اکنون فراگیر شده است و توانسته عدهٔ زیادی از خانواده‌های ایرانی را دربارهٔ موضوع کودکی و تجربهٔ طبیعت و اهمیت فعالیت‌های ساختارنیافته و بازی آزاد بر بستر طبیعت حساس کند و لشکری مشتاق از کنشگران را برای تحقق ایدهٔ مدرسهٔ طبیعت بسیج کند تا طبیعت را برای کودکان پس بگیرند، به گفت‌وگو نشستیم.
طبیعت را به کودکان پس دهید

آموزش در مدارس سنگی و گلی ادامه دارد

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود حدود ۷۳۲۰ مدرسه عشایری از نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مدارس عشایری با کمک سازمان نوسازی مدارس خبر داد.
آموزش در مدارس سنگی و گلی ادامه دارد

پایان بازداشت موقت

خبر به بسیاری از روزنامه‌نگاران رسیده بود اما بسیاری از آنها این خبر «واقعا خوب» را منتشر نکردند. برخی با این نگرانی که در لحظه آخر همه چیز به هم بخورد. یا کسی در جایی مخالفتی کند یا وثیقه مهیا نشود یا احتمالات دیگر. دیروز بسیاری از روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی از در راه بودن خبری خوب خبر داده بودند به این امید که خبر قطعی را بدهند. عصر یکشنبه ۲۴ دی ماه سرانجام «خبر خوب» اتفاق افتاد و الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار، زندانی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.
پایان بازداشت موقت

بساط گواهی پولی مسئولیت اجتماعی باید جمع شود

دبیر تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی، مهمترین مسئولیت اجتماعی این است که بساط همایش‌ها و جشنواره‌هایی که همگی نام ملی و بین المللی به همراه دارند و کاسبکارانه به دنبال گواهی فروشی هستند، برچیده شود.
بساط گواهی پولی مسئولیت اجتماعی باید جمع شود

تنبیه بدنی به هر نحوی، خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: تنبیه بدنی به هر نحوی،خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است و موارد بسیار اندک تنبیه بدنی در کمتر از ۲۴ ساعت بررسی و افراد خاطی به هیأت رسیدگی معرفی شدند.
تنبیه بدنی به هر نحوی، خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است