پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : گزارش روز

تهران تاب‌آور نیست

مـوضوع تاب‌آوری شـهری اکـنون بـه حوزه‌های مختلفی بسط داده شده است. اگر در گذشته این مفهوم تنها به مباحث محیط‌زیست شهری یا تغییر اقلیم وابسته بود، اکنون این مبحث به حوزه‌های کالبدی شهر، سوخت و ترافیک، اسکان غیررسمی، سازه‌های ناپایدار و… نیز بسط داده شده است. اما بررسی هرکدام از این بخش‌ها، گواه این است که در شهری مانند تهران هنوز تاب‌آوری شهری چندان که باید جدی گرفته نشده است. درحالی‌که مخاطرات طبیـعی و غیرطبیعی، هر لحظه زیست شهری را تهدید می‌کند.
تهران تاب‌آور نیست

تهران همچنان بدون شهردار است

مرخصی زاکانی برای جلیلی؟
تهران همچنان بدون شهردار است

پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

تهران به محاصرۀ خودروها درآمده است. شهری که در این سال‌ها تبدیل به پارکینگی بزرگ از خودروها شده است و روزانه ۴۲ میلیون سفر در آن انجام می‌شود. آمارهای شورای شهر تهران مؤید تردد ۸ هزار وسیلۀ نقلیه اعم از ماشین و موتور و... در تهران است. اما هرچه خیابان‌ها و بزرگراه‌ها توسعه می‌یابند و هرچه به تعداد پارکینگ‌ها افزوده می‌شود، به همان نسبت به تعداد خودروها نیز اضافه می‌شود. شاید ازهمین‌روست که کارشناسان حوزۀ توسعۀ پایدار معتقدند که تهران پیش از آنکه شهری انسان محور باشد، شهری در خدمت خودروها و خودرومحور است.
پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

مرگ‌های تکراری

هنوز چهلم کارگر قبلی نرسیده که خبری تازه خانواده‌ای دیگر از کارگران معدن زغال‌سنگ را سیاه‌پوش کرد. «سجاد زعیم‌باشی»، هفتم تیر یک روز قبل از انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در سکوت خبری زیر زغال‌ ماند تا به لیست کارگران فوت‌شدۀ معادن زغال‌سنگ کرمان در سال ۱۴۰۳ اضافه شود. پیش از این «عبدالله اسماعیلی»، «حسن صیاد» و «علی فروغی» بر اثر حادثه در معدن جان خود را ازدست داده بودند. ۴ حادثه در کمتر از ۲ ماه، زنگ خطر جدی برای امنیت جانی معادن‌ زغال‌سنگ است. معادنی که ایمنی همواره پاشنۀ آشیل آن‌هاست و گویی کارگران به‌جای کار در این معادن، مشغول مرگ‌اند. «سروش گدازگری» مسئول نظارت بازرسی و ایمنی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به «پیام ما» می‌گوید: حوادث معادن زغال‌سنگ به نسبت میزان تولید آن در کشور زیاد است و ایمنی معادن متولی و آیین‌نامۀ مشخصی ندارد.
مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

پانزده روز از ریزش سنگ‎های پانصد تنی بر روی چهار کارگر معدن شازند اراک می‌گذرد و هنوز خبری از پیکر دو کارگر مفقودشده نیست. پیکر «محمد بوالحسنی» و «نصرالله یارمحمدی» روز حادثه از زیر آوار بیرون کشیده شد، اما «مجتبی نجفی» و «آیت‌‏الله رضایی» همچنان زیر سنگ‌های معدن هستند. خانواده‌های این کارگران در گفت‌وگو با «پیام ما»، از روند جست‌وجو گلایه دارند و تقاضا می‌کنند تا پیداشدن پیکر کارگران، جست‌وجو متوقف نشود.
نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

|پیام ما|چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه در شرایطی به پایان رسید، که مشارکت نکردن ۶۰ درصد واجدان شرایط رای موجب شد تا بسیاری از چهره‌های سیاسی از آن به عنوان رای اعتراضی و لزوم درک آن از سوی مسئولان سخن بگویند. از این میان بیانیهٔ «مصطفی پورمحمدی» گویای این نکته بود که او به عنوان یکی از چهره‌های حاضر در انتخابات قصد دارد نشان دهد که پیام انتقادی «جمهور» را شنیده است. اما باید دید این پیام از سوی دیگران هم چنان که باید درک می‌شود یا نه. با اتمام شمارش آرا مشخص شد این انتخابات به دور دوم کشیده شده است. بیشترین مشارکت از آن استان خراسان جنوبی با حدود ۶۱ درصد و پایین‌ترین نیز از کردستان با حدود ۲۳ درصد آراء به ثبت رسید. مقایسه آمار مشارکت انتخابات دیروز و دوره پیشین نشان می‌دهد که با وجود آنکه میزان آرای باطله نسبت به دوره سیزدهم کاهش یافته، اما مقدار مشارکت هم از دوره قبلی کمتر بوده است. با انتشار اولین نتایج، تنش در جبهۀ اصول‌گرایان و میان هواداران «سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» نیز بالا گرفت.
صدای جمهور آمد

نظافت، درخواست اول تهرانی‌ها از 137

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرد:
نظافت، درخواست اول تهرانی‌ها از 137

آلودگی تابستانی هوا

تهران شهر خودروها و ‌پارکینگ‌هاست. شهروندان تهرانی دست کم یک‌چهارم از روزهای سال را در وضعیت قرمز و شاخص آلودگی هوای بالا تجربه می‌کنند. وضعیت قرمز، سهم آنان از روزهای سال است. درحالی‌که قوانین و برنامه‌های مختلفی برای موضوع آلودگی هوا وجود دارد، دولت‌ها و مدیران شهری عزمی برای کاهش این معضل در بلندمدت ندارند.
آلودگی تابستانی هوا

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

نشست علمی «خودکشی درمانگران، نگاهی بین‌رشته‌‎ای» از سوی گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن انسان‌شناسی ایران با همکاری باشگاه اندیشه در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. این متن گزارش خلاصه‌ای از سخنرانی‌های این نشست است که در اختیار «پیام ما» قرار گرفته است.
واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

اتوبوس‌های گردشگری ایران، اول راه

|پیام ما| اتوبوس‌های گردشگری در همۀ شهرهای گردشگری دنیا فعالیت می‌کنند؛ اتوبوس‌های دوطبقه‌ای که یا رایگان هستند یا با قیمت بسیار پایین گردشگران را به مناطق دیدنی شهر می‌رسانند. فعالیت این اتوبوس‌ها راهی برای گردشگری کم‌هزینه و به‌صرفه است تا هم هزینۀ زیادی برای تاکسی و نقل‌و‌انتقال نپردازید و هم دردسر به‌پارکینگ‌رفتن با خودروی شخصی را در مکان‌های شلوغ به جان نخرید. این اتوبوس‌ها معمولاً روباز با سقف متحرک هستند و افرادی به‌عنوان راهنما در آن حضور دارند که به توضیحاتی دربارۀ جاذبه‌های گردشگری شهر می‌پردازند.
اتوبوس‌های گردشگری ایران، اول راه