بایگانی مطالب : میراث
۲۲ بهمن رایگان از موزهها و اماکن تاریخی بازدید کنید
بازدید از موزهها و اماکن فرهنگیتاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز ۲۲ بهمن رایگان است.
سفر اینفلوئنسرها به نمایشگاه گردشگری
|پیام ما| نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابستۀ تهران روز سهشنبه، ۱۷ بهمن، با حضور «علیاصغر شالبافیان» معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. این نمایشگاه قرار است ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شود. پیشازاین مطرح شده بود که گردشگری ورزشی، ادبی، نجوم، هوایی، کودک، دسترسپذیر، خوراک، ادیان، نهضت مقاومت، گردشگری مذهبی، معنوی، گردشگری سلامت، دریایی، طبیعتگردی، روستایی، عشایری، کشاورزی، پارکهای موضوعی، شهری و ژئوتوریسم در قالب میزهای تخصصی آخرین دستاوردهای خود را در غرفۀ موردنظر گردشگری موضوعی نمایشگاه پیش رو ارائه خواهند کرد.
۲۰ اینفلوئنسر خارجی برای تولید محتوای گردشگری به ایران میآیند
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: نمایشگاهها نشانهای برای افزایش عزم برای جذب گردشگر و رونق گردشگری است. از برخی از کشورها اینفلوئنسر دعوت کردیم و در این نمایشگاه ۲۰ اینفلوئنسر حضور خواهند داشت.
گردهمایی سالانه باستانشناسان ایران در جیرفت
در سفر رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور به همراه رئیس پژوهشکده باستانشناسی وزارت میراثفرهنگی و مشاور رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی باهدف اتخاذ تصمیمات لازم دررابطهبا موضوعات پیرامون از محوطه تاریخی شهر قدیم جیرفت، کنار صندل و محطوط آباد و همچنین موزه میراثفرهنگی این شهرستان بازدید کردند.
داستان یک احیای موفق در باکو
یک اقدام موفق در حفظ میراث تاریخی، شهری قدیمی در کشور آذربایجان را بهعنوان نقطهٔ گردشگری مورد توجه جهان بدل کرده است. «ایچری شهر» طی یکدههٔ اخیر و از زمانی که به فهرست جهانی یونسکو بهعنوان یک نمونهٔ تاریخی بهخوبی حفظشده از یک مجموعهٔ شهری اضافه شد، آذربایجان و بهویژه شهر باکو را به مقصدی ضروری برای مسافران سراسر جهان تبدیل کرد. شهری که تقریباً از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی اقدامات حفاظتی برای میراث تاریخیاش را با معماران و صنعتگران بومی آغاز کرد و با نگاهی به گردشگری بینالمللی در کمتر از یکدهه به ایستگاه فهرست جهانی هم رسید. مطالعات و بررسیها نشان میدهد که تجربهٔ موفق این شهر در حفظ بافت و میراث تاریخی برای دو شهر بزرگ ایران هم قابلتکرار است و میتوان با رویکردی چندوجهی یک ظرفیت ویژه در این حوزه فراهم کرد.
خطر در کمینِ خانهٔ «دیدهبان»
ارزیابی جهانی «فلکالافلاک»
|پیام ما| پروندهٔ «قلعهٔ فلکالافلاک و درهٔ خرمآباد» یکی از چهار پروندهٔ ایران برای ثبت جهانی در یونسکو در سال جدید میلادی (۲۰۲۴) است؛ قلعهای که از حدود ۳۰ سال پیش تا کنون در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است و جهانی شدن آن بالاخره پس از قطعی شدن آزادسازی حریم شکل جدیتری یافت. حالا معاون میراثفرهنگی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از امضای پروندهٔ ثبت جهانی «درهٔ خرمآباد و قلعهٔ فلکالافلاک» و ارسال آن به یونسکو خبر میدهد. «علی دارابی» با بیان اینکه پروندهٔ خرمآباد، ۵۴ هزار سال قدمت و زندگی در غارهای این منطقه را اثبات میکند، ابراز امیدواری میکند که این پرونده در آینده نزدیک به ثبت جهانی برسد.
سپردن توسعهٔ صنایعدستی به بخش خصوصی
سالهاست که در حوزهٔ صنایعدستی همهٔ ارگانها به فکر فروش هستند؛ از دولت گرفته تا بخش خصوصی. اصل ماجرا هم همین است: رونق چرخ فروش و عرضهٔ این محصولات. اما طی سالهای گذشته این سؤال هم مطرح بود که چرا با همهٔ تلاشهای صورتگرفته در این حوزه، بازار تجاری آن توفیق چندانی نداشته و نتوانسته وضعیت مطلوبی برای فعالانش در بخش خصوصی و سیاستگذارانش در بخش دولتی رقم بزند. سؤالی که همین چندروز پیش پاسخ آن داده شد، اینکه این حوزه با همهٔ ظرفیتهایش تاکنون یک تشکل یکپارچه، قوی و منسجم نداشته و هیچ اقدامی هم برای تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی و سرمایهگذارانش صورت نگرفته است. چند روز پیش بود که خبر رسید شرکت توسعه صنایعدستی ایران با هدف تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی تشکیل میشود؛ شرکتی که قرار است به صورت تعاونی و با مشارکت عام و برای فعالسازی و تقویت ظرفیتهای مردمی و ذینفع شدن همه هنرمندان و مردم در این زمینه، به رغم وجود تقاضای ایجاد شرکت سهامی خاص، ایجاد شرکت به صورت سهامی عام فعالیت کند. بهگفتهٔ «فرزاد اوجانی»، مدیرکل دفتر تجاریسازی و بازاریابی وزارت میراثفرهنگی، «شرکت توسعهٔ صنایعدستی» بهزودی تشکیل میشود و تمامی ساختارهای تشکیلشده در آن منجر به ساماندهی و تقویت این حوزه خواهد بود. او در گفتوگو با «پیام ما» به نکات بیشتری از تشکیل این شرکت اشاره میکند.
سه رویکرد مهم در ثبت جهانی میراث
|پیام ما| میراث جهانی نام پیماننامهای بینالمللی است که ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید تا حفاظت از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر که اهمیت جهانی دارند و متعلق به همهٔ انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص هستند، در دستورکار قرار گیرد. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطهٔ حاکمیت کشور مربوط، بهعهدهٔ تمام کشورهای عضو خواهد بود. ایران سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۱۹۷۵ به این پیماننامه پیوست و اولینبار سال ۱۳۵۸ توانست «زیگورات چغازنبیل» را بهعنوان اولین اثر جهانی خود به ثبت برساند، در همان سال «تختجمشید» و «میدان نقش جهان» نیز ثبت جهانی شدند. حالا بعد از گذشت ۴۴ سال از شروع ثبت جهانی آثار ایران در یونسکو، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی فرایند ثبت میراث جهانی در ایران و ارائهٔ راهکارهای تقنینی» به این موضوع پرداخته که ثبت جهانی در ایران چه فرایندی را طی کرده است و چه مشکلاتی دارد. «محمدرضا محمودی قوژدی» و «سعید شفیعا» کار این پژوهش را که بهتازگی منتشر شده است، برعهده داشتهاند.
چرخ خراطی سنتی نمیچرخد
سروکار داشتن با چوب و ساختن وسایل از هزاران سال پیش تا کنون برای بشر جذابیت داشته و به شیوههای مختلف از انواع و اقسام چوب درختان برای ساخت وسایل ضروری زندگی خود استفاده میکرده است. این ضرورت و درعینحال جذابیت سبب شد تا هنرهای مختلفی شکل بگیرد؛ از نجاری تا خراطی.