پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : شهر

احیای دیم‌زارها با فناوری‌های نوین

احیای دیم‌زارها با فناوری‌های نوین

درخواست توقف تعرض به بوستان‌های تهران

|پیام ما| به‌دنبال حصارکشی بخش زیادی از پارک لاله که گفته می‌شود شهرداری قصد ساخت مکانی فرهنگی در آن دارد، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف تعرض به پارک‌های تهران شدند. این حصارکشی واکنش اعضای شورای شهر تهران را هم در پی داشت. «مهدی چمران»، رئیس شورا، تلویحاً ساخت مکان فرهنگی را تأیید کرده است و می‌گوید قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود. «سوده نجفی»، عضو هیئت‌رئیسهٔ شورای شهر تهران، اما اقدامات شهرداری را به باد انتقاد گرفت و این سؤال را مطرح کرد که آیا در تمام دو هزار متر هیچ درختی وجود ندارد؟
درخواست توقف تعرض به بوستان‌های تهران

آغاز نجات بناهای تاریخی از فرونشست

فرونشست زمین یک موضوع گسترده در سطح جهانی و دغدغهٔ مهم در این باره، آسیبی است که برای بناهای تاریخی وجود دارد. ایران در میان پنج کشور اول جهان قرار دارد که هم بیشترین میانگین فرونشست و هم بیشترین وسعت مناطق تحت‌تأثیر این پدیده در آن رخ داده است. نکتهٔ مهم اینکه فرونشست تنها بحران زمین‌شناسی است که قابل برگشت نیست و اگر آبخوان از بین برود، بیابان تشکیل می‌شود. چیزی شبیه کویر لوت که بارندگی دارد، اما آب در آن نفوذ نمی‌کند یا رودخانهٔ شیراز که آب به کف آن نفوذ نمی‌کند و در برابر بارش‌ها سیلاب راه می‌افتد. به همین دلیل اقدامات مختلفی در سطح جهانی برای مقابله و جلوگیری از فرونشست زمین در حال انجام است، اما به تأکید متخصصان هنوز این سیاستگذاری‌های نوین در کشور ما جای خود را باز نکرده. البته به‌گفتهٔ «علی بیت‌اللهی»، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کلید استفاده از فناوری نوین برای کاهش اثرات بحران‌های طبیعی از جمله فرونشست بر بناهای تاریخی در کشور زده شده است و این امیدواری وجود دارد که با تأمین بودجه بتوان براساس اولویت خطر فرونشست در سایت‌ها و بناهای تاریخی، کاهش آسیب‌ها را رقم زد.
آغاز نجات بناهای تاریخی از فرونشست

بازسازی پس از سیل کافی نیست

طبق گزارش رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و براساس آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۵، از کل واحدهای مسکونی واقع در آبادی‌های درگیر سیلاب اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان، نظیر منطقهٔ دشتیاری، حوالی چابهار و بندر کنارک، ۱۸ درصد آنها ساختمان‌های اسکلت‌دار روستایی است و بیش از ۸۰ درصد مابقی از نوع خشت‌وگل و سنگ‌وگل و حتی گل هستند. این مصالح به‌دلیل ریزدانگی، در ذات خود خصوصیت جذب آب دارند. پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور هم با تأکید بر وضعیت منازل مسکونی این مناطق در گزارشی که از سیل جنوب این استان در فروردینی که گذشت ارائه داده است، می‌گوید: «ساختمان‌های روستایی این منطقه زمانی که در معرض آبگرفتگی قرار می‌گیرند، رطوبت را جذب و کلاً استحکام قبلی را از دست خواهند داد و تحت‌تأثیر عوامل محرک از قبیل وقوع زلزله هرچند ضعیف، احتمال تخریب کامل افزایش می‌یابد. به همین دلیل پژوهشگاه زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، توصیه کرده است علاوه‌بر نوسازی واحدهای تخریب‌شده و آسیب‌دیده از سیلاب، ساختمان‌های پابرجا با شرایط فوق نیز نیاز به نوسازی دارد و نمی‌توان به بازسازی اعتماد کرد.»
بازسازی پس از سیل کافی نیست

تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

بارش‌های بهاره و سامانه‌های بارشی که از نیمهٔ فروردین وارد کشور شده، به‌طور پیاپی در نیمهٔ جنوبی و جنوب‌شرق کشور منجر به سیلاب‌های خسارت‌زا شده است. سامانهٔ اخیر موجب ایجاد خسارت بالا در استان خراسان‌جنوبی به‌ویژه در منطقهٔ «زیرکوه» شده است که علاوه‌بر مسدود کردن مسیرهای دسترسی، آزمون سراسری کنکور در این منطقه را هم تحت‌تأثیر قرار داد. پس از این استان، اصفهان نیز تحت‌تأثیر شدید این بارش‌ها دچار رانش در برخی روستاها شده است. گزارش دقیقی از خسارت هیچ‌یک از یازده استان متأثر از سیل ارائه نشده است. هشدارهای هواشناسی و آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی برای کاهش خسارت‌های احتمالی ادامه دارد.
تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

چه کسی «طرح نور» را طراحی کرد؟

| پیام ما | پس از آنکه عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در شبکهٔ اجتماعی ایکس با انتشار نقل قولی از رهبری به هشدار ایشان دربارهٔ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامهٔ گشت ارشاد اشاره کرد، اظهارنظرها دربارهٔ آن بالا گرفت. برخی از فعالان سیاسی آن را تذکر علنی رهبر به رفتارهای ضابطان آن برداشت کردند و عده‌ای دیگر معتقد بودند اگر قرار بر تذکر باشد، مستقیماً از طریق دفتر اطلاع داده می‌شود و نه سایت ایشان. علاوه‌‌بر حمایت‌ها و مخالفت‌ها از این نقل‌قول و رفتار مجریان گشت ارشاد، این پرسش که بالاخره طرح نور از سوی چه ارگانی طراحی شده و کدام سازمان مسئول اجرای آن است، همچنان در اذهان عمومی بی‌پاسخ مانده است.
چه کسی «طرح نور» را طراحی کرد؟

«هاری» در سال گذشته جان ۱۸ نفر را گرفت

|پیام ما| یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید در سال گذشته ۱۸ نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری در پی حیوان‌گزیدگی جان خود را از دست داده‌اند. بخش عمده‌ای از گزارش‌ها دربارهٔ حیوان‌گزیدگی در ایران مربوط به سگ‌هاست که به‌نظر می‌رسد با بالارفتن شمار سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در حاشیهٔ شهرها و روستاها، آمار سگ‌گزیدگی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. مرگ ۱۸ نفر بر اثر هاری در‌حالی‌است که بنابر اعلام وزارت بهداشت، سالانه به‌طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن هاری در ایران تزریق می‌شود، اما بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شمار قربانیان هاری در ایران مجموعاً ۳۰ نفر بوده است.
«هاری» در سال گذشته جان ۱۸ نفر را گرفت

تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

سامانهٔ جدید بارشی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان، با بارش‌های رگباری سنگین، منجر به طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، انسداد جاده‌ها و متأسفانه موجب جان باختن سه نفر از هموطنان در استان سیستان‌وبلوچستان شد. براساس گزارش‌های منتشرشده، این سامانه تا روز جمعه فعالیت خواهد کرد و دو استان فارس و یزد نیز به دامنهٔ اثر آن اضافه ‌می‌شوند. هنوز جزئیاتی از خسارات جانی و مالی این آبگرفتگی وسیع منتشر نشده اما در مجموع 10 استان کشور تحت تأثیر سیلاب هستند.
تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

|پیام ما| نشست «چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های قانونی، در آیینهٔ قانونگذاری و توسعهٔ کشاورزی» از مجموعه نشست‌های آبی «اندیشکدهٔ تدبیر آب»، برگزار شد. در این نشست چالش‌های قانونی و خلأهای آن که منجر به بیش‌برداشت از منابع آبی زیرزمینی کشور شده است، با نگاه به وضعیت احتمالی این منابع در افق ۱۴۲۰ بررسی شد. یکی از مهمترین موضوعات بررسی‌شده در آن، دلایل ناکام و مسکوت ماندن طرح «تعادل‌بخشی» آب‌های زیرزمینی بود که به‌گفتهٔ مسئول دفتر آب و خاک وزارت کشاورزی نبود اعتبار و عدم تأمین آن از سوی سازمان برنامه‌وبودجه طرح را ابتر گذاشت.
ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

زمین‌گیر شدن مترو در ایستگاه وزارت کشور

|پیام ما| یک روز پس از باران سنگین تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت هوای پایتخت را پاک اعلام کرد. هوایی که چندسالی است به مدد باد و باران، از نظر آلودگی «قابل قبول» می‌شود و در ادبیات مدیران شهری شهری، کمتر دربارهٔ اقداماتشان برای کاهش آلودگی هوا می‌شنویم. این میان گاهی صحبت از توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی و خرید اتوبوس‌های جدید و به‌کارگیری واگن‌های مترو می‌شود، اما در زمینِ عمل، ظاهراً اتفاقی خاصی رخ نمی‌دهد و شکایات مردم از نقص‌های حمل‌ونقل عمومی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. عده‌ای ترجیح می‌دهند خودروهای شخصی خود را برای تردد استفاده کنند و عده‌ای دیگر نیز ناگزیرند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و درنهایت آنچه باقی می‌ماند، هوایی آلوده برای شهر و هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل برای شهروندان است. ظاهراً چندان امیدی هم به وعده‌های شهرداری تهران نیست؛ چراکه در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تکالیف قانونی توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی انجام نشده است. این موضوع صدای عضو رئیس کمیتهٔ منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران را درآورده و او گفته است: «تضمینی برای تحقق وعده‌ها در حوزهٔ حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد.»
زمین‌گیر شدن مترو در ایستگاه وزارت کشور