بایگانی مطالب : جامعه
هر جا را میدیدم خون بود
بیمهری دولت به نخستین میراث جهانی ایران حد ندارد
معافیت سربازی برای ساکنان ۹ جزیرهٔ هرمزگان
استاندار هرمزگان گفت
شکست کمربند سبز
ایستادن در برابر گسترش افسارگسیختهٔ شهرها، کاهش آلودگی هوا و زیستپذیر کردن شهرها اهدافی است که از سالها پیش قانونگذاران در طرحهای جامع شهری و لوایح مرتبط با کمربند سبز دنبال کردهاند. این الگو نهتنها در ایران که در تمام نقاط جهان بهطور موفق یا ناموفق در حال اجرا است. بحث محدوده و حریم در دههٔ ۴۰ در نخستین طرح جامع شهری تهران مطرح شده بود، بعد در دههٔ ۷۰ طی برنامهای ۲۵ساله و در سال ۸۵ بهطور مشخص توصیههایی برای حریم سبز تهران در طرح جامع شهر تهران به میان آورده شد و سال ۹۶ نیز مجلس ذیل لایحهٔ هوای پاک به لزوم داشتن کمربند سبز در شهرهای تحتتأثیر ریزگردها تأکید کرد و وظایفی را برای دستگاهها در نظر گرفت. در تمام طول چند ده سالی که موضوع حریم و محدوده در شهرهای ایران مطرح شده است، هیچگاه دولتها و شهرداریها در اجرای آن به موفقیت مطلوبی دست نیافتهاند؛ چراکه هر بار رشد و گسترش حاشیهنشینی بهویژه در کلانشهری چون تهران خود را بر این محدودهٔ تعیینشده تحمیل کرده، ضمن اینکه همواره مشکلات منابع آبی و مالی پا برجا بوده است. بنابراین، با وجود اقدامات انجامشده بهنظر میرسد که در نمایی کلی فعلاً با طرحی شکستخورده روبهرو هستیم.
از معماران ایرانی به چینیها رسیدیم
دو «معمارِ» ایرانی که یکی در آخرین روز خرداد ۱۳۹۲ در مایورکای اسپانیا، در ۹۳ سالگی درگذشت و دیگری، ۱۳ شهریور امسال، نود سالگیاش را جشن گرفت و در ایران گذران عمر میکند، ۵۰ سال پیش، ورزشگاههایی ساختند که هریک به نمادهای ورزش ایران بدل شدند. مجموعههای ورزشیِ سرشار و سراسر از روح ایرانی که حالا نیمقرن از عمرشان میگذرد، امّا هر دو سرِحال و سرِپا هنوز و همچنان هستند و در سپهر ورزش این سرزمین رخنمایی میکنند.
هشت مصوبه سرنوشتساز برای میراث
انتقاد انجمن صنفی روزنامهنگاران از حکم «الهه» و «نیلوفر»
|پیام ما| پس از یک سال بازداشت موقت «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی»، خبرنگاران روزنامههای هممیهن و شرق، روز گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی احکام بدوی این پرونده را صادر کرد. دادگاه اعلام کرد که هر دو نفر را در سه عنوان اتهامی «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجرم شناخته است. ساعتی پس از انتشار این احکام توسط مرکز رسانۀ قوه قضائیه، وکیل نیلوفر حامدی اعلام کرد که هنوز حکم بدوی به وکلای متهمان ابلاغ نشده است. همچنین ساعتی پس از انتشار حکم در رسانهها، انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران در بیانیهای با یادآوری اینکه «اتفاقات پیشآمده برای مرحوم مهسا امینی و حوادث تلخ پس از آن ناشی از سیاست اشتباه گشت ارشاد بود که کشور بابت آن متحمل هزینههای گزاف شد» اعلام کرد که با این احکام برای خبرنگاران مخالف است و آن را نمیپذیرد.
اتلاف منابع بیمهشدگان زیر عنوان محرومیتزدایی
۲۹ آذر ۱۴۰۱ «مهدی ناقوسی»، سرپرست وقت ادارهکل درمان مستقیم تأمین اجتماعی بههمراه «مجید یوسفی مقدم»، مدیر درمان تازه منصوبشدهٔ سیستانوبلوچستان از زمینی که منطقهٔ آزاد چابهار برای ساخت بیمارستان در اختیار تأمین اجتماعی گذاشته است، بازدید کردند. زمینی که قبل از آن و در سال ۹۳ در اختیار ستاد برکت قرار گرفته بود تا برای ساخت بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی استفاده شود، اما بعد از کلنگزنی فقط نامی از آن برجای ماند. البته در سال ۹۷ با حضور وزیر وقت بهداشت کلنگزنی یک بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی وزارت بهداشت در نزدیکی همین زمین اهدایی انجام شد که درحال ساخت است. تنها بیمارستان فعال چابهار همین بیمارستان «امام علی» است که تأمین اجتماعی ساخته و در سال ۱۳۸۰ همراه با ۲۹ بیمارستان دیگر، آن را به وزارت بهداشت واگذار کرده است و طبق قرارداد، تمامی بیمهشدگان تأمین اجتماعی در این مرکز خدمت رایگان میگیرند. بنابراین آیا لازم است که تأمین اجتماعی بهجای متولی درمان، عهدهدار ساخت بیمارستان شود؟ آن هم در شرایطی که در چندقدمی آن بیمارستانی در حال ساخت است.
اشتغالزایی آماری دولت
|پیام ما| مرکز آمار ایران مدعی است که نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسیده «که کمترین میزان نرخ بیکاری در دولت سیزدهم بهشمار میرود.» اما با نگاهی به جداول منتشرشده از سوی این مرکز، آمارهای قابل تاملی از مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال در شهرها و روستاها دیده میشود. در گزارش جدید مرکز آمار ایران، کماکان تعریف از شاغل بودن افراد همان «یک ساعت کار در هفته» است که در دولت «محمود احمدینژاد» بهعنوان تعریف از شاغل بودن پذیرفته شد. مسئولان وزارت کار در دولتهای مختلف بارها اعلام کردهاند که محاسبه آمار جمعیت شاغل با معیار «یکساعت کار در هفته» بر اساس استاندارد سازمان بینالمللی کار(ILO) صورت می گیرد و شمار چنین شاغلانی را ناچیز میدانند. بااینحال اگرچه مرکز آمار میزان بیکاری را کاهشی میداند، اما دربارهٔ میزان مکفی دستمزد و از طرفی قرار گرفتن افراد شاغل زیر خط فقر صحبتی به میان نمیآورد.
رقیب مدیترانهای برای گاز ایران
تحولات بازار گاز پس از جنگ اوکراین و بروز بحران انرژی در اروپا، کشورهای این قاره را واداشت تا بهمنظور کاهش وابستگی به واردات گاز از روسیه، بهدنبال جایگزین از سایر کشورها باشد. یکی از این جایگزینها، ظرفیت تأمین گاز از شرق مدیترانه است. مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به ارزیابی میزان ذخایر، ظرفیت تولید و همچنین بازارهای بالقوهٔ گاز شرق مدیترانه و آثار آن بر بازارهای گاز ایران پرداخته است. ارزیابیها نشان میدهد با توجه به حجم مازاد عرضهٔ گاز کشورهای شرق مدیترانه، در کوتاه و میان مدت، گاز طبیعی کشورهای این منطقه نمیتواند سهم قابلتوجهی از بازار گاز اروپا را به خود اختصاص دهد. درواقع در بهترین حالت حجم صادرات گاز طبیعی کشورهای این منطقه به اروپا میتواند به ۲۰ الی ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال برسد. همچنین درصورت برنامهریزی کشورهای شرق مدیترانه برای صادرات گاز به غرب آسیا، بهعنوان مسیری مضاف بر اروپا، نظیر صادرات به سوریه، لبنان و عراق، این امر میتواند تهدید برای بازارهای گاز ایران باشد و بنابراین، ایران باید با برنامهریزی صحیح، بازار بالقوهٔ خود در این کشورها را حفظ و مدیریت کند.
ساماندهی مهاجران در تعلیق
آمارهای جهانی از وجود حدود ۳۰۰ میلیون نفر مهاجر در سراسر جهان میگوید و از این تعداد بین شش تا هشت میلیون نفر آنها ایرانی هستند. همچنین چیزی بین پنج تا هشت میلیون مهاجر غیرایرانی در حال حاضر در داخل ایران زندگی میکنند. باوجوداین، اما در حوزهٔ حکمرانی مهاجرت سالهاست این پرسش مطرح است که سیاستگذار چه رویکردی را در قبال مهاجران دنبال میکند؟ آیا اصلاً سیاستی برای ساماندهی این وضعیت وجود دارد یا خیر؟ اینکه سیاستگذاری به کدام سو میرود و شکل مطلوب آن چیست؟ از جمله پرسشهایی است که این روزها با اوج گرفتن جریان افغانستانیستیزی و حضور گستردهٔ مردم این کشور در ایران بار دیگر ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. در همین رابطه نشست «ضرورت طراحی سیاست مهاجرتی برای ایران و مدل مطلوب آن» به همت مؤسسهٔ «دیاران» در پژوهشکدهٔ سیاستگذاری دانشگاه شریف برگزار شد. در این نشست، جامعهشناسان و پژوهشگران حوزهٔ سیاست مهاجرت راهحل ساماندهی به این وضعیت آشفته را، ارائهٔ شفاف آمار و اطلاعات از تعداد مهاجران ساکن ایران در کنار فراهم کردن امکان ادغام اجتماعی حضور آنها در جامعهٔ ایرانی دانستند و سیاست بازگرداندن افغانستانیها را محکوم به شکست معرفی کردند. بهعقیدهٔ حاضران این جلسه، سیاستگذار ایرانی باید از تجربههای جهانی در حوزهٔ مهاجرت درس بگیرد و آنها را بهنفع منافع ملی بومیسازی کند.