بایگانی مطالب: شهر

شکوه بی‌هویت عسلویه

منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، منطقه‌ای بود که این‌بار سخنگوی دولت برای برگزاری نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران انتخاب کرد؛ منطقه‌ای در عسلویه استان بوشهر که به «پایتخت انرژی» ایران شهر دارد. استقرار سازه‌هایی عظیم و توصیفی از عملکرد آن که در این سفر از سوی مدیران و متخصصان این منطقه توضیح داده شده است، این شهر فولادی را به یکی باشکوه‌ترین مناطق اقتصادی کشور شبیه می‌کند. تشبیهی که چشمِ بیننده نیز آن را می‌پذیرد و تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، اما شهر عسلویه این‌طور نیست. هیچ‌چیز در شهر نه باشکوه است، نه شمایل جدید دارد و نه قدیم. گویی این شهر میان تحولات عظیم صنعتی و اقتصادی که طی از بیش از سه دهه در پیرامونش اتفاق افتاده است، گم شده. شهر، جایی که اهالی بومی زندگی می‌کنند، فقط در ساحل و دریا به اصل خود وفادار مانده است. آن‌همه توسعه و ساخت‌وساز حتی به آسفالت خیابان‌ها هم نرسیده است، چه برسد به خانه‌هایی که بیشتر هنوز با بلوک‌ها بتنی ساخته شده‌اند و بدون تکمیل نما مانده‌اند. حتی در بازار می‌توانی انواع برندهای خارجی از هر چیزی را پیدا کنی، نه آنچه ساخته دست و ذوق و قریحه اهالی باشد یا نشان از زیست آنان را همراه داشته باشد. شاید هم این‌همه «حقیقت» عسلویه باشد: دیگر همه‌چیز تغییر کرده یا بهتر شده یا بدتر.

اعتراض و حق بر فضای عمومی شهر

پسماندسوزهای خریداری شده به دلیل رطوبت بسیار بالای پسماند درست کار نمی‌کنند

ترابی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست، در نشست خبری هفته هوای پاک با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا و پسماند به دلیل پیچیدگی‌های زیاد نمی‌تواند ظرف چند ماه حل شود، گفت: «موضوع آلودگی هوا و همین‌طور موضوع پسماند چالش‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که در یک دوره زمانی بسیار طولانی وضعیت ما رسیده به‌صورت تجمعی امروز به این نقطه رسیده است.»