پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وجود ۳۰۰ منطقه کم‌برخوردار در کشور/۱۰۰ منطقه دارای شاخص‌های آموزشی نامطلوب

مدیرعامل بنیاد علوی اعلام کرد:

وجود ۳۰۰ منطقه کم‌برخوردار در کشور/۱۰۰ منطقه دارای شاخص‌های آموزشی نامطلوب





وجود ۳۰۰ منطقه کم‌برخوردار در کشور/۱۰۰ منطقه دارای شاخص‌های آموزشی نامطلوب

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷

مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه بنیاد مستضعفان حدود ۳۰۰ منطقه در کشور به عنوان مناطق هدف و مناطقی با شاخص‌های محرومیت و کم‌برخوردار معرفی شده‌اند گفت: مکلف هستیم طرح‌ها را در این مناطق به اجرا دربیاوریم، در این ۳۰۰ مناطق، مناطقی هستند که از نظر شاخص‌های آموزشی شرایط نامساعدتری را دارند که در اولویت قرار می گیرند که چیزی حدود ۱۰۰ منطقه هستند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، سیدمحمد بطحایی، در خصوص برنامه‌های اجرا شده در مناطق محروم، با بیان اینکه بنیاد علوی به عنوان مهمترین بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در چهار حیطه مسئولیت محرومیت‌زدایی را در مناطق هدف برعهده دارد گفت: این چهار حیطه شامل حوزه بهداشت و درمان، ایجاد اشتغال بر مشاغل کوچک و منتج به شغل در مناطق محروم، ساخت‌وساز و زیرساخت‌های سخت افزاری و آموزش و پرورش و مهارت آموزی در مناطق محروم است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه مصوب بنیاد مستضعفان که از اسفندماه ابلاغ شده، در سه حوزه به کاهش محرومیت‌زدایی در مناطق محروم پرداخته می‌شود افزود: برنامه‌های کاهش نابرابری‌های آموزشی با محوریت عدالت آموزشی از یک ماه پیش آغاز شده اما بیشترین شتاب خود را از مهر ماه می‌گیرد تا برنامه‌هایی ناظر بر ارتقای سطح آموزش دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار هدف انجام شود.

مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌ها مربوط به دانش‌آموزان مستعد است که از دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت برخوردار نیستند ادامه داد: بخشی نیز شامل عموم دانش‌آموزان متوسطه دوم است تا کیفیت آموزشی آن‌ها را برای عملکرد بهتر در امتحانات نهایی ارتقاء دهد.

بطحایی با بیان اینکه سهم امتحانات نهایی برای ورود به مراکز آموزش عالی افزایش یافته و تا سال آینده به ۶۰ درصد خواهد رسید گفت: عملکرد امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق هدف بنیاد در ورود به دانشگاه می‌تواند موثر واقع شود.

وی افزود: دانش‌آموزان مناطق محروم و هدف تحت دو دسته از مهارت‌های آموزشی قرار خواهند گرفت؛ یکی مهارت‌هایی که به ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند (نگاه به شغل و مولفه‌های اشتغال و کارآفرینی) و دیگری مهارت‌هایی که به هر دلیلی فرصتی ایجاد می‌کند تا دانش‌آموزان در شغل پاره وقت به درآمد دست یابند یعنی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند چه مشاغلی بر اساس مهارت بدست آمده می‌تواند درآمد کسب کند.

مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه در بحث الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان مدارس مناطق محروم به مهارت‌هایی در مدیریت خانواده، بهداشت و اقتصاد خانواده، تربیت رسانه‌ای و رفتارهای فردی و اجتماعی دست می‌یابند ادامه داد: برای دانش‌آموزان متوسطه اول برنامه مهارت تفکر را داریم که چگونه با انتضام بخشیدن به نوع تفکر از عهده مسائل خود برآیند.

 

بطحایی با بیان اینکه رویدادها و اردوهایی نیز به صورت استانی و ملی برگزار و یا در دست اجراست گفت: بر اساس ابلاغیه بنیاد مستضعفان حدود ۳۰۰ منطقه در کشور به عنوان مناطق هدف و مناطقی با شاخص‌های محرومیت و کم‌برخوردار معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه مکلف هستیم طرح‌ها را در این مناطق به اجرا دربیاوریم عنوان کرد: در این ۳۰۰ مناطق، مناطقی هستند که از نظر شاخص‌های آموزشی شرایط نامساعدتری دارند که در اولویت برنامه‌های آموزشی و پرورشی قرار می گیرند که حدود ۱۰۰ منطقه را شامل می‌شود.

مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه بنابر شاخص‌های محرومیت و اولویت، این مناطق در ۲۷ استان کشور پراکنده هستند اظهار کرد: با توجه به بررسی‌ها، برای کاهش نابرابری‌های آموزشی به موازات کلاس‌ها و برنامه‌های عدالت آموزشی باید در حوزه اشتغال خانواده‌ها و تامین استلزامات آموزش نیز قدم برداریم تا عوامل زمینه‌ای خروج از تحصیل  کاهش یابد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر