پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | احیای بال اجتماعی وزارت رفاه

۲۱ سازمان مردم‌نهاد در نامه‌ای به «مسعود پزشکیان» خواستار شدند

احیای بال اجتماعی وزارت رفاه

وضعیت بغرنج کنونی نشان می‌دهد که وزارت رفاه نیازمند اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی چندلایه و کارآمد است





احیای بال اجتماعی وزارت رفاه

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۴۷

|پیام ما| ۲۱ سازمان مردم‌نهاد حوزهٔ اجتماعی در پاسخ به اعلام فراخوان رئیس دفتر رئیس جمهوری منتخب در نامه‌ای خطاب به «مسعود پزشکیان» توصیه‌ها و تقاضاهای‌شان را دربارهٔ انتخاب وزرای حوزه اجتماعی روسای و سازمان‌های وابسته، با او در میان گذاشتند. در این نامه که متن آن به دست روزنامه «پیام ما» رسیده است، سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرده‌اند کاهش آسیب‌های اجتماعی، بدون توجه به ریشه‌های به وجود آورنده آن، کارآمد نیست. نهادهای مدنی با یادآوری وضعیت شاخص فقر مطلق در کشور تصریح کرده‌اند که «بدون داشتن سیاست‌های اجتماعی جامعه‌محور و دقیق‌» نمی‌توان انتظار داشت که شاخص‌های حوزه اجتماعی بهبود یابند.

در بخش نخست نامه ۲۱ سازمان مردم نهاد به «مسعود پزشکیان» ۴ توصیه مطرح شده است. آنها با تشریح اهمیت انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده‌اند این وزارتخانه نیازمند وزیری است که: «وجه اجتماعی وزارتخانه را در مقابل وجه اقتصادی آن (شرکت‌های شستا و…)، را پررنگ‌تر ببیند و به‌جای درگیر شدن مدیران در حوزه‌های اقتصادی (مانند حداقل دو دوره پیشین) تمرکز آنها بر حل مسایل اجتماعی معطوف باشد. متاسفانه اکنون خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان‌ می‌دهد جاذبه‌های اقتصادی وزارت رفاه موجب شده تا گروه‌های ذینفع در اندیشه معرفی گزینه‌هایی باشند که منافع آنها را تامین می‌کند.»

 

به گزارش «پیام ما»، سازمان‌های مردم‌نهاد همچنین با اشاره به شعار پزشکیان مبنی بر «شنیدن صدای بی‌صدایان» نوشته اند: «وزیر رفاه دولت چهاردهم باید به شنیدن صدای گروه‌های فرودست و گروه‌های بی‌صدا متعهد باشد. وضعیت بغرنج کودکان در شرایط دشوار، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت و حاشیه‌نشینان نشان می‌دهد که  بال اجتماعی این وزارتخانه نیازمند اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی چندلایه و کارآمد است. و باید باور داشته باشد که  رویکرد خیریه‌ای به مسائل اجتماعی دیگر کارایی ندارد و وزیر و همکارانش باید به طراحی و اجرای سیاست‌های هوشمندانه و کارآمدی پایبند باشند که بتواند شرایط را به نفع تهیدستان ارتقاء بخشد.»

 

  انتقاد از تضعیف نهادهای مدنی در سال‌های گذشته

سازمان‌های مردم نهاد وجود «نگاه امنیتی» به فعالیت‌های مردمی در سالهای گذشته را از عپامل تضعیف جامعه مدنی دانسته اند و برای انتخاب وزیر این حوزه توصیه کرده‌اند: «وزیر رفاه و روسای سازمان‌هایی چون بهزیستی باید کسانی باشند که اساسا سابقه اجتماعی داشته باشند و نه امنیتی و بالتبع به نقش و اهمیت حضور‌، پویایی و بالندگی سازمان‌های مردم‌نهاد باور داشته باشند و در عمل زمینه فعالیت آنها را مهیا کنند.» آنها همچنین تاکید کرده‌اند که منظورشان از آزادی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد‌، «ایجاد تشکل‌های دولت‌ساخته نیست.»

سازمان‌های مردم نهاد در این نامه ضمن تقاضای مشارکت جدی در فرایند انتخاب مسئولان اجتماعی دولت، خواستار اتخاذ سیاست‌هایی شده‌اند که زمینهٔ بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس، حذف کار کودکان (با اولویت حذف کار کودکان در مشاغل زیان‌بار، همچون زباله‌گردی)، اجرای قانون حمایت از معلولان و قوانین مرتبط با گروه‌های فاقد قدرت را فراهم کند.

فعالان نهادهای مدنی با اشاره به اینکه بدنه کارشناسی سازمان‌های تامین اجتماعی و بهزیستی کشور در سال‌های گذشته،  تحت تاثیر حضور مدیران «سیاست‌زده»  به شدت تضعیف شده است: خطاب به پزشکیان نوشته‌اند: «سازمان بهزیستی کشور محل کارآموزی مدیران کم‌تجربه نیست. کسی که یک روز در سازمان بهزیستی کار نکرده یا تجربه اندکی در این حوزه دارد؛ نمی‌تواند برای بهبود وضعیت موجود اقدامی کند. معاونت رفاه وزارتخانه، محل اجرای طرح‌های تقلیل‌گرایانه و خیریه‌ای نیست. تاکید می‌کنیم که اگر قرار است به برخی احزاب سهمی داده شود لطفا سازمان‌های اجتماعی را از این قاعده مستثنا کرده و ملاک انتساب افراد در آنها، صرفا” دانش، درد آشنایی و قابلیت‌های مدیریتی آنها باشد.»

 

  درخواست‌هایی از دولت چهاردهم

سازمان‌های مردم نهاد در این نامه چند درخواست را هم به صورت شفاف با پزشکیان مطرح کرده‌اند. آنها ضمن تقاضای مشارکت جدی در فرایند انتخاب مسئولان اجتماعی دولت، خواستار اتخاذ سیاست‌هایی شده‌اند که زمینهٔ بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس، حذف کار کودکان (با اولویت حذف کار کودکان در مشاغل زیان‌بار، همچون زباله‌گردی)، اجرای قانون حمایت از معلولان و قوانین مرتبط با گروه‌های فاقد قدرت را فراهم کند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: «انتظار داریم از اجرای سیاست‌های یکسویه و تهاجمی درباره مهاجران ساکن ایران پرهیز شود و به جای آن، با درک فرصت‌ها و تهدیدهای حضور مهاجران و پناهندگان، سیاست‌های ایجابی طراحی شود که آنان به عنوان یک واقعیت موجود پذیرفته شوند.» آنها خواستار این شده‌اند که برای وزارت رفاه، معاونت رفاه، سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی و… مدیرانی انتخاب شوند که «با ساختار این سازمان‌ها آشنایی کامل داشته باشند و نخواهند تازه یک سال و بیشتر را صرف کارآموزی کنند.»

 

  تقاضای احیای معاونت رفاه

سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرده‌اند: «انتظار داریم وزیر آینده رفاه در اولین فرصت معاونت رفاه وزارتخانه را که در دولت سیزدهم با معاونتی دیگر ادغام شد؛ دوباره احیا کرده و اجازه ندهد رویکرد رفاهی زیر سایهٔ سیاست‌های اقتصادی تضعیف شوند. انتظار داریم وزیر آینده رفاه و روسای سازمان‌های تامین اجتماعی و بهزیستی به وضعیت بغرنج زنان سرپرست خانوار، نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان، زنان در حاشیه مانده و… بی‌توجه نباشند.»

 

امضاکنندگان نامه در فراز پایانی این نامه با اشاره به اهمیت پایبندی به آزادی‌ها و  حقوق اساسی پیش‌بینی شده در قانون اساسی و پیمان‌نامه حقوق کودک که جمهوری اسلامی ایران نیز آن را پذیرفته است بر لزوم حق تشکل‌یابی هم تاکید کرده‌اند: «حق تشکل‌یابی و  تشکیل تشکل‌های صنفی ـ مدنی مستقل و خودجوش، برای تمام گروه‌های اجتماعی‌، از پیش‌نیازهای بسیار ضروری برای بسط و توسعه‌ مردم‌سالاری، ایجاد موازنه در جامعه، ایجاد تعلق خاطر میان اقشار و استقرار عدالت اجتماعی است. از این رو از رییس جمهور محترم انتظار داریم علیرغم مشکلات عدیده‌ای که ممکن است با آن مواجه شوند، همواره خود و همکارانشان  را به  اجرای کامل قانون اساسی و تامین حقوق بنیادین ذکر شده در آن ملزم بدانند».

 

  کدام تشکل‌ها نامه به پزشکیان را امضا کردند؟

انجمن حمایت از کودکان کار، انجمن یاری کودکان در معرض خطر ، موسسه توانمندسازی ندای ماندگار دروازه‌غار، بنیاد مهرتاک، موسسه توانمندسازی مهر و ماه،  قشم جزیره‌ای برای کودکان ، موسسه یاریگران کودکان کار پویا، گروه تلاشگران یاری همدل، موسسه کودکان سرزمین من، انجمن حمایت از حقوق کودکان، انجمن پویا، موسسه خیریه مهرآفرین ولی‌عصر(ع)، گروه فرهنگی اجتماعی کیانا، موسسه توسعه و توان افزایی کنش‌گران اجتماعی (زاهدان)، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، موسسه شکوفایی استعداد‌های کودکان (شکوفا)، موسسه تاک سرزمین من، موسسه انسان دشواری وظیفه، موسسه حمایتی درختِ کوچک زندگی، موسسه حمایتی خانه مهر کودکان و موسسه خیریه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا نامه به «پزشکیان» را امضا کرده‌اند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر