پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارائه برنامه برای حل مشکلات کمبود پرستار

رئیس شورای عالی نظام‌پرستاری مطرح کرد:

ارائه برنامه برای حل مشکلات کمبود پرستار





ارائه برنامه برای حل مشکلات کمبود پرستار

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۶

رئیس شورای عالی نظام‌پرستاری گفت: کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی مشهود است. دلیل کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی، توسعه بیمارستانی و استخدام قطره چکانی نیروهای پرستاری است. موضع جذب و استخدام پرستار باید در کانون توجه سازمان‌های «برنامه و بودجه» و «اداری استخدامی» قرار گیرد؛ وضعیت استخدم به نحوی است که مشکلات کمبود نیروی پرستاری به راحتی و در زمان کوتاه حل نمی‌شود و به زمان طولانی نیاز دارد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، وحید زمان‌زاده گفت: برخی پرستاران به دلیل بازنشستگی از چرخه ارائه خدمت خارج می‌شوند و از طرف دیگر، استخدام این گروه شغلی به صورت قطره چکانی است. این مسائل سبب می‌شود موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری در زمان کوتاه حل نشود. جامعه پرستاری از دولت آتی می‌خواهد به استخدام نیروی پرستاری توجه کند و برنامه خود را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات  کمبود پرستار به نیروی حد واسط متوسل شده‌اند، گفت: به منظور حل مشکلات کمبود پرستار طی سال‌های اخیر به نیروهای حد واسط  متوسل شده‌اند اما نیروی حد واسط از منظر درمانی نمی‌تواند جایگزین پرستاران شود. به طور مثال، توسعه بهیاری نمی‌تواند از منظر قانونی توجیه‌کننده جایگاه پرستاری باشد. بنابراین به جای توسعه نیروی حد واسط می‌توان ظرفیت دانشکده‌های پرستاری را افزایش داد.

 

درآمد «ناخن‌کار» بیشتر از پرستار

زمان‌زاده با بیان اینکه ترک کار و عدم ماندگاری از دیگر چالش‌های جامعه پرستاری به حساب می‌آید، گفت: میزان ماندگاری در حرفه پرستاری کم است و پرستاران ترجیح می‌دهند به گروه‌های شغلی دیگر روی بیاروند. درآمد ماهیانه یک پرستار حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است؛ در حالی که یک ناخن‌کار چندین میلیون تومان درآمد دارد و بیشتر از درآمد ماهیانه پرستار است. درآمد ۱۵ تا ۲۰ میلیونی پرستاران با وجود شیفت‌های سخت و تعداد زیاد بیمارانی است که تحت نظر دارند. با وجود سختی کار فراوان، انتظارهایی از این گروه شغلی وجود دارد و خواهان انجام کارهای بزرگ هستند. در حال حاضر، هر پرستار معادل ۲ تا ۳ نفر کار می‌کند. مهاجرت‌های شغلی و مهاجرت جغرافیای به دلیل مسائل معیشتی است؛ جامعه پرستاری از دولت آتی می‌خواهد به مضوع ماندگاری شاغلان این گروه شغلی توجه کند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر