بایگانی مطالب: انرژی

انرژی کم، محصولات کمتر

|پیام‌ما| درحالی‌که استفاده از کود و سم به‌میزان استاندارد برای مقابله با آفات کشاورزی و حفظ بازدهی تولید الزامی است، اما مدیر مقابله با آفات سازمان حفظ نباتات می‌گوید بالا رفتن یکباره نرخ ارز، مشکل در واردات، به‌ویژه تعطیلی پتروشیمی‌های کشور که ناشی از ناترازی برق و گاز است، قیمت کود و سم و ملزومات کشاورزی را به‌شدت افزایش داده است تا جایی که کشاورزان قادر به تأمین آنها نیستند. به‌گفته او، حالا هم کیفیت محصولات کشاورزی و باغی در خطر است هم میزان آنها. همچنین، استمرار این شرایط نه‌فقط کشاورزان را در سال ۱۴۰۳ با چالش رو‌به‌رو کرده است بلکه می‌توانند به سال بعد هم سرایت کنند. به‌گفته «سعید معین نمینی»، این روند هم تولید محصول را کاهش می‌دهد و هم هدررفت را افزایش می‌دهد. گویی فقط منابعی مانند آب و خاک را بدون رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنید.

از زباله به برق

|پیام ما| زباله‌سوزی یكى از راهكارهاى مرسوم تولید تركیبی حرارت و برق از پسماند است كه دو هدف كلی بازیابی انرژی و كاهش حجم پسماند فنى را دنبال مى‌كند. توسعه نیروگاه‌هاى زباله‌سوز در كشورهاى درحال‌توسعه با چالش‌هایى نظیر مطلوبیت پایین كیفیت پسماند، ناپایداری اقتصادی، نگرانى‌هاى محیط‌زیستی و بهداشتى، نارضایتی اجتماعی و عدم انطباق با مدیریت یكپارچه پسماند مواجه است. محدودیت‌هاى موجود در دفن نهایی پسماندهای عادى به‌خصوص در شهرهاى شمالى كشور باعث شده است در طی سالیان اخیر این فناورى مورد توجه سیاستگذاران وتصمیم‌گیران ملى و منطقه‌اى قرار گیرد. در حال حاضر، در كشور دو نیروگاه زباله‌سوز در شهرهاى تهران و نوشهر در حال بهره‌بردارى است و دو مجتمع نیروگاهی در شهرهاى سارى و رشت در حال ساخت است. بررسی وضعیت موجود نشان مى‌دهد توسعه نیروگاه‌های زباله‌سوز در كشور با چالش‌هایى نظیر زیرساخت ناكافى براى سنجش آلاینده‌هاى خروجى، عدم تطابق ضوابط ملى استقرار نیروگاه‌هاى زباله‌سوز با ضوابط بین‌المللى و ارزش حرارتى پایین پسماند ورودى مواجه است. بر همین اساس، دفتر مطالعات زیربنایی (گروه محیط‌زیست) مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی با عنوان «گزارش نظارتی وضعیت احداث زباله‌‌سوزها در کشور و مشکلات پیش رو» منتشر کرده و در آن به بررسی وضعیت فعلی و پیش رو پرداخته است و به‌منظور غلبه بر چالش‌هاى موجود پیشنهادهایی نظیر توسعه نیروگاه‌های زباله‌سوز در چارچوب برنامه ملى راهبردی مدیریت پسماندها، بومى‌سازى الگوریتم امكان‌سنجى فناورى‌هاى تبدیل پسماند به انرژی و مستندسازی تجربیات موفق و ناموفق نیروگاه‌های موجود زباله‌سوز ارائه داده است.

زباله‌های ما و انرژی‌های ناپیدا

درحالی‌که سهم نیروگاه‌های زیست‌توده یا زباله‌سوزها در سبد انرژی تجدیدپذیر ایران تنها به ۲ درصد رسیده است، باید خاطرنشان کرد که تا سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از ۲۰۰۰ نیروگاه زباله‌سوز در سطح جهانی به بهره‌برداری رسیده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، این نوع نیروگاه‌ها به‌سرعت در حال گسترش‌اند و نقشی اساسی در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان ایفا می‌کنند.

انرژی سبز محصور در موانع خاکستری

در سال‌های اخیر، باتوجه‌به بحران‌های زیست‌محیطی و ناترازی شدید برق در کشور، تحولات قابل‌توجهی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به وقوع پیوسته است. بااین‌حال، دست‌اندرکاران این صنعت هنوز با چالش‌های جدی مواجه‌اند. علی‌رغم اینکه نمایندگان مجلس از تصویب قوانین حمایتی سخن می‌گویند، اما پیشرفت‌های حاصل از این قوانین در عمل بسیار محدود بوده و موانع پنهان، راه موفقیت آن‌ها را مسدود کرده است. شاید برای بسیاری این پرسش مهم مطرح شود که چرا قوانین وضع‌شده نتوانسته‌اند به توسعه تجدیدپذیرها در ایران کمک کنند و چه عواملی در این ناکامی نقش دارند. در گفت‌وگو پیش رو با اسفندیار زارعی، مدیرعامل شرکت نیرونویان قشم، تلاش شده است به این سؤالات پاسخ داده شود. او در این مصاحبه به بررسی چالش‌های موجود، ضرورت بهبود فرایندها و چشم‌انداز آینده انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران می‌پردازد.

وعده‌ای که محقق نشد

مرداد امسال شهرداری کرمان ۲ دستگاه خودرو برقی متعلق به شهرداری را رونمایی کرد و از رانندگان تاکسی خواست با تسهیلات خودروهای فرسوده‌شان را به خودرو برقی تبدیل کنند. شهردار کرمان در مراسم افتتاحیه پشت یکی از این خودروها نشست و دکمه استارت را فشار داد تا شروعی نمادین برای خودروهای برقی در کرمان باشد. مسئولان شهرداری کرمان با تبلیغات زیاد مدعی شدند که کرمان بعد از تهران دومین شهری است که خودروهای برقی را وارد ناوگانش کرده، اما این شروع در حد همان استارت باقی‌ماند و با گذشت شش ماه، هنوز هیچ تاکسی برقی رسما وارد ناوگان تاکسی‌رانی کرمان نشده است.

حمل‌ونقل برقی؛ کلید مقابله با بحران آلودگی

«آلودگی هوای تهران رکورد زد.» این جمله، عبارتی تکراری و آشناست که با آغاز فصل زمستان، بارها به تیتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تبدیل می‌شود. در کلان‌شهرهایی مانند تهران که با رشد سریع جمعیت و گسترش استفاده از خودروهای شخصی روبرو هستند، آلودگی هوا به یک بحران مداوم تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهند که حدود ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران به واسطه ذرات معلق ناشی از خودروهاست. ازاین‌رو، بسیاری از کارشناسان حوزه شهری بر این باورند که ورود خودروهای برقی (PEVs) به بازار به‌عنوان یک راهکار نوین و پایدار، نقش بسزایی در مقابله با آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی در این کلان‌شهرها دارد.

تاکسی‌های برقی از رویا فروشی تا واقعیت

حل معضلات ناشی از تغییر اقلیم و بحران‌های زیست‌محیطی دیگر یک امر فانتزی برای سیاستمداران نیست، بلکه به یک مسئله خطیر برای بقای آن‌ها در قدرت در سراسر جهان تبدیل شده است. ازاین‌رو سیاست‌گذاران دچار چالش شده‌اند تا از مصرف سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرند و از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند. در میان، تغییردادن اجاق‌های خوراک‌پزی از گازی به برقی و استفاده از خودروهای برقی در حمل‌ونقل عمومی و... بخش کوچکی از کارهایی است که حاکمان می‌توانند برای کاهش آلودگی سوخت‌های فسیلی، انجام دهند. البته شروع هر کار تازه‌ای مصائب خودش را دارد، مخصوصاً زمانی که این کارِ تازه چندوجهی و چندعاملی هم باشد؛ نمونه بارز آن واردات خودروهای برقی به ایران و به‌خصوص به سیستم حمل‌ونقل شهر تهران است. نفس شهروندان پایتخت سال‌ها است که تنگ می‌شود و هر سال هزاران نفر از مردم این شهر به‌خاطر آلودگی هوا از دنیا می‌روند و آسیب می‌بینند. در این شرایط، دولت و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا وعده واردات تاکسی‌های برقی و ایجاد جایگاه‌های شارژ اتومبیل‌ها را دادند و از اینجا بود که مسائل راننده‌های تاکسی‌های اقساطی شروع شد.

آب تهران جیره‌بندی نمی‌شود

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره احتمال جیره‌بندی آب تهران در فصل تابستان گفت: برای تامین آب شرب تهران پروژه‌هایی انجام می‌شود و منابعی که تزریق خواهد شد و به نقطه‌ای خواهیم رسید که تامین آب شرب مردم را انجام دهیم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مسیر پر پیچ‌وخم مذاکره

گفتن و نوشتن درباره آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران شاید دیگر تکراری به نظر برسد، اما واقعیت تلخ این است که این فشارها همچنان کشور را در کام خود می‌کشد. کسب‌وکارها به‌سختی نفس می‌کشند و آینده‌ای مبهم پیش رویشان است. قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود، سرمایه‌گذاری در کشور کم رنگ شده و روزبه‌روز تعداد بیشتری از مردم وارد دایره فقر می‌شوند. بسیاری از مردم کشورمان در مواجهه با مشکلات روزمره، به‌سختی برای بقا تلاش می‌کنند. در این شرایط، توسعه پایدار به یک آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. تحریم‌ها نه‌تنها اقتصاد را فلج کرده، بلکه مردم را در تله ناامیدی گرفتار کرده‌اند. این روند، سنگینی روزافزون بر دوش کشور می‌گذارد و هر تلاش برای غلبه بر آن، به ناامیدی بدل می‌شود.

توسعه اصفهان پرهزینه است

شماری از کنشگران محیط‌زیست اصفهان در نامه‌ای به رئیس شورای شهر، بازاندیشی و بازنگری جدی در روند توسعه و اداره اصفهان را خواستار شدند.