پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دست خالی هامون از مذاکرات ایران و طالبان

دست خالی هامون از مذاکرات ایران و طالبان





دست خالی هامون از مذاکرات ایران و طالبان

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| تخصیص حقابه هامون از رودخانه هیرمند حالا به یک آرزو تبدیل شده است. کشمکش میان ایران و افغانستان تاریخ بلندی دارد حتی معاهده سال 1351 میان نخست وزیران دو کشور نیز چاره گشا نبوده است. حالا در تازه ترین رویداد، ایران و گروه طالبان که قدرت را افغانستان در دست دارد؛ در حال مذاکره بر سر تخصیص حقابه هستند. این در حالی است که در سال 1400 طالبان امکان هرگونه گفت‌وگو برای حل مشکلات تخصیص حق‌آبه هامون را منتفی می‌دانستند. خبرگزاری های ایران به نقل از خبرگزاری افغانستان «ایرکا» نوشتند: وزارت آب و انرژی طالبان اعلام کرد که در سفر اخیر مقامات این وزارتخانه با ایران درباره مشکلات اجرای معاهده حق آبه میان دو کشور ایران و افغانستان گفت‌وگو کرده است.
براساس اعلام وزارت انرژی طالبان، هیأت این وزارتخانه در بیست‌وپنجمین نشست کمیساریای آب رودخانه‌ هلمند در تهران از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ خرداد و با ریاست «مجیب‌الرحمن عمر آخوندزاده» معاون این وزارتخانه حضور یافته است.
وزارت انرژی دولت موقت طالبان گفته است که در این نشست با طرف ایرانی در خصوص مشکلات اجرای حقابه ایران رایزنی کرده است. این رایزنی معطوف به نتیجه نبوده است.
وزارت انرژی طالبان همچنین تاکید کرده است که در نشست اخیر در خصوص وضعیت غیرنرمال آبی سال ۱۴۰۰ با مقامات ایران گفت‌وگو کرده و بر لزوم اجرای کامل معاهده میان دو کشور تاکید صورت گرفته است. اما هیات افغانستانی یک بار دیگر شرایط خود را اعلام می‌کنند و پرداخت حقابه هامون را نه براساس آنچه معاهده و پیشینه تاریخی آن است، بلکه منوط به نبود خشکسالی در افغانستان می‌دانند.پس از این نشست «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز مدعی شد در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب بهره‌مند خواهد شد و تخصیص حقابه هیرمند را در سال خشکی در افغانستان امکان پذیر ندانست.
این گفت‌و‌گو در حالی باز هم بی نتیجه ماند که خرداد سال گذشته وزارت نیروی کشورمان در نشست کمیساریای آب هیرمند یک بار دیگر به پرداخت نشده حقابه ایران در سال 1400 اعتراض کرده بود. حقابه هیرمند یکی از مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بین دو کشور ایران و افغانستان است. این موضوع پس از آبگیری سد کمال‌خان بیش از گذشته موجب نگرانی در خصوص وضعیت سیستان و به ویژه تالاب هامون شده است. نگرانی دیگری که این روزها برای ایران ایجاد شده است موضوع انحراف مسیر هیرمند به دلیل آبگیری سد کمال خان است که در کنار پرداخت نشدن حق آبه توافق شده میان دو کشور به مشکلات منطقه سیستان دامن می‌زند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *