پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تجمع ناتمام معلولان

سازمان برنامه‌وبودجه جلوی معترضان به اجرا نشدن قانون را گرفت

تجمع ناتمام معلولان

مدیر کمپین معلولان: تجمع حدود ۲۰۰ نفر از معلولان در ساعات اولیهٔ برگزاری با ممانعت نیروی انتظامی و دخالت انتظامات سازمان برنامه‌وبودجه به تنش کشیده شد و دو نفر از ناشنوایان آسیب دیدند





تجمع ناتمام معلولان

۲۴ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰

جمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در اعتراض به اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان مقابل سازمان برنامه‌وبودجه صبح دیروز به خشونت کشیده شد. این درحالی‌است که در یک سال اخیر بیش از ۱۰ تجمع فقط در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و معوقات و اجرا نشدن این ماده قانونی که باید به این افراد کمک‌هزینهٔ معیشتی مطابق حداقل دستمزد سالانه را پرداخت کنند، صورت گرفته است. این تجمع که قرار بود از ساعت ۹ صبح در پارک مصطفی خمینی مقابل سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شود، به‌گفتهٔ مدیر کمپین معلولان در ساعات اولیهٔ برگزاری آن با ممانعت نیروی انتظامی و دخالت حراست سازمان به خشونت کشیده شد. «بهروز مروتی» دربارهٔ آنچه گذشت، می‌گوید: «این برخورد بی‌سابقه بود و اولین‌باری بود که این تجمع به درگیری و تنش کشیده می‌‌شد. از حدود ساعت ۱۰ صبح، وقتی به پارک مقابل سازمان رسیدیم، ماشین‌های نیروی انتظامی مسیر ورودی را بسته بودند و وقتی علت را جویا شدیم، با خشونت پلاکارد‌های ما را پاره کردند و میکروفون را از ما گرفتند و دو نفر در این درگیری آسیب دیدند.» 

 

این درگیری‌ها درحالی رخ داده است که افراد دارای معلولیت به ادا نشدن حق و حقوقشان بر اساس قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۹۶ در مجلس تصویب اعتراض کرده‌اند. قانونی که از زمان ابلاغ  تا امروز به گفته این افراد نه فقط اجرایی نشده، بلکه بلاتکلیف بین دولت و مجلس باقی مانده‌است. با ادامه اجرایی نشدن این قانون پس از حدود ۶ سال، معلولان بارها در یک سال اخیر تجمعاتی اعتراضی در شهرهای مختلف کشور در مقابل بهزیستی و سازمان برنامه و بودجه ترتیب داده‌ و خواستار اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان که باید به میزان حداقل دستمزد سالانه وزارت کار به معلولان، مستمری بدهد، شده‌اند. 

 

ردیف بودجه حمایت از معلولان بلا تکلیف است

تورم و گرانی روزافزون در کنار مستمری‌های ناچیز، گذران زندگی معلولان را دشوار کرده است. این در حالی است که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲، در اقدامی عجیب، ردیف بودجه مستقل قانون حمایت از حقوق معلولان را حذف و مبلغی نامشخص به سرجمع بودجه بهزیستی اضافه کرده است. به این ترتیب معلولانی که هم از مشکلات چون بیکاری در زندگی روزمره رنج می‌برند حالا زیر بار سنگین هزینه‎های تامین تجهیزات اولیه زندگی مثل ویلچر و دارو و غیره نیز هستند. در حالی که طبق قانون سال ۹۶ که حمایت از معلولان اگر ماده ۲۷ آن اجرا شود، بخشی از این مشکلات می‌تواند رفع شود. 

 

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان با اشاره به اهمیت اجرایی شدن ماده ۲۷ و ردیف بودجه معلولان به اتفاقات تجمعی به درگیری کشانده شد، به «پیام ما» می‌گوید: «حدود ۲۰۰ نفر از معلولان از سراسر کشور برای شرکت در این تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه حاضز شده بودند تا صدای اعراض خود را به گوش ریاست این سازمان برسانند و خواستار اجرایی شدن این قانون به‌ویژه ماده ۲۷ آن شوند. در مقابل اما حراست سازمان برنامه و بودجه با وعده دیدار مسئولین و ریاست این سازمان، من را به داخل سازمان بردند و آنجا معطل کردند و در این مدت ما چندین بار به آن‌ها فرصت دادیم اما پاسخی نشنیدیم. پس از بازگشت به خیابان و تجمع مقابل در اصلی سازمان، یک ساعت پس از برگزاری تجمع بود که به صورت غافلگیرکننده‌ای یکی از ماموران حراست سازمان برنامه و بودجه میکروفون را از دست ما کشید و در این درگیری که با تعدادی از بچه‌های ما با آن مقابله کردند، دست دو نفر از ناشنوایان آسیب دید. از طرف دیگر خودروهای نیروی انتظامی نیز ورودی پارک را بسته بودند که ورود ما با ویلچر به آن را مشکل می‌کرد. همه اینها به خاطر چه؟ چون ما به اجرا نشدن قانونی که از حقوق به حقمان حمایت می‌کند، اعتراض داریم.»

 

او در ادامه درباره اینکه آیا پاسخی از سازمان برنامه و بودجه به کمپین معلولان در ارتباط با این تجمع داده شده است یا خیر، می‌گوید: «دو نفر از کارمندان و معاون رفاه و امور سلامت سازمان برنامه و بودجه در تجمع حاضر شده و با ما صحبت کردند اما هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشتند. آنها می‌گفتند ما خودمان هم نمی‌دانیم وضعیت بودجه چطور است و بودجه در بلاتکلیفی به سر می‌برد.» 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *