همایشی درباره نقش جامعه محلی در توسعه پایدار تخت جمشید

همایشی درباره نقش جامعه محلی در توسعه پایدار تخت جمشید





همایشی درباره نقش جامعه محلی در توسعه پایدار تخت جمشید

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳

همایش نقش جامعه محلی در توسعه پایدار میراث جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید دراین‌باره گفت: همایش نقش جامعه محلی در توسعه پایدار میراث جهانی تخت جمشید پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۳ در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود. هدف اصلی این همایش، تقدیر از زحمات مردم فرهیخته شهرستان مرودشت در خدمت به مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به‌ویژه خدمات آبرسانی و کمک در پاکیزگی و نگهداری درختان پردیس تخت جمشید است. رویکرد این همایش تقویت جامعه محلی، ارتباط مردم با میراث فرهنگی و آگاهی از نقش متقابل مردم و میراث فرهنگی در چارچوب توسعه پایدار فرهنگی، زیستی و اجتماعی است.

 

او یادآور شد: توسعۀ پایدار توسعه‌ای است که نیازهای حال حاضر را بدون به خطر انداختن منابع و پتانسیل نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهای خود برآورده می‌کند. پایداری صفتی به اشکال مختلف در بخش میراث و فراتر از آن مورد استفاده قرار می‌دهد. کاربرد دقیق‌تر آن در اصل از حوزۀ علوم محیطی نشأت می‌گیرد. این واژه فراتر از مفهوم دوام و زندگی محدود است و ایده ارتباطات متقابل بین اقتصاد، جامعه و محیط زیست و توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها نیز را در بر دارد. استفاده تخصصی­‌تر از آن نشان‌دهنده توانایی ماندگاری یا ادامه برای مدت طولانی است و با کلماتی چون «قابل نگهداری»  مترادف است.

 

مدیر پایگاه تخت جمشید افزود: در شرایط فعلی، با تغییرات آب و هوایی، کمبود منابع، و تهدیدهای محیطی علیه میراث فرهنگی، اهداف حفاظتی، از جمله اهداف ترویج شده توسط کنوانسیون‌های میراث جهانی، باید در سطحی گسترده‌تر و در ارتباط با مسائل اقتصادی، ملموس­‌تر شوند. ارزش­‌ها و نیازهای اجتماعی و محیط‌زیستی در مفهوم توسعۀ پایدار گنجانده شده است.

 

عسکری چاوردی با این تاکید که نقش میراث جهانی تخت جمشید به عنوان متضمن توسعۀ پایدار دشت مرودشت باید تقویت شود، گفت: باید از پتانسیل کامل آن­ها برای کمک به توسعۀ پایدار بهره برد. برای این منظور، باید به سه بعد توسعه پایدار یعنی پایداری محیطی، توسعۀ اجتماعی-اقتصادی همراه با تقویت ارزش‌های اعتقادی و آیینی مردم توجه داشت.

میراث جهانی ثبت‌شده تخت جمشید که در تولیت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی  است، میراث فرهنگی، طبیعی یا هر دو، پتانسیل زیادی برای کاهش فقر، افزایش درآمد و بهبود معیشت جامعه محلی مرودشت دارد.

 

او با بیان این­که ریشه‌کنی فقر یک نیاز ضروری برای توسعۀ پایدار است، باید بتوانیم اشکال توسعۀ اقتصادی را به صورت جامع، عادلانه، مولد و منصفانه پدید آوردیم یعنی اشتغال مناسب و فعالیت‌های درآمدزا برای همه، در حالی که به طور کامل به ارزش‌های پایدار میراث جهانی تخت جمشید باید احترام بگذاریم.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: مدیریت و حفاظت از میراث جهانی تخت جمشید تلاش دارد به تقویت توسعۀ اقتصادی محلی و افزایش درآمد و بهبود معیشت کمک کند و در عین حال با ارزش‌های میراث جهانی تخت جمشید سازگار باشد. میراث جهانی تخت جمشید مقصد مسافرتی است که اگر به درستی مدیریت شود، پتانسیل زیادی برای توسعۀ اقتصاد محلی، پایداری آن و توانمندسازی جامعه مرودشت دارد. اشکال توسعۀ گردشگری پایدار، از جمله ابتکارات برگرفته از خود جامعه، باید با سرمایه‌گذاری مطلوب اقتصادی و عادلانه همراه باشد تا از اشتراک منافع در داخل و محیط پیرامونی میراث جهانی تخت جمشید  اطمینان حاصل شود.

 

به گفته عسکری چاوردی، در این همایش، سه مجموعه از روش‌هایی را که محققان به نقش جوامع محلی در حفاظت از میراث پرداخته‌اند مورد بررسی قرار می­‌گیرد؛ تأثیر محوطه میراث جهانی تخت جمشید بر جامعه محلی و مردم شهرستان مرودشت، مشکلات و همکاری­‌ها بین جامعه محلّی و دیگر عوامل دخیل در محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش مهم جامعه محلّی تخت جمشید در حفاظت از میراث جهانی.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تشخیص ما بر این است که چالش‌های اقتصادی و محیط‌زیستی خاص محوطه­ میراث جهانی تخت جمشید، اغلب جایگاه جامعه محلی را در اولویت‌های حفاظت از میراث فرهنگی پیچیده می‌کند. تلاش ما بر این است پیامدهای این تغییرات را در دستورالعمل‌های حفاظت از محوطه میراث جهانی تخت جمشید بررسی کنیم و چگونگی استفاده و بکارگیری نقش بیشتر جامعه محلّی را در دستور کار خود قرار دهیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر