پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همسان‌سازی ناهمسان

برخی بازنشستگان یک میلیون تومان به عنوان مبلغ علی‌الحساب برای همسان‌سازی حقوق دریافت کردند

همسان‌سازی ناهمسان

مبلغ علی‌الحساب همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واریز نشد





همسان‌سازی ناهمسان

۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۰۹

| پیام ما| همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مصوبات برنامهٔ هفتم توسعه است که باید از ابتدای امسال اجرا می‌شد. پس از چند ماه‌ تاخیر در اجرای آن، یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب به حساب برخی بازنشستگان واریز و گفته شد مبالغ قطعی بعد از نهایی شدن صدور احکام برنامه پرداخت می‌شود. واریز مبلغ علی‌الحساب اما برای همه بازنشستگان نبود. این واریزی برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شد اما بازنشستگان تأمین اجتماعی آن را دریافت نکردند. رئیس فراکسیون کارگری مجلس می‌گوید متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز امسال انجام خواهد شد و دولت متعهد به آن است.

در جریان بررسی قانون برنامه هفتم توسعه، با موافقت نمایندگان مجلس با بند الحاقی یک ماده۲۹، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در طول اجرای برنامهٔ هفتم توسعه تصویب شد. براساس قانون، متناسب‌سازی باید از ابتدای امسال انجام می‌شد. تاخیر در اجرای متناسب‌سازی باعث نگرانی بازنشستگان شد. بازنشستگان ضمن ابراز نگرانی از چندوچون اجرای متناسب‌سازی، خواستار اجرایی شدن آن از اردیبهشت شدند. گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت که زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ خواهد بود و ما‌به‌التفاوت‌های فروردین و اردیبهشت نیز از این ماه پرداخت خواهد شد. 

 

اما تا پایان خرداد این اتفاق رخ نداد. در روزهای گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد مبلغی به صورت علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود تا پس از صدور احکام، تسویه قطعی انجام شود. چهارشنبه (۶ تیرماه) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه به دولت ابلاغ و سرانجام پس از چند ماه تاخیر یک میلیون تومان به عنوان مبلغ علی‌الحساب برای همسان‌سازی حقوق به حساب برخی بازنشستگان واریز شد. 

 

 عدم ابلاغ برنامه هفتم علت تأخیر در متناسب‌سازی

 بهادری جهرمی سخنگوی دولت عدم ابلاغ برنامه هفتم را علت تأخیر در متناسب سازی عنوان کرد. به گزارش ایسنا او گفت: «بازنشستگان مطالبه برای متناسب‌سازی حقوق داشتند ولی چون در ابلاغ برنامه هفتم تأخیر شد، دولت تصویب کرد که مبلغ علی‌الحساب را  واریزی داشته باشیم. به گفته جهرمی مبالغ قطعی بعد از نهایی شدن صدور احکام برنامه پرداخت می‌شود: «با نهایی شدن صدور احکام برنامه، مبالغ قطعی محاسبه و پرداخت می‌شود. خواستیم معطل نمانیم تا احکام نهایی شود و به نوعی عیدی را برای بازنشستگان واریز داشته باشیم.»

 بازنشستگان تأمین اجتماعی باز هم از متناسب‌سازی عقب ماندند، چرا که واریز مبلغ علی‌الحساب برای بازنشستگان کشوری و لشکری بوده و شامل بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نمی‌شود

 وزیر کار هم درباره این واریزی و متناسب سازی حقوق توضیح داد. به گزارش ایلنا صولت مرتضوی در پایان جلسه هیات دولت گفت: «خوشبختانه قانون برنامه ابلاغ شد و بر اساس قانون برنامه احکام بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشور، فولاد و تامین  اجتماعی را صادر می‌کنیم. منابع علی الحساب را هم دولت برای بخشی از صندوق‌ها تامین کرده است.»

 

 وزیر کار می‌گوید احکام بازنشستگان به مرور صادر می‌شود: «آنچه قانون و مصوبه دولت است به عنوان علی الحساب تامین و پرداخت می‌شود احکام را هم به مرور صادر می‌کنیم و بعد از آن هم معادل احکام پرداخت می‌شود و حقوق آنهایی که کمتر یا بیشتر حقوق می‌گرفتند اصلاح می‌شود و کار پیش خواهد رفت.»

 

 به گفتهٔ او این مبلغ برای بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار تامین منابع است: «برای تامین اجتماعی هم قرار بود امروز چون قانون گفته از محل فروش سهام شرکت ها به محض اینکه منابعش بیاید پرداخت می‌کنیم دستور امروز آقای مخبر این بود که با قید فوریت تامین منابع شود امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم.»

 

 همسان‌سازی فقط شامل بازنشستگان دولت است

 به این ترتیب بازنشستگان تأمین اجتماعی باز هم از متناسب‌سازی عقب ماندند، چرا که واریز مبلغ علی‌الحساب برای بازنشستگان کشوری و لشکری بوده و  شامل بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نمی‌شود. موضوعی که «علی بابایی کارنامی» نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری هم آن را تایید می‌کند. او در این رابطه به ایلنا گفت: «اقدام اخیر سازمان برنامه و بودجه مبنی بر واریز علی‌الحساب مبالغی از همسان سازی حقوق بازنشستگان، مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان دولت و همچنین بازنشستگان لشگری است و ربطی به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ندارد. اساسا اقدامات سازمان برنامه و بودجه بودجه مربوط به نیروهای حقوق بگیر خود دولت است و ربطی به سازمان تامین اجتماعی که منابع خود را دارد، نخواهد داشت.»

 

 بابایی کارنامی می‌گوید «متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز امسال انجام خواهد شد و دولت متعهد به آن است» : « از آغاز برنامه هفتم توسعه باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری امسال انجام شود و فرمول اجرای آن نیز مشابه فرمول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری است. مبالغ این متناسب سازی نیز توسط خود سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت شود.»

 رئیس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: «منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی است و بدین منظور، همین امسال سهام‌های درنظر گرفته شده برای رد دیون امسال سازمان، با انتقال سهام باید انجام شود و این اقدام باید همزمان با پرداخت دیون سایر صندوق‌ها باشد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام،‌ باخود سازمان تامین اجتماعی است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

صدای اکثریت چراغ راهنمای اصلاح

صدای اکثریت چراغ راهنمای اصلاح

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

نقشۀ‌ راه مقابله با آتش نداریم

آتش‌سوزی جنگل‌ها ادامه دارد

نقشۀ‌ راه مقابله با آتش نداریم

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

دیپلماسی محیط زیستی کلید مقابله با تغییراقلیم

دیپلماسی محیط زیستی کلید مقابله با تغییراقلیم

تقلب در جاذبه‌های گردشگری

اقدامات فریبنده در آثار گردشگری، برای متولیان مزایای اقتصادی دارد، اما با پیامدهای منفی برای گردشگران همراه است

تقلب در جاذبه‌های گردشگری

شناسایی هفتمین سمندر

«پرهام آذرخش»، «الوند محمدعلی‌زادگان» و «علی حبیب‌خدا» به‌تازگی موفق به شناسایی هفتمین سمندر ایران شدند

شناسایی هفتمین سمندر

شفافیت مالی؛ مطالبهٔ مغفول‌مانده انتخابات

شفافیت مالی؛ مطالبهٔ مغفول‌مانده انتخابات

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر