بایگانی مطالب: منابع طبیعی
پیشنهاداتی برای افزایش کارایی سازمان منابعطبیعی
خفهکردن تهران با سیمان را متوقف کنید
نامه موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور به زاکانی
«خور خوران»؛ گورستان اکولوژیک
تخریب شتابان ذخیرهگاه جهانی یونسکو در نوار ساحلی هرمزگان
فرجام ادعای مالکیت وزارت نیرو بر حریم و بستر رودخانهها
یک قدم برای حفاظت از شاهوار
تفاهمنامه دانشگاه لرستان و ادارهکل منابعطبیعی لرستان برای حفاظت از زاگرس
|پیام ما| هفتمین همایش ملی جنگل ایران با شعار «حفظ مالکیت واحد و مدیریت یکپارچه منابعطبیعی»، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شنبه، ۵ و ۶ آذرماه سال جاری با همکاری انجمن جنگلبانی ایران و دانشگاه لرستان، در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
مردمی شدن حفاظت در «میاندشت»
جاجرمیها میخواستند به مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست بگویند جدا از توران، نیمنگاهی هم به میاندشت بهعنوان زیستگاه یوز داشته باشید. سه سال متوالی همایش برگزار کردند، در شهرشان بنر یوز زدند، سراغ جادهها رفتند و تابلوهای اطلاعرسانی درباره محدودیت سرعت نصب کردند و در مدارس به دانشآموزان حفاظت از یوز را آموزش دادند. آنها توانستند همایش «یوزپلنگ ایرانی» را با شماره ۱۰۴۱۱۱۱۸۵ در فهرست رویدادهای گردشگری به ثبت برسانند. تفاوت این همایش با انواع و اقسام همایشها در این است که هزار تومان بودجه دولتی خرج نمیکنند؛ همهچیز با مردم است. جاجرم این روزها نمونهای است از مردمی شدن حفاظت!
سیستم هشدار برای آتشسوزی جنگلی ایجاد شود
هیچ طرحی برای مهار آتش در جنگل نداریم
نزدیک به ۳۰ روز از شروع آتشسوزی در منطقه حفاظتشده «چهارباغ» میگذرد. بعد از آن، جنگلهای ارسباران، ایلام و مناطق دیگری در مازندران طعمه حریق شدند. شدت آتش بالا و همچنان ضعف مدیریت سازمانهای متولی بیشازپیش عیان بود. در این میان، عدهای خشکدارها یا درختان افتاده و شکسته را عامل آتشسوزی و شدت آن عنوان کردند، افرادی که «وحید اعتماد»، دانشیار گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشکده منابعطبیعی دانشگاه تهران، آنها را کسانی میداند که میخواهند از آب گلآلود برای بهرهبرداری از جنگل ماهی بگیرند. نبود مدیریت و وجود نداشتن هیچ زیرطرحی در جنگلداری کشور برای مهار آتش دیگر موضوعاتی بودند که او در گفتوگو با «پیام ما» مطرح کرد.
چهرههای «اثر کبری» در محیطزیست ایران
