بایگانی مطالب برچسب: اینترنت طبقاتی
محدودسازی اینترنت توسعه اینترنت روستایی را کُند میکند
|پیام ما| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین نشست خبری خود با رسانهها توضیحاتی درباره وضعیت اینترنت، اقدامات انجام شده در شرایط جنگ و تلاش برای برقراری ارتباطات ارائه کرد. در این نشست که روز سهشنبه (۱۹ خرداد ۱۴۰۵) برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت فعلی اینترنت، به این معضل اشاره شد که محدودسازی اینترنت میتواند روند توسعه اینترنت روستایی با کندی مواجه کند؛ موضوعی که به گفته وزیر ارتباطات در راستای اهداف وزارت ارتباطات مبنی بر توسعه عدالت ارتباطی نیست.
سوءتفاهم اینترنـــــــت
اینترنت پای ثابت صحبتهای ماست. خاموشی دیجیتال حالا به هفته دوازدهم رسیده و نگاه تصمیمگیران به اینترنت برای کنشگران و کاربران روشنتر شده است؛ برخلاف پژوهشهای سالهای اخیر که اثر مستقیم اینترنت را بر وقوع اعتراضات و تحولات رد میکند، تصمیمگیران در ایران هنوز گمان میکنند تمام مشکلات جامعه ناشی از دسترسی به فضای مجازی است. در شرایطی که کاربران ایرانی اتصال به شبکه جهانی را مطالبه میکنند، «اینترنت» بهانه نشستی برای گفتوگو شد. تعدادی از فعالان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات در یکی از کتابفروشیهای تهران گرد هم آمدند و درباره قطعی اینترنت و فیلترینگ گسترده صحبت کردند و به این سؤال پاسخ دادند که با ادامه این روند آیا تندادن به «اینترنت پرو» اخلاقی است؟
بیانیه جمعی سازمانهای مردمنهاد و فعالان حقوق کودک درباره محدودسازی اینترنت و نابرابری دیجیتال
محدودیتِ بـــدونِ شفافیـت
|پیام ما| بیش از هزار و ۶۰۰ ساعت از قطعی اینترنت سراسری میگذرد تا در بر همان پاشنه سابق بچرخد. فروش اینترنت طبقاتیای موسوم به «اینترنت پرو» با وجود اعتراضات فراوان همچنان در جریان است، وضعیت کسبوکارهای دیجیتال هر روز نابسامانتر میشود و شهروندان ایرانی هم ناچارند برای ارتباطاتشان از پیامرسانهای بیکیفیت داخلی استفاده کنند. اما مهمتر از همه اینها این نکته است که هیچ مسئولی پاسخگو نیست و فروش اینترنت پرو هم نشان میدهد که امنیت دیگر نمیتواند توجیهی برای قطعی اینترنت باشد. در اعتراض به این قطعی و طبقاتی شدن اینترنت، پلتفرم «کارزار» تاکنون بیش از نیممیلیون جمعآوری کرده است. کارزار از هفتههای قبل از مسئولان دعوت کرده بود تا در نشستی ویژه اینترنت شرکت کنند. اما در دقیقه نود برگزاری این نشست، حضور خود را کنسل کردند. در نهایت این برنامه روز سهشنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۵) در «کافه رویداد» کارزار با حضور فعالان و کنشگران حوزه اینترنت و در غیاب مسئولان مربوط برگزار شد.
مردم آفلاین ایران
چند روزی است که وارد سومین ماه قطعی سراسری اینترنت شدهایم، به هفته دهم خاموشی دیجیتال رسیدهایم و در غروب روز یکشنبه (۱۳ اردیبهشت) با اینکه دسترسی گزینشی و سطحبندیشده اینترنت برای عدهای خاص برقرار شده، ۱۵۴۲ ساعت است که عموم مردم از ارتباط با جهان خارج محروماند. شهروندان در بهاری که به بمباران و آتشبسی شکننده گذشته، حتی یک روز به شبکه جهانی متصل نشدهاند و آنچه از مسئولان و تصمیمگیران کشور شنیدهاند، وعدههایی درباره بازگشت به «وضعیت عادی»، طرحهایی برای اینترنت طبقاتی و تهدیدهایی درباره ادامه خاموشی تا زمانی نامشخص است. مؤسس وبسایت «روایت خاموشی» که تا امروز پنج هزار روایت از رنج مردم در آن منتشر شده، میگوید رنج کاربران و حق آنها برای دسترسی نادیده گرفته شده با تناقضگوییهایی مسئولان بعید نیست که خاموشی دیجیتال دائمی شود.
