بایگانی مطالب برچسب: اقتصاد

کند، مختل، سانسورشده

تازه‌ترین گزارش کیفیت اینترنت در ایران، برای پنجمین بار، بر ادامه وضعیت بحرانی اینترنت کشور تأکید می‌کند: کُند، پراختلال و محدود. طبق بررسی انجمن تجارت الکترونیک تهران، کیفیت کلی اینترنتی که کاربران ایرانی تجربه می‌کنند، در میان ۱۰۰ کشور، رتبه ۹۷ را دارد و از نظر محدودیت روی پله ۹۹ ایستاده و بعد از کشور چین بیشترین محدودیت و سانسور را دارد.

دولت به برق فولاد هم رحم نمی‌کند

محدودیت انرژی در ایران، استان به استان و بسته به سلیقه استانداران، متفاوت اعمال می‌شود. در قلب صنعتی‌ترین مناطق کشور، کارخانه‌های فولاد فقط با دغدغه دلار و تورم نمی‌جنگند؛ بی‌آبی، بی‌برقی و قطع ارتباطات، حالا چالش روزمره آن‌هاست. از یزد تا تهران و قزوین، تولیدکنندگان فولاد با خاموشی‌های طولانی و فقدان زیرساخت‌های پایدار زمین‌گیر شده‌اند. در این میان، دولت نه‌تنها توان تأمین زیرساخت‌های پایه را ازدست‌داده، بلکه وزارت صمت نیز پیش از صدور هر مجوز صنعتی، تعهدنامه‌ای طلب می‌کند که صراحتاً اعلام می‌دارد هیچ مسئولیتی در قبال تأمین آب، برق یا گاز برعهده نخواهد داشت. انجمن فولاد کشور اعلام کرده است که برآوردها نشان می‌دهد تا پایان تابستان امسال، تولید فولاد کشور ۳.۵ میلیون تن کاهش پیدا کند. این در حالی است که دولت هم برق خود تامین صنایع فولاد را از آنان گرفته و وارد شبکه می‌کند، برق آزاد خریداری شده از تابلوی سبز را قطع می‌کند.

راه‌اندازی سامانه هوشمند جذب سرمایه‌گذاری در پالایشگاه اصفهان

سامانه هوشمند جذب سرمایه‌گذاری (چت‌بات) با هدف تسهیل جذب سرمایه، با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان استاندار اصفهان و مدیرعامل پالایشگاه اصفهان، به‌صورت پایلوت در این استان راه‌اندازی شد.

دولت بزرگ‌ترین مانع توسعه انرژی پاک است

نگرانی از قطعی برق حالا بخش جدانشدنی زندگی ایرانیان شده است. تابستان‌ها پشت سر هم با هشدار «مصرف بیش‌ازحد» می‌گذرد و زمستان‌ها با بحران سوخت و گاز. در این میان، همه انگشت اتهام را به‌سمت مردم می‌گیرند؛ اما در کشوری که وسایل پرمصرف و غیراستاندارد در خانه‌ها جا خوش کرده‌اند، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تنها روی کاغذ باقی مانده و مجوز صنایع انرژی‌بر همچنان صادر می‌شود، صرفه‌جویی شهروندان تا چه اندازه مؤثر است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ سراغ «محمدامین زنگنه»، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، رفته‌ایم. او در گفت‌وگو با «پیام ما» از ناکارآمدی ساختاری در سیاستگذاری‌های انرژی می‌گوید؛ از یارانه‌هایی که به جیب ثروتمندان می‌رود، گرفته تا اعتمادسوزی سرمایه‌گذاران. تصویری که هر سال تاریک‌تر می‌شود.

نخل‌ها فریاد می‌زدند

صلات ظهر، «شیخ» پشت بلندگوی حسینیه فریاد زد: «مردم! بیرون بیایید که نخل‌ها سوخت.» باد داغ در آتش دمید و شعله‌های وحشی، نخل‌به‌نخل و ده‌به‌ده پیش رفتند. زن‌ها دست بچه‌ها را گرفتند و از خانه‌ها بیرون دویدند و صدای شیون در سه روستای «منیوحی» پیچید. مردها با سطل و دیگ به نهر زدند، اما ظرف‌هایشان از گِل پر شد. عرق‌‌ریزان، گل را با اندک آب باقیمانده در نهر رقیق کردند و به ردیف نخل‌های سوخته رساندند. زور آتش بیشتر بود. ماشین‌های آتش‌نشانی دیر رسیدند. تا شب بیست هزار نفر نخل و چهار خانه مسکونی در «کوت‌شنوف»، «ابوشکر» و «ابوعقاب» سوخت و خرماهای شیرین، بر شاخ نخل، سیاه و تلخ شدند.

تشکیل کنسرسیوم گردشگری؛ راهکاری برای احیای صنعت گردشگری ایران پس از بحران

معاون توسعه گردشگری سازمان ایرانیان خارج از کشور با اشاره به رکود شدید گردشگری در پی تنش‌های اخیر، تشکیل کنسرسیوم ملی و بین‌المللی گردشگری را به عنوان یکی از راهکارهای اصلی احیای این صنعت پیشنهاد داد.

کامی که شیرین نماند

درباره «کارخانه قندِ کهریزک» که امسال ١٣٠ ساله شد

برای «امنیت»، اینترنت را محدود کردیم

|پیام‌ما| سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر، در پاسخ به خبرنگاران در مورد اینترنت طبقاتی و محدودیت‌های دسترسی که از سوی جامعه گزارش می‌شود و همچنین کارزاری که در این‌باره راه‌اندازی شده، اعلام کرد دولت با آزادی اینترنت موافق است، اما قبل از آن، اگر برای مثال خبرنگار نیاز به اینترنت آزادتری دارد، باید به او داد. امور را نمی‌توان معطل کرد تا مسائل حل شود؛ هرچند نگاه دولت دسترسی به اینترنت آزاد است. سخنگوی دولت همچنین در مورد رفع فیلتر «واتس‌آپ» بعد از جنگ دوازده‌روزه و واکنش‌های مخالف آن نیز توضیح داد: «دنبال محدودسازی اینترنت نیستیم، اما شرایط فعلی دست مخالفان را در راستای این اقدام دولت خوب پر کرده است. رویکرد دولت از زمان روی کار آمدن، اینترنت آزاد بود. دولت باوری برای اینکه اینترنت را قطع کند، ندارد؛ اما تعدادی از پهپادها از طریق اینترنت کنترل می‌شدند و نیاز بود برای حفظ امنیت مردم به اینترنت ملی مهاجرت کنیم. باید جریان اطلاعات را به‌گونه‌ای حفظ کنیم که روایت درست منتقل شود، اما بین امنیت مردم و آزادی انتشار اخبار کدام را انتخاب می‌کنید؟ این تصمیم برای امنیت و جان مردم گرفته شد. در غیر این‌صورت رویکرد دولت اینترنت آزاد است.» موضوع رفع فیلتر از اکانت‌های ارتباطی پیش از شروع جنگ تحمیلی دوازده‌روزه نیز یکی از مطالبات مردم و البته وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری پزشکیان بود که محقق نشد.