بایگانی مطالب برچسب: جامعه
محیطزیست در آتش جنگ، صنایعدستی در بحران؛ مروری بر تیترهای پیام ما در ۲۰ خرداد ۱۴۰۵
شماره ۳۴۲۳ روزنامه «پیام ما» امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ با مجموعهای از گزارشها و یادداشتها درباره پیامدهای جنگ بر محیطزیست، بحران صنایعدستی و فرش ایران، چالشهای سیاستگذاری فرهنگی و موضوعات اجتماعی و زیستمحیطی منتشر شد. مهمترین تیتر این شماره «جنگ تمام میشود، زخم طبیعت نه» است که به خسارتهای ماندگار جنگ بر زیستبومها میپردازد.
سایه دوباره جنگ بر سر خوزستان
تهاجم هوایی به یکی از پتروشیمیهای ماهشهر در جنوب خوزستان، از آغاز دوباره جنگ پس از دو ماه آتشبس شکننده خبر میدهد. حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح دوشنبه ۱۸ خرداد «پتروشیمی کارون» در ماهشهر هدف حملات هوایی قرار گرفت. این پتروشیمی یکی از پنجواحدی بود که ۱۵ فروردین نیز بمباران شده بود. حالا در آستانه سالگرد آغاز جنگ ۱۲ روزه و درحالیکه سرنوشت مذاکرات هنوز مشخص نشده، حملات دوباره ازسرگرفته شده و خبرهایی از تهاجم به چند استان از جمله اصفهان و تهران منتشر شده است.
«تابستانی گرمتر از همیشه»
شماره ۳۴۲۱ روزنامه «پیام ما» با تیتر اصلی «تابستانی گرمتر از همیشه» منتشر شد؛ گزارشی که با استناد به هشدارهای تازه هواشناسی، از احتمال تجربه یکی از گرمترین تابستانهای سالهای اخیر خبر میدهد و تأکید میکند پرشدگی نسبی سدها به معنای عبور آسان از فصل گرما نیست.
چهل روز در آغـــــوش امن
در هیاهوی روزهای جنگ، سازمان بهزیستی فارس، تصمیمی گرفت که فراتر از تمام بخشنامههای اداری بود. ۵۶ کودک، به دستهای مهربان کارکنان و خانوادههای داوطلب سپرده شدند. آنها از مراکز در معرض خطر به روستاهای امن اطراف منتقل شدند.
مردم، بازیگر اصلی حل مسائل اجتماعی
| پیام ما | از وقف و قرضالحسنه گرفته تا صندوقهای محلی، ایرانیان قرنهاست که از ابتکارهای اجتماعی برای حل مشکلات زندگی روزمره بهره میبرند. اما در دنیای امروز که فقر، نابرابری، بحران اعتماد و ناکارآمدی خدمات عمومی به مسائل پیچیدهای تبدیل شدهاند که نه دولت بهتنهایی و نه بازار قادر به حل آنها نیستند، مفهوم تازهای به نام «نوآوری اجتماعی» در ادبیات سیاستگذاری جهان مطرح شده است. مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی درباره این مفهوم، تلاش کرده ابعاد نظری و الزامهای سیاستی آن را برای تصمیمگیران ایرانی تشریح کند. گزارشی که میگوید بدون پشتوانه قانونی و حکمرانی مشارکتی، ابتکارهای مردمی در سطح محلی باقی میمانند و هرگز به تحول نظاممند نمیرسند.
استرس پساجنگ در کمیـــن ایرانیـــــان
بیش از دو ماه از پایان جنگ چهلروزه در ایران میگذرد، جنگی که پس از دو بحران دیگر بر جامعه ایران تحمیل شد و بسیاری از شهروندان را در سراسر کشور تحتتأثیر قرار داد، این وضعیت موجب شده است تا بسیاری نگران تشدید اختلالهایی مانند «سندروم اختلال استرس پس از حادثه» در ایران شوند. به گفته مقامات سازمان بهزیستی پیشبینی میشود که ۲۰ درصد جامعه دچار این اختلال شوند، اگرچه رئیس «انجمن روانپزشکی ایران» در گفتوگو با «پیام ما» میگوید که افراد حادثهدیده ممکن است شرایط بدتری را تجربه کنند.
پیگیری شکایت بینالمللی درباره خسارات زیستمحیطی جنگ
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به خسارات وارد شده به عرصههای طبیعی و زیرساختهای محیطزیستی در جریان جنگ اخیر، از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این آسیبها خبر داد و اعلام کرد این سازمان در حال تهیه مستندات حقوقی برای طرح شکایت درباره جنایت زیستمحیطی در مراجع بینالمللی است.
انسان گـــرگِ انسان است
