بایگانی مطالب برچسب: تغییر اقلیم
محیطزیست در آتش جنگ، صنایعدستی در بحران؛ مروری بر تیترهای پیام ما در ۲۰ خرداد ۱۴۰۵
شماره ۳۴۲۳ روزنامه «پیام ما» امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ با مجموعهای از گزارشها و یادداشتها درباره پیامدهای جنگ بر محیطزیست، بحران صنایعدستی و فرش ایران، چالشهای سیاستگذاری فرهنگی و موضوعات اجتماعی و زیستمحیطی منتشر شد. مهمترین تیتر این شماره «جنگ تمام میشود، زخم طبیعت نه» است که به خسارتهای ماندگار جنگ بر زیستبومها میپردازد.
احتمال وقوع گرمای بیسابقه و بحران مواد غذایی
سازمان ملل متحد با استناد به یافتههای جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، نسبت به بازگشت قریبالوقوع پدیده اقلیمی «النینو» و پیامدهای ویرانگر آن هشدار داد. بر اساس این گزارش، احتمال ۸۰ درصدی برای شکلگیری این الگو تا پیش از شهریورماه و تداوم آن تا آبانماه ۱۴۰۵ وجود دارد که میتواند رکورد دمای جهانی را بار دیگر جابهجا کرده و بحرانهای محیطزیستی و اقتصادی گستردهای در سطح بینالمللی ایجاد کند.
سیلزدگان فرامــــوش شدند
وقتی سیل آمد، سقف امید کسبه شهر همراه دیوارهای بازار جهرم، فروریخت. چهارهزار میلیارد تومان سرمایه، در یک شب بارانی و در چشمبرهمزدنی به گِلولای نشست. حالا بازاریان با کوهی از بدهیهای بانکی و مغازههای بهگِلنشسته دستوپنجه نرم میکنند. مردمی که انگار صدایشان به جایی نمیرسد. کارد به استخوان مردم رسیده که مطالبه بررسی ابعاد خسارت سیلاب فروردینماه به نمازجمعه کشیده است. اینجا جهرم است؛ شهری که در روزهای بمباران کشور، سیلی سنگین به خود دید و فراموش شد.
غولهای مالی در میدان اقتصاد سبز
| پیام ما | در شرایطی که تنشهای ژئوپلیتیکی و نااطمینانی بازار انرژی در چند ماه اخیر اقتصاد جهان را تحتتأثیر قرار داده، سرمایهگذاری در انرژیهای پاک و زیرساختهای پایدار بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. حالا دیگر توسعه پایدار فقط یک شعار محیطزیستی نیست؛ بلکه به بخشی از رقابت اقتصادی، امنیت انرژی و آینده قدرتهای جهانی تبدیل شده است. همین تغییر نگاه باعث شده بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری دنیا میلیاردها دلار را به سمت خورشید، باد، باتری، شبکه برق و فناوریهای کمکربن ببرند؛ بازاری که بسیاری آن را اقتصاد آینده جهان میدانند.
پایش مداوم آلودگی هوا در روزهای جنگ تحمیلی سوم
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در فرایند جنگ تحمیلی سوم به علت انفجارهای پیاپی گازهای آلاینده زیادی وارد جو شد که سازمان محیطزیست بر اساس وظیفه خود، در این مدت به طور مداوم وضعیت هوا را رصد میکرد تا آلایندگی از حد معمول بالاتر نرود و در صورت افزایش آلودگی اطلاعیههای هشداری به موقع صادر شود.
بحران در روایت بحـــــــران آب
وعدههای سبز، سودهای سیاه
| پیام ما | در سالهایی که بحران اقلیمی از سطح هشدارهای علمی فراتر رفته و به واقعیتی ملموس در زندگی روزمره جهان تبدیل شده، شرکتهای بزرگ نفت و گاز بیش از هر زمان دیگری از «پایداری»، «انتقال انرژی» و «کربن خنثی» سخن میگویند. اما همزمان، سودهای کلان ناشی از جنگها و تنشهای ژئوپلیتیک، افزایش تولید سوختهای فسیلی و عقبنشینی از تعهدات اقلیمی، تصویر دیگری از واقعیت صنعت انرژی ترسیم میکند. روزنامه «گاردین» در مجموعه گزارشهای تحلیلی اخیر خود، این تناقض را در عملکرد غولهایی چون «BP»، «Shell» و «Total Energies» زیر ذرهبین برده و نشان داده چگونه «شستوشوی سبز» به بخشی ساختاری از اقتصاد جهانی انرژی تبدیل شده است. پدیدهای که نهتنها اعتماد عمومی به ESG (گزارش پایداری شرکتی) را تضعیف میکند، بلکه آینده توسعه پایدار را نیز با تهدید روبهرو ساخته است.
این «اکوسایـــــــد» است
هفتمین روز جنگ انبارهای نفت تهران مورد حمله قرار گرفت، انبارهایی که هرکدام هزاران لیتر سوخت در خود داشتند. حالا پس از گذشت دو ماه رئیس سازمان حفاظت محیطزیست این حمله را مصداق «اکوساید» یا «بومکشی» خوانده است؛ مفهومی که به اقدامات غیرقانونی یا بیپروایانه با آگاهی از احتمال وقوع خسارت شدید، گسترده یا درازمدت به محیطزیست اشاره دارد. به گفته «شینا انصاری» در طول جنگ اخیر که اکنون به آتشبسی شکننده گره خورده، ۳۶۸ هزار مترمکعب سوخت مایع و نزدیک به ۱۹۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از بین رفته و آلودگی ناشی از آن وارد آسمان کشور شده است. همچنین گزارش رئیس سازمان محیطزیست نشان میدهد که آلودگی نفتی فعلی در خلیجفارس ناشی از رهاسازی آب توازن کشتی اروپایی بوده است. این موارد همراه با آسیبهای دیگر به طور مستند برای سازمانهای جهانی فرستاده شده؛ اما هنوز پاسخی درخور به این گزارش و گزارش پیشین (جنگ ۱۲روزه) داده نشده است.
