بایگانی مطالب : منابع طبیعی
آیندهٔ ایران در گرو مدیریت مطلوب محیط زیست
اطلاعرسانی یک طرفه درباره کابینه آینده
تدوین برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران
ابلاغ برنامه به استانهای غبارخیز
آدرس غلط سعید لیلاز
نهالهای «الیمالات» خشکیدند
«دستگاههای نظارتی باید با جدیت بیشتری عمل کنند. یکبار هم شده به متخلفان واقعی درس عبرت بدهند و برخورد قانونی کنند تا ازاینبهبعد اتفاقات ناگوار برای زیستبوم یک منطقه رخ ندهد.» این جمله ۱۴ فروردین به نقل از «داریوش عبادی» دبیر سابق شبکهٔ تشکلهای منابع طبیعی و محیطزیست مازندران در گزارشی دربارۀ ماجرای تخریب جنگل «الیمالات» در «پیام ما» منتشر شد. سه ماه بعد اما خبر میرسد نهالهایی که برای احیاء منطقه کاشته شده بودند، آنقدر بیآب ماندند که خشکیدند.
منابع طبیعی در انتظار اصلاحات
سازمان منابع طبیعی کشور زیرمجموعهای از وزارتخانۀ تولیدمحور و متأثر از بازار مصرف کشاورزی است. تضاد در اولویتهای سازمان منابع طبیعی با سیاستهای بالادستی در وزارتخانه همواره چالشهای جدی به همراه داشته است که بهدلیل قدرت بالادستی وزارت کشاورزی، همواره در نهایت با تضعیف منابع طبیعی کشور همراه بوده است
ریلگذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیطزیستی
دیدهبان ارزیابی محیطزیستی بر این عقیده است که بدعتهای غلط در بندهای الف و ب مادۀ ۲۲ برنامۀ هفتم، منجر به یک ریلگذاری اشتباه برای ارزیابی محیطزیستی کشور خواهد شد. این مجموعه که ذیل مدرسۀ توسعۀ پایدار در پژوهشکدۀ سیاستگذاری دانشگاه «صنعتی شریف» ایجاد شده، از ۴ سال پیش، مطالعه دربارۀ آسیبشناسی ارزیابی اثرات محیطزیستی در کشور را آغاز کرده و در طی شکلگیری متن مادۀ ۲۲ برنامه، سعی بر این داشته است که به نهادها و اشخاص تدوین کنندۀ این متن هشدارهای لازم را بدهد. چرا که به نظر میرسد متن مادۀ ۲۲ با مجموعهای از نارساییها و بدعتهای غلطی که دارد، در مرحلۀ اجرا نه به نفع محیطزیست خواهد بود و نه به نفع توسعه و مردم. ریلگذاری اشتباه در مجلس، دولت و بخش خصوصی را به مقصد اشتباه رهنمون خواهد کرد و مادامیکه مجلس برای اصلاح متن برنامۀ هفتم اعلام آمادگی کرده، شایسته است که دولت چهاردهم در شروع کار، برای ارسال پیشنهاد اصلاح بندهای الف و ب مادۀ ۲۲ به مجلس اقدام نماید.
ویژگیهای سکاندار محیطزیست ایران
در ادامۀ گزارشهای چند روز گذشته در مورد نظر کارشناسان و فعالان محیطزیست دربارۀ ویژگیهای لازم برای ریاست سازمان محیطزیست، امروز نیز دیدگاه دو تن از صاحبنظران این حوزه منتشر میشود. هدف از این گزارشها کمک به افزایش شناخت اعضای کمیتۀ محیطزیست ستاد رئیسجمهور منتخب از اولویتهای جامعۀ محیطزیستی کشور است. در گفتوگوهایی که تا اینجای کار از متخصصان، صاحبنظران و فعالان حوزۀ محیطزیست دربارۀ خصوصیات رئیس مناسب برای سازمان محیطزیست در دولت چهاردهم انجام شد، به یک جمعبندی دربارۀ ویژگیهای لازم رئیس سازمان رسیدیم که در ادامه میخوانید.
انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با ۱۸ شاخص
اتحادیۀ انجمنهای علمی دانشجویی محیطزیست ایران در نامهای ۱۸ شاخص را برای انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیطزیست مشخص کرد.
افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری
در جریان رقابتهای انتخاباتی و ارائه برنامههای نامزدهای ریاست جمهوری، کشاورزی و محیط زیست مغفول ماند. نظام پیچیدهای از مسائل که پس از انتخابات نیز در هیاهوی جذاب گزینههای وزارتخانهها گم شدهاند. رئیسجمهوری منتخب اگر چه در تبلیغات خود به تخریب محیط زیست اشاره کرده و در یک برنامه تبلیغاتی نیز گفته بود که خود روستازاده و قائل به توسعه همپای روستا و شهر است اما به نظر میرسد غفلت ساختاری از مسائل اقلیمی و ایضا تامین امنیت غذایی چیزی نیست که صرفا با چند مورد گفته دنبال شود. برخی معتقدند که فرآیند تامین امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی و نظام توزیعی آب در سالهای اخیر درگیر بحرانهای هراسناکی شده که تا پیش از این سابقه نداشتهاند. در این میان وجود چشماندازی برای نظام مسائل کشاورزی و توسعه پایدار ضروری است. این مسائل و ضرورت پرداخت به آنها ما را واداشت تا به سراغ «غلامحسین هادیزاده رئیسی»، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و پژوهشگر و فعال صنفی بخش کشاورزی برویم. او اگر چه علوم پزشکی خوانده اما در طول عمر خود بیشتر مشغول کشاورزی بوده و اکنون بیش از سه دهه است که در مطالبات صنفی بخش کشاورزی و پژوهشگر این حوزه در ایران و جهان فعالیت میکند. هادیزاده در این مصاحبه از عمق پیچیدۀ بحرانهای کشاورزی پرده برمیدارد و با بیانی صریح از این میگوید که در دهههای اخیر نظام برنامهریزی و تصمیمگیری حوزهٔ توسعه، هجومهایی اگرچه از سر غفلت اما همهجانبه، به بخش کشاورزی ایران وارد آورده است. مشروح گفتوگوی «پیام ما» با او را میخوانید.