پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : جامعه

فصل پنجم کاوش «قلعه کرد» در مردادماه

نام «قلعه کرد» مدتی است با «نئاندرتال»ها گره خورده، اما پیش از اینکه کاوش در این غار باستانی ما را به یک دندان شیری برساند که حضور انسان «نئاندرتال» در ایران را تا ۱۷۵هزار سال پیش تخمین بزند، این غار در میان غارنوردان حرفه‌ای شناخته شده بود. غار «قلعه کرد» در دهستان حصار شهرستان آوج استان قزوین در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانهٔ خرقان ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ با شمارهٔ ۳۸۳ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسید. قدمت این غار به دورهٔ «الیگو-میوسن» و دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد که تا ۴۰ میلیون سال پیش تخمین زده می‌شود. اما اینکه این غار چگونه یکی از محوطه‌های مهم باستان‌شناسی شد، روایت جالبی دارد که سرپرست تیم باستان‌شناسی و کاوش در «قلعه کرد» آن را در گفت‌وگو با «پیام ما» توضیح می‌دهد.
فصل پنجم کاوش «قلعه کرد» در مردادماه

زمان توسعهٔ «گردشگری سبز» است

زمان توسعهٔ «گردشگری سبز» است

تصمیمی برای بازگشت گزینه «عجله دارم» گرفته نشده

معاون برنامه‌ریزی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری اعلام کرد تصمیمی برای بازگشت «گزینه عجله دارم» به تاکسی‌های اینترنتی گرفته نشده است.
تصمیمی برای بازگشت گزینه «عجله دارم» گرفته نشده

تغییر ساعت سرویس‌دهی متروی تهران از فردا

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از تغییر ساعت سرویس‌دهی مترو همزمان با تغییر ساعت ادارات در روز چهارشنبه خبر داد.
تغییر ساعت سرویس‌دهی متروی تهران از فردا

تغییرنکردن اجرای طرح ترافیک در پایتخت با تغییر ساعت کار ادارات

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد که اجرای طرح ترافیک در تهران با تغییر ساعت کار ادارات، تغییر نمی‌کند.
تغییرنکردن اجرای طرح ترافیک در پایتخت با تغییر ساعت کار ادارات

وقوع رگبار باران در برخی از استان‌های کشور

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی استان‌های کشور طی امروز، ۱۵ خردادماه، خبر داد.
وقوع رگبار باران در برخی از استان‌های کشور

مروجان ناکام دوچرخه‌سواری

|پیام ما| دوچرخه سواری در دنیای امروز صرفا یک رشته‌ٔ ورزشی نیست. امروزه در بسیاری از شهرهای شلوغ و پرترافیک استفاده از دوچرخه برای تردد شهروندان از ضرورت‌های حمل و نقل است. توجه به سلامت جسمی و همچنین آلودگی هوا و نیز محیط زیست شهری از مواردی است که موجب شده در دو دهه اخیر مدیران شهری به ایجاد ایستگاههای دوچرخه تحت عنوان دوچرخه اشتراکی توجه کنند. در برخی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران ، اصفهان ‌و مشهد مسیرهای تردد دوچرخه و دوچرخه‌های اشتراکی برای شهروندان ایجاد شده است. استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین به آلودگی در شهرهای صنعتی و بزرگ ‌دامن زده است موضوعی که باعث شده است شهرهای بزرگ همچون تهران برای کمتر شدن آلودگی هوا مجبور به تعطیلی ادارات و یا زوج و فرد شدن استفاده از خودروها شده‌اند.
مروجان ناکام دوچرخه‌سواری

مشهد، در معرض سیلاب‌های شدید دوره‌ای

«در حال حاضر نحوهٔ گسترش شهر مشهد به‌شکلی است که بخش‌هایی از آن مستقیماً در معرض سیلاب‌های شدید دوره‌ای و بخش وسیعی از آن نیز با مشکل آبگرفتگی سطح معابر و آلودگی‌های ناشی از آن قرار دارد.» این هشداری است که پژوهشکدهٔ سوانح طبیعی کشور در گزارشی که از سیلاب غافلگیرکنندهٔ اخیر این کلانشهر ارائه داد، بیان کرده و ادامه می‌دهد: «گسترش شهر و تبدیل کاربری‌های اراضی، سیلاب‌های آینده را خطرناکتر می‌کند.» این گزارش همچنین می‌گوید کلانشهر مشهد با موقعیت و قرارگیری ویژهٔ آن بر سطح دشت تراکمی و مخروط‌افکنه‌های آبرفتی، «مدیریت خطرپذیری سیلاب بر مبنای تحلیل خطرپذیری، ارزیابی خطر و ارائهٔ برنامهٔ راهبردی مدیریت سیلاب دشت دارای مجموعه اقدامات قبل، حین و پس از وقوع سیلاب»، جامع‌ترین پیشنهادی است که می‌تواند علاوه‌بر خطرات سیلاب فعلی و آینده، خطر سیلاب پیوسته را نیز مدنظر قرار دهد و اقدامات جامعی را در مدیریت خطرپذیری سیلاب داشت.
مشهد، در معرض سیلاب‌های شدید دوره‌ای

شهر «انسان‌محور» نشد

|پیام ما| در بلوار کشاورز میانهٔ دو خیابان کارگر و قریب‌، مسیری برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است. بااین‌حال، اگر این روزها گذرتان به این مسیر بخورد،‌ آنچه می‌بینید شما را شگفت‌زده می‌کند و هر چقدر به خیابان قریب و بیمارستان نزدیک‌تر شوید‌، این شگفتی بیشتر می‌شود؛‌ مسیر دوچرخه‌سواری تبدیل به محل پارک ماشین‌ها شده و یک پارکینگ را شکل داده است. در این شرایط دوچرخه‌سواران از خیابان برای تردد استفاده می‌کنند. تداوم این وضعیت با وجود انتشار آن در رسانه‌ها نشان می‌دهد دوچرخه‌سواری دغدغهٔ مدیران شهری نیست! این تنها یک مثال کوچک بود. خبرهای جسته و گریخته حکایت از آن دارد که زمزمه‌هایی از برچیده شدن این مسیرها برای تعریض عرض خیابان‌ها وجود دارد! در روز جهانی دوچرخه‌سواری چند فعال دوچرخه‌سواری در این باره نوشتند: آیا تجربه‌های چندسال گذشته در توسعهٔ این شیوهٔ حمل‌ونقل شکست خوردند؟ چرا دوچرخه‌سواری؟ و آیا در تهران این شیوهٔ تردد امکانپذیر است؟
شهر «انسان‌محور» نشد

شنبه‌ روز بدی بود

صدای بخش خصوصی باز هم شنیده نشد. ۲۶ اردیبهشت بود که تعطیلی شنبه‌ها پس از کش‌‌وقوس‌های فراوان در مجلس تصویب شد. با این اتفاق امیدها برای باز شدن گره اصلاح تعطیلات پایان هفته در کشور جان گرفت. این مصوبه که در آخرین جلسات مجلس یازدهم به تصویب رسید، برای تأیید به شورای نگهبان رفت. اما در شلوغی این روزهای شورای نگهبان به‌دلیل انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری بررسی مصوبهٔ تعطیلی شنبه‌ها معطل ماند. سخنگوی شورای نگهبان شنبه، ۱۲ خرداد، از اطلاع‌رسانی بعد از پایان بررسی این موضوع خبر داد و گفت: «مصوبۀ تعطیلی شنبه‌ها در نوبت بررسی است و به‌محض اتمام، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» بااین‌حال، ساعاتی بعد خبری تازه روی مصوبهٔ تعطیلی شنبه‌ها خط کشید. خبر این بود: «هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرد.»
شنبه‌ روز بدی بود