پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : جامعه

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

|پیام ما| پنجم تیرماه و در مناظرۀ زنده میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری، «سعید جلیلی» بخشی از برنامه‌های خود را اعلام کرد. او در این برنامۀ زندۀ تلویزیونی گفت: «نُه برنامۀ اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه‌سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لای‌روبی قنوات داریم. کشاورز برای بازاریابی محصولات خود نباید مشکل داشته باشد. در ارومیه ۲ میلیون تن سیب تولید می‌شود که این یک فرصت است، نه اینکه کشاورز عزا بگیرد از این تولید چگونه استفاده کند و چگونه به بازار برساند. یک‌سری موانع اداری وجود دارد. باید این فرصت برای روستاییان فراهم شود که با سند منزل روستایی، اراضی کشاورزی، صنایع تبدیلی و حتی ادوات کشاورزی، پروانۀ چاه یا دام‌داری، بتواند وام دریافت کنند.» بااین‌حال او در هیچ‌یک از برنامه‌هایش، اعلام نکرده است که این گشاده‌دستی در توسعۀ کشاورزی، براساس وجود و تأمین چه میزان منابع مانند آب و خاک اتفاق می‌افتد؟ هشداری که سال‌هاست کارشناسان در مورد هدر رفت منابع مهم زیستی کشور مانند آب و خاک می‌دهند، گویا در برنامه‌های آقای جلیلی جایی ندارد. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این برنامه‌ها اعلام کرده بود، محصولات کشاورزی می‌توانند به بازار صادراتی وصل شوند که در این صورت درآمد کشاورز بیشتر می‌شود. در سال انقلاب ما، کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است: «باید محصولات کشاورزی به بازار داخلی و به‌ویژه بازار صادراتی ارسال شود. یک ضعف بزرگ این است که هم اکنون در روستاها محصولات فراوان باغی و کشاورزی است، اما آن‌ها به بازار وصل نیستند.» به نظر می‌رسد توسعۀ پایدار در حلقۀ مشاوران او جایی ندارد.
گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

جست‌وجوی هویت ماناها

|پیام ما| ماناها حالا بیشتر از یک نام در تاریخ ایران هستند؛ قومی که در میانۀ جنگ‌های خونین بین دو حکومت «آشور» و «اورارتو» با پیشوایی «ایرانزو» قلمروی خود را گسترش دادند و حکومتی را در جنوب دریاچۀ ارومیه بنیان گذاشتند. این قوم از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت کردند و در این مدت با استفاده از فرصت مبارزه میان دولت آشور و اورارتو، بر قدرت خود افزودند و سرانجام به دست مادها از میان رفتند. حالا آنچه از این حکومت به یادگار مانده را باید در جایی میان «تپه قلایچی» (بوکان)، «تپه زیویه» (سقز) و «تپه حسنلو» (نقده)‌ جست‌وجو کرد. هرچند در نتیجۀ نُه فصل کاوشی که از سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ صورت گرفته، بیش از همۀ آجرهای لعاب‌دار مورد توجه بود، اما این امیدواری وجود دارد که در فصل دهم کاوش که همین روزها به سرپرستی «یوسف حسن‌زاده» در جریان است، بتوان با کاوش گورستان به اطلاعات بیشتری از این تمدن رسید.
جست‌وجوی هویت ماناها

کمبود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی‌های کشور

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:
کمبود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی‌های کشور

نسلِ جدید با انگشتانی امیدبخش

نسلِ جدید با انگشتانی امیدبخش

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

|پیام ما| خبر برگزاری کنسرت «علیرضا قربانی» در تخت جمشید حواشی‌های زیادی را به دنبال داشت. مخالفان نگران وجود خطر برای تخت جمشید بودند و موافقان از مثبت‌بودن چنین اقدامی برای رونق گردشگری سخن گفتند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز دهم تیرماه در مقابل این نگرانی‌ها توضیح داد که «صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد». حالا هم بعد از این حواشی، خود قربانی در نخستین شب برگزاری کنسرت در تخت جمشید باتوجه به نگرانی‌هایی که برای آسیب رسیدن به این بنای تاریخی وجود داشت، گفت که تیم این کنسرت از کارشناسان میراث خبره‌ای مشورت گرفته و تمام تلاش خود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بنا را کرده‌اند.
تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

کیفرخواست متهمین صادر شد

۶ عضو شورای شهر سردشت ۳۲ هزار دلار رشوه گرفتند
کیفرخواست متهمین صادر شد

مصدومیت ۶ کارگر بر اثر ریزش ساختمان در پرند

مصدومیت ۶ کارگر بر اثر ریزش ساختمان در پرند

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند خبر داد.
چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

تدوین آیین‌نامه‌ جذب بازماندگان از تحصیل

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
تدوین آیین‌نامه‌ جذب بازماندگان از تحصیل

پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری

تهران به محاصرۀ خودروها درآمده است. شهری که در این سال‌ها تبدیل به پارکینگی بزرگ از خودروها شده است و روزانه ۴۲ میلیون سفر در آن انجام می‌شود. آمارهای شورای شهر تهران مؤید تردد ۸ هزار وسیلۀ نقلیه اعم از ماشین و موتور و... در تهران است. اما هرچه خیابان‌ها و بزرگراه‌ها توسعه می‌یابند و هرچه به تعداد پارکینگ‌ها افزوده می‌شود، به همان نسبت به تعداد خودروها نیز اضافه می‌شود. شاید ازهمین‌روست که کارشناسان حوزۀ توسعۀ پایدار معتقدند که تهران پیش از آنکه شهری انسان محور باشد، شهری در خدمت خودروها و خودرومحور است.
پارکینگ‌سازی محرک خودرومحوری