بایگانی مطالب : جامعه
عدهای به قلب دریاچه خنجر زدهاند
|پیام ما| دریاچهٔ ارومیه جانی برایش باقی نمانده است. در سالهای اخیر رسانهها دربارهٔ احتمال مرگ دریاچهٔ ارومیه بارها تیترهایی زدهاند و هر بار مسئولی پا پیش گذاشته و با عدد و رقم و وعده اوضاع را آرام کرده است. در برخی از سالها بخشی از این وعدهها عملی شده و برخی سالهای دیگر دریاچه بهکلی به حال خودش رها شده. درست مثل یک سال اخیر که بهرغم ذخایر خوب سدهای بالادست، حقابهٔ دریاچه رهاسازی نشد یا خیلی دیر و خارج از زمان مناسب رهاسازی شد. اکنون دیگر میتوان با قطعیت بیشتری گفت جانی برای دریاچهٔ ارومیه باقی نمانده است. تصاویر ماهوارهای گواهی میدهند که ۹۶ درصد دریاچه خشک شده و فقط ۱۷۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی مانده است؛ یعنی چیزی حدود چهار درصد. در این شرایط دو اتفاق رخ داده که بغرنجبودن شرایط نظام تصمیمگیری دربارهٔ دریاچه را بیش از پیش هویدا میکند. دیروز ۴۳ نماینده استانهای غربی کشور در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری نامه نوشتهاند و از او خواستهاند که طرح انتقال آب خلیج فارس به دریاچهٔ ارومیه اجرا شود. پیشنهادی عجیب که مبنای علمی و فنی آن روشن نیست. در روزی که این نامه منتشر شده، نامهٔ دیگری به دست روزنامهٔ «پیام ما» رسیده که پرده از واقعیتهای بیشتری برمیدارد. نامهٔ یک سال پیش «عیسی کلانتری» دبیر وقت کارگروه ملی احیای دریاچهٔ ارومیه به رئیس جمهوری هشدار داده که شماری «ظاهرالصلاح» به اسم «احیای دریاچه» طرحهایی را دنبال میکنند که به سدسازی بیشتر و توسعه اراضی کشاورزی منجر میشود. مرور نامهٔ کلانتری بهخوبی نشان میدهد که چرا نمایندگان مجلس چند ماه مانده به انتخابات چنین پیشنهاد گرانقیمتی را پیش روی دولت گذاشتهاند.
باید برقیسازی را زودتر آغاز میکردیم
در روزهایی که آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای کشور و بهویژه پایتخت به اوج خود رسیده است، وزیر کشور در همایش روز ملی حملونقل بر استفاده از مدهای مختلف حملونقل تأکید کرد. احمد وحیدی همچنین راه مقابله با آلودگی هوا و آثار مخرب سوختهای فسیلی را برقیسازی ناوگان حملونقل میداند. در همین راستا، روز گذشته جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز از وضعیت بحرانی هوای تهران انتقاد کرد و گفت که شهرداری در اجرای سیاستهای کاهش آلودگی هوا عملکرد مناسبی ندارد. همچنین او همسو با وزیر کشور به فرسودگی ناوگان حملونقل در نطق خود در جلسهٔ شورای شهر اشاره کرده و گفته است: «از بودجهٔ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومانی برای بازسازی اتوبوسها فقط ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی بهکار گرفته شده و این بهمعنای آن است که عقبماندگی جدی در این حوزه وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار است.»
طرح گردشگری آشوراده بدون ساختوساز در منطقه اجرا میشود
معاون محیطزیست طبیعی و تنوعزیستی سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت و ساز در منطقه اجرا میشود، گفت: برای نخستین بار در کشور مجوز ارزیابی محیط زیستی یک طرح بازبینی و اصلاح شد؛ با این حساب اجرای طرح گردشگری آشوراده مشکلی برای محیطزیست منطقه ایجاد نمیکند.
کار خودروهای کاربراتوری از معاینه فنی گذشته است
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: به دلیل منسوخ شدن سطح تکنولوژی به کار رفته در سیستم سوخت رسانی خودروهای کاربراتوری تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی این خودروها خروج آنها از چرخه تردد است.
سیاهه انتشار آلایندههای هوا به روز نیست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که شرایط امروز محیط زیست ما تغییر پیدا کرده گفت: سیاهه انتشار سال 96 پاسخگوی سال 1402 نیست و باید شاخصها در این حوزه بهروز شود.
دستگاهها کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک را اجرا کردند
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: همه دستگاههای مکلف در قانون هوای پاک مقصر هستند و کوتاهی دارند و کمتر از ۱۰ درصد همکاری دارند.
تجزیهٔ قلب فرهنگی پایتخت
میان آسمان دودگرفتهٔ پایتخت و ترافیک خیابان، خاک از محوطهٔ تئاتر شهر بلند میشود. یکی گلایه میکند: «حوضچهٔ قدیمی را خراب کردهاند»، دیگری امیدوار است که «محلی برای اجراهای خیابانی» بسازند، اما هنوز روشن نیست تعیین «حریم» تئاتر شهر سرانجام چه نتیجهای در پی خواهد داشت. دستکم شهروندان از آنچه قرار است روزهای آینده اتفاق بیفتد، بیخبرند. از روز شنبه فضای مجازی پر است از حرفهای وزیر فرهنگ و ارشاد دربارهٔ اجرای تعیین حریم برای تئاتر شهر. حرفی که به ادعای او خواستهٔ هنرمندان از سال ۱۳۶۸ است و حالا بعد از کشوقوسهای فراوان اجرای این طرح، قرار است اتفاق بیفتد. چیزی که «علی اعطا»، شهرساز و عضو سابق شورای شهر تهران دربارهٔ آن به «پیام ما» میگوید: «همهٔ اینها اقداماتی واپسگرایانه است که بهجای توسعهٔ فضاهای عمومی شهر، عرصهٔ عمومی را تجزیه میکنند.»
جانمایی خط گاز در جنگلهای «شورکش»
یازده کیلومتر از بکرترین جنگلهای بابل در تیررس جادهسازی قرار گرفته است. شنیدهها از تلاش نمایندگان بابل و آمل برای ساخت جاده از میان جنگلهای «شورکش» حکایت دارد و بهانهٔ این جادهکشی هم رساندن گاز از حوزهٔ بابل به آمل است. این درحالیاست که جادهای به طول ۲۳ کیلومتر در منطقهٔ شیخموسی، بابل را به آمل متصل میکند. فعالان منطقه میگویند باوجوداین جاده، چه توجیهی برای جادهکشی از دل جنگل وجود دارد؟ این جادهکشی فقط راه سریعتری را برای تصاحب جنگلها، مراتع بکر و ساختوساز هموار میکند. این اتفاق درحالیاست که معاون امور جنگل ادارهکل منابعطبیعی و آبخیزداری مازندران به «پیام ما» میگوید که آنها تاکنون با این طرح موافق نبودهاند، «ما به ادارهٔ گاز گفتهایم نقشهای از منطقه بههمراه راههای مختلفی که میتوان گازرسانی کرد بدهند، بعد از آن در این باره تصمیمگیری خواهد شد؛ اما این اتفاق با کمترین تخریب در جنگلها باید عملی شود.»
شکست طرح جامع تهران از هفت خطای مدیریتی
اوایل آذرماه رئیس نهاد راهبری و پایش طرحهای توسعهٔ شهر تهران از عملیاتی شدن نزدیک به ۳۰ درصدی طرح جامع شهر تهران گفته بود. پس از آن کمتر از ده روز پیش «خسرو دانشجو»، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری از مطالعات اولیه برای تدوین و بازنگری طرح جامع تهران در معاونت معماری و شهرسازی خبر داد. خبری که بهانهٔ نشستی در پژوهشکدهٔ هنر، معماری و شهرسازی «نظر» شد تا «سیدامیر منصوری»، استاد دانشگاه تهران و «ناصر براتی»، عضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، خطاهای مدیریتی اجرای این طرح را بررسی و مسیری را برای آیندهٔ آن ترسیم کنند. این کارشناسان نحوهٔ اجرا و مدیریت ناکارآمد طرح جامع تهران را عامل آشفتگی پایتخت میدانستند.
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟