پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : شهر

انتخابات و ابرچالش محیط زیست

انتخابات و ابرچالش محیط زیست

خانه‌های لرزان تهران

|پیام ما| تخلفات حوزۀ ساخت‌وساز شهری در دورۀ زاکانی کم نیست. از پروژۀ ساخت مسجد در پارک‌های قیطریه و لاله، تا خشک‌شدن درختان محدودۀ چیتگر، همه‌وهمه جزء مسائلی است که در دوران مدیریت زاکانی مورد نقد قرار گرفته‌اند. اما یکی از مهم‌ترین موارد، مجوز ساخت هتل پنج طبقه در ولنجک بر روی یکی از گسل‌های بزرگ تهران است. این مجوز که در کمیسیون مادۀ ۵ شهرداری تهران صادر شده است، آنقدر اهمیت داشت که شهردار تهران را به تکاپو وا دارد تا بر تخلفات گستردۀ این پرونده سرپوش بگذارد.
خانه‌های لرزان تهران

تصویب سه مصوبه محیط زیستی در هیات دولت

سخنگوی دولت از تصویب سه مصوبه محیط زیستی در جلسه امرزو هیئت دولت خبر داد.
تصویب سه مصوبه محیط زیستی در هیات دولت

سلاجقه: بخشی از حقابه هامون رهاسازی شد

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کردکه یک قسمت از حقابه هیرمند رهاسازی شده است.
سلاجقه: بخشی از حقابه هامون رهاسازی شد

تغییر نام یک پاسگاه جدیدالاحداث به نام شهدای خدمت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تغییر نام پاسگاه جدیدالاحداث محیط‌بانی «رودبارک» در منطقه حفاظت‌شده «پرور» به نام شهدای خدمت خبر داد.
تغییر نام یک پاسگاه جدیدالاحداث به نام شهدای خدمت

زنان و محیط زیست؛ یک گام به پیش

جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی شاهد انتخابات‌های سرنوشت‌ساز زیادی است. یکی از آنها انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک بود که روز دوشنبه با پیروزی یک اقلیم‌شناس زن به‌ پایان رسید تا دو نخستین تاریخ رقم بخورد. برای نخستین‌بار در جهان، یک دانشمند اقلیم‌شناس که در تدوین گزارش‌های هیئت بین‌الدولی تغییراقلیم (IPCC) همکاری داشته است به مقام رهبری یک کشور رسید و برای نخستین‌بار در تاریخ مکزیک زنان توانستند کرسی ریاست‌جمهوری را تصاحب کنند. «کلودیا شاینبام پاردو» با تلفیق دو مسئلهٔ حقوق زنان و محیط‌زیست توانست کارزار انتخاباتی خود را به سرانجام برساند و انتظار می‌رود در دولت او اقدامات اقلیمی نقش پررنگی داشته باشند. مکزیک شباهت‌های اقلیمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زیادی با ایران دارد و با توجه به آنکه در ایران نیز به‌زودی شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود، انتظار می‌رود اعلام موضع دربارهٔ گرمایش زمین و اقدام اقلیمی در برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری وجود داشته باشد.
زنان و محیط زیست؛ یک گام به پیش

مروجان ناکام دوچرخه‌سواری

|پیام ما| دوچرخه سواری در دنیای امروز صرفا یک رشته‌ٔ ورزشی نیست. امروزه در بسیاری از شهرهای شلوغ و پرترافیک استفاده از دوچرخه برای تردد شهروندان از ضرورت‌های حمل و نقل است. توجه به سلامت جسمی و همچنین آلودگی هوا و نیز محیط زیست شهری از مواردی است که موجب شده در دو دهه اخیر مدیران شهری به ایجاد ایستگاههای دوچرخه تحت عنوان دوچرخه اشتراکی توجه کنند. در برخی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران ، اصفهان ‌و مشهد مسیرهای تردد دوچرخه و دوچرخه‌های اشتراکی برای شهروندان ایجاد شده است. استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین به آلودگی در شهرهای صنعتی و بزرگ ‌دامن زده است موضوعی که باعث شده است شهرهای بزرگ همچون تهران برای کمتر شدن آلودگی هوا مجبور به تعطیلی ادارات و یا زوج و فرد شدن استفاده از خودروها شده‌اند.
مروجان ناکام دوچرخه‌سواری

مشهد، در معرض سیلاب‌های شدید دوره‌ای

«در حال حاضر نحوهٔ گسترش شهر مشهد به‌شکلی است که بخش‌هایی از آن مستقیماً در معرض سیلاب‌های شدید دوره‌ای و بخش وسیعی از آن نیز با مشکل آبگرفتگی سطح معابر و آلودگی‌های ناشی از آن قرار دارد.» این هشداری است که پژوهشکدهٔ سوانح طبیعی کشور در گزارشی که از سیلاب غافلگیرکنندهٔ اخیر این کلانشهر ارائه داد، بیان کرده و ادامه می‌دهد: «گسترش شهر و تبدیل کاربری‌های اراضی، سیلاب‌های آینده را خطرناکتر می‌کند.» این گزارش همچنین می‌گوید کلانشهر مشهد با موقعیت و قرارگیری ویژهٔ آن بر سطح دشت تراکمی و مخروط‌افکنه‌های آبرفتی، «مدیریت خطرپذیری سیلاب بر مبنای تحلیل خطرپذیری، ارزیابی خطر و ارائهٔ برنامهٔ راهبردی مدیریت سیلاب دشت دارای مجموعه اقدامات قبل، حین و پس از وقوع سیلاب»، جامع‌ترین پیشنهادی است که می‌تواند علاوه‌بر خطرات سیلاب فعلی و آینده، خطر سیلاب پیوسته را نیز مدنظر قرار دهد و اقدامات جامعی را در مدیریت خطرپذیری سیلاب داشت.
مشهد، در معرض سیلاب‌های شدید دوره‌ای

شهر «انسان‌محور» نشد

|پیام ما| در بلوار کشاورز میانهٔ دو خیابان کارگر و قریب‌، مسیری برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است. بااین‌حال، اگر این روزها گذرتان به این مسیر بخورد،‌ آنچه می‌بینید شما را شگفت‌زده می‌کند و هر چقدر به خیابان قریب و بیمارستان نزدیک‌تر شوید‌، این شگفتی بیشتر می‌شود؛‌ مسیر دوچرخه‌سواری تبدیل به محل پارک ماشین‌ها شده و یک پارکینگ را شکل داده است. در این شرایط دوچرخه‌سواران از خیابان برای تردد استفاده می‌کنند. تداوم این وضعیت با وجود انتشار آن در رسانه‌ها نشان می‌دهد دوچرخه‌سواری دغدغهٔ مدیران شهری نیست! این تنها یک مثال کوچک بود. خبرهای جسته و گریخته حکایت از آن دارد که زمزمه‌هایی از برچیده شدن این مسیرها برای تعریض عرض خیابان‌ها وجود دارد! در روز جهانی دوچرخه‌سواری چند فعال دوچرخه‌سواری در این باره نوشتند: آیا تجربه‌های چندسال گذشته در توسعهٔ این شیوهٔ حمل‌ونقل شکست خوردند؟ چرا دوچرخه‌سواری؟ و آیا در تهران این شیوهٔ تردد امکانپذیر است؟
شهر «انسان‌محور» نشد

انسان‌محوری به‌جای ماشین‌محوری

انسان‌محوری به‌جای ماشین‌محوری