پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : فرهنگ

گربه‌های کوچک زیر سایهٔ پلنگ و یوز

ایران ۱۰ گربه‌سان داشت که با انقراض شیر و ببر تعدادشان به هشت گونه رسید. یوز و پلنگ از میان گونه‌های باقیمانده شناخته‌شده‌اند و سایهٔ سنگین‌شان به‌لحاظ بودجه و اطلاع‌رسانی بقیه را به محاق برده است. جمعی از کارشناسان حیات‌وحش چهارشنبه و پنجشنبه، نهم و دهم خرداد، در یزد دور هم جمع شدند تا دربارهٔ یکی از این گونه‌های کمترشناخته‌شده و راه‌های حفاظت از آن همفکری کنند؛ گربه پالاس!
گربه‌های کوچک زیر سایهٔ پلنگ و یوز

تکرار مرگ در معادن ‌زغال‌سنگ

در یک ماه گذشته بر اثر سه حادثه، سه کارگر در معادن زغال‌سنگ کرمان جان خود را از دست داده‌اند. هنوز ۱۵ روز از آخرین حادثه نگذشته که خبر جدید می‌آید. ظهر پنجشنبه، ۱۰ خرداد، معدن زغال‌سنگ «آبنیل جنوبی» ریزش می‌کند؛ «علی فروغی» کارگر این معدن جان خود را از دست می‌دهد و چند همکار او مصدوم می‌شوند. حادثهٔ قبل، ۲۷ اردیبهشت بود. «حسن صیاد» در معدن اصلی زغال‌سنگ منطقهٔ طغرالجرد جان خود را از دست داد. ۱۵ اردیبهشت حادثه دلخراش‌تر بود. «عبدالله اسماعیلی»، کارگر معدن زغال‌سنگ «هشونی»، در نوار نقاله گیر کرد و هیچ‌‌وقت به خانه برنگشت. حوادث سریالی در معادن زغال‌سنگ کرمان درحالی ادامه دارد که ایمنی همواره پاشنه‌آشیل این معادن بوده و جان کارگران در خطر است.
تکرار مرگ در معادن ‌زغال‌سنگ

دعوا بر سر «برنج طلایی»

|پیام ما| دادگاهی در فیلیپین تأییدیهٔ کاشت رقمی از برنج تراریخته موسوم به «برنج طلایی» (Golden Rice) را در این کشور لغو کرد. فیلیپین در سال ۲۰۲۱ اولین کشوری بود که کشت تجاری برنج طلایی را با هدف مبارزه با کمبود ویتامین آ به‌عنوان عامل اصلی ناتوانی و مرگ در میان کودکان، توسعه داد. اما کارزارهای اعتراضی «صلح‌سبز» (Green Peace) و کشاورزان محلی در ماه گذشته، دادگاه استیناف فیلیپین را متقاعد کرد که این تأییدیه را لغو کند. این گروه‌ها استدلال کرده بودند برنج طلایی ایمن شناخته نشده است و این ادعا نیز مورد حمایت دادگاه قرار گرفت؛ تصمیمی که صلح‌سبز آن را «یک پیروزی بزرگ» خواند. اما در مقابل برخی دانشمندان هشدار داده‌اند تصمیم دادگاه برای جلوگیری از کشت برنج طلایی به‌عنوان محصولی تراریخته (اصلاح‌شدهٔ ژنتیکی) در فیلیپین می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد. آنها استدلال می‌کنند ممکن است ده‌ها هزار کودک در پی این حکم بمیرند. آنها می‌گویند نه‌تنها هیچ مدرکی مبنی‌بر خطرناک بودن برنج طلایی وجود ندارد بلکه این محصول یک نجات‌دهنده است.
دعوا بر سر «برنج طلایی»

ترک فعل محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان

ترک فعل محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان

فرونشست ۴۲ سانتی‌متری دشت بهرمان، فاجعه‌ای جهانی

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری کشور از نفوذ دامنه فرونشست زمین به ۱۶ کلانشهر ناشی از مشکل کم‌آبی خبر داد و یکی از مخاطرات آن را تهدید امنیت غذایی دانست.
فرونشست ۴۲ سانتی‌متری دشت بهرمان، فاجعه‌ای جهانی

افزایش ۳۰ درصدی تنوع گونه‌ای بانک ژن

تعدادی از اعضای سازمان حفاظت محیط‌زیست، طی جلسه‌ای به مواردی از دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست در زمینه حیات وحش، از جمله بیمه ناشی از خسارت حیات وحش برای کشاورزان، افزایش تعداد نمونه‌های زیستی و احیای گونه‌های در معرض خطر پرداختند.
افزایش ۳۰ درصدی تنوع گونه‌ای بانک ژن

جمع آوری ۹ واحد آلاینده تفکیک ضایعات در شهریار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار از پسماندسوزی و تفکیک ضایعات غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.
جمع آوری ۹ واحد آلاینده تفکیک ضایعات در شهریار

نشست «موزه، سینما،آموزش» برگزار می‌شود

نشست تخصصی «موزه، سینما، آموزش» در موزه سینمای ایران برگزار می‌شود.
نشست «موزه، سینما،آموزش» برگزار می‌شود

قطع همکاری خانه سینما با «محمدحسن شانه‌ساززاده»

خانه سینما از تعلیق عضویت و قطع هرگونه همکاری صنفی و حرفه‌ای صنوف سینمایی با «محمدحسن شانه‌ساززاده»، نایب رئیس هیات مدیره شبکه نمایش خانگی نماوا به دلیل اظهارات توهین‌آمیز او خبر داد.
قطع همکاری خانه سینما با «محمدحسن شانه‌ساززاده»

دانش‌آموزان عشایر بازماندگان از کلاس

|پیام ما| دست‌هایشان بیش از قلم و دفتر و کتاب، کار را می‌شناسد. بیشتر از گچ و تخته ابزار کشاورزی و دامداری را به دست می‌گیرند و دنیای کوچک عشایری خود را می‌سازند اما آنها نیازمند عدالت آموزشی هم هستند. پشت نیمکت‌هایی که به آنان سواد خواندن و نوشتن می‌آموزد و آنان را برای دستیابی به آرزوهای کودکانه‌شان کمک می‌کند. کودکان عشایری در مدارس مختلفی درس می‌خوانند که اکثر آنها با شکل مدارس معمول متفاوت است. محروم‌تر، کوچکتر و با امکانات کمتر. کلاس‌های محدود و چندپایه، کمبود امکانات زیرساختی برای آموزش، قرارگیری در مناطق صعب‌العبور و حتی مرزی، نبود سرویس ایاب‌وذهاب از ویژگی این مدارس است؛ خصوصاً آنکه بسیاری از این مدارس و کلاس‌ها در چادرها و یا کانکس و شبه‌کپر تشکیل می‌شود.
دانش‌آموزان عشایر بازماندگان از کلاس