بایگانی مطالب : معماری پایدر
قطار معلقی که یک شهر آلمانی را به شهرت رساند
«ووپرتال» (Wuppertal) در شرق دوسلدورف، شهری کمتر شناختهشده در آلمان، اما خانه یکی از هیجانانگیزترین راهآهنهای جهان است که آن را به شهرتی بینالمللی رساند.
![قطار معلقی که یک شهر آلمانی را به شهرت رساند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/قطار-معلق.jpg)
۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است
قائممقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اعلام کرد در حال حاضر ۳۰ مسجد تاریخی در ۱۲ استان شناسایی شده که واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو هستند.
![۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/مسجد-تاریخی.jpg)
چهارمین همایش بینالمللی معماری دستکند برگزار میشود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از برگزاری چهارمین همایش بینالمللی معماری دستکند خبر داد.
![چهارمین همایش بینالمللی معماری دستکند برگزار میشود](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/همایش-معماری-دستکند.jpg)
پل سفید؛ نماد بازآرایی اهواز
مسأله این است: پلسفید اهواز، یا آنچه که پیشتر مشهور بوده است پل معلق اهواز، واجد چه ویژگیها و مولفههایی است و برخوردار از چه معناهایی که باعث شده است پس از حدود ۹۰ سال از ساخت، در مورد این سازه صحبت شود؟ پاسخ به این پرسش راه میگشاید به این سؤال که این پل اکنون و در زمانه حاضر چه جایگاه و چه معنا و مفهومی در شهر و برای شهروندان دارد. تحلیل نمادشناسانه پلسفید، کندوکاو در فرایند نمادشدن و اهمیت نمادین این پل در شهر اهواز، و تاحدی تاریخ معاصر اهواز است. تحلیلی که ختم میشود به بازیابی کارکرد مفهومی این پل در بازآرایی شهر اهواز.
![پل سفید؛ نماد بازآرایی اهواز](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/نگار-نخلی.jpg)
وضعیت نگرانکننده نقشبرجستههای ساسانی
مطالعات کارشناسان مرمت از نگرانکنندهبودن وضعیت نقش برجستههای ساسانی در نقش رستم بر اثر هوازدگی فیزیکی و شیمیایی در ساختار سنگ آهک خبر میدهند.
![وضعیت نگرانکننده نقشبرجستههای ساسانی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/نقش-برجسته-ساسانی.jpg)
این دهکده دیگر چوبی نیست
روستای گردشگری «امامزاده ابراهیم (ع)» شفت در ۴۸ کیلومتری مرکز گیلان (رشت) در دهستان چوبر در منطقهٔ ییلاقی و در دامنهٔ کوه اسلار و ونی قرار دارد که بهواسطهٔ وجود ساختمانهای زیبا، رنگارنگ و چوبی چندطبقه و وجود چشمههای بکر و طبیعت چشمنواز، همهساله در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است. امامزاده ابراهیم (ع)، مطابق شجرهنامهٔ موجود این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. خانههای روستا چهار، پنج یا شش طبقه هستند. معمولاً در روستاهای دیگر این نوع خانهسازی را نمیبینیم که تنها مصالح بهکاررفته برای خانهسازی در روستا چوب باشد.
![این دهکده دیگر چوبی نیست](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/امازاده-ابراهیم.jpg)
معماری ایران دچار تجملگرایی شده است
گفتوگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:
سه رویکرد در تحلیل باغ ایرانی
باغ ایرانی از دیدگاه پژوهشگران همواره مورد توجه بوده است و محققان دیدگاههای متفاوتی در مورد آن ارائه کردهاند. گروهی رویكرد عارفانه به باغ ایرانی دارند و آن را فضایی معنوی و بازنمایی از بهشت روی زمین دانستهاند و گروه دیگر با رویكردی مادی، آن را فضایی زمینی، مادی و لذتجویانه تلقی كردهاند. این نوشتار بدون تأیید یا رد نظرات دو گروه مذكور، خوانشی معمارانه از باغ را دنبال میکند و میکوشد در چارچوب مبحث فضای تهی(خالی) نظام فضایی باغ ایرانی را تحلیل کند.
![سه رویکرد در تحلیل باغ ایرانی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/04/مهر-5.jpg)
در معماری پایدار از همسایهها عقب افتادیم
گرمشدن کره زمین و تغییرات آبوهوایی در سراسر جهان، موجب شده تا بحثهای زیادی پیرامون اهمیت معماری اقلیمی شکل بگیرد. بسیاری از متخصصان حوزه شهرسازی در جهان معتقدند که توجه به ویژگیهای اقلیمی در صنعت ساختوساز میتواند برخی از مشکلات شهرنشینی و زیستمحیطی امروزه را حل کند. در این میان، گروهی از معماران ایرانی به الگوبرداری از معماری سنتی ایرانی روی آوردهاند. به اعتقاد این گروه، معماری سنتی ایرانی میتواند درسهای زیادی برای معماران جوان داشته باشد و به پایداری معماری و شهرسازی ایران کمک کند. وحید قبادیان از جمله معمارانی است که در این حوزه مطالعات گستردهای داشته و آثارش در کشورهای مختلف به چاپ رسیده است. او حتی پروژههایی را نیز با الگوبرداری از معماری سنتی یزد و ماسوله در دو دهه گذشته اجرا کرده است. به گفته قبادیان، ساختمانهای سنتی ایرانی نسبت به ساختمانهای امروزی از نظر مباحث پایداری بسیار بهتر عمل میکردند.
زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین
ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفتوگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد