بایگانی مطالب : گزارش روز
نگاهی به برنامهٔ ملی نیمههادی بریتانیا
دولت بریتانیا از راهبرد ملی نیمههادی خود در می 2023 رونمایی کرد. هدف از این راهبرد، تقویت نقاط قوت و توانمندیهای صنعت نیمههادی این کشور با تمرکز بر بخشهای طراحی، مالکیت فکری، تحقیق و توسعه و نیمههادیهای ترکیبی اعلام شده است. برای حمایت از این راهبرد ملی، دولت قصد دارد تا سقف ۲۰۰ میلیون پوند در طی سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ سرمایهگذاری انجام دهد تا دسترسی صنعت این کشور به زیرساختها بهبود یابد، منابع لازم برای رشد شرکتهای نیمههادی داخلی بریتانیا تأمین شود، همکاری با بنگاههای صنعتی بهمنظور تسریع تحقیقات، نوآوری و تجاریسازی فناوریهای نیمههادی تقویت و انتقال محصولات توسعهیافته از آزمایشگاه به بازار تسهیل شود.
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
سازمان هواشناسی برای امروز باراش برف و باران را در اغلب مناطق کشور پیشبینی کرد.
انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان
|پیام ما| بهمن امسال، برخلاف ماههای پیش از خود، با برف و باران همراه شد. بارشی که بی دردسر هم نبود. علاوهبر مشکلاتی که بارشهای هفتهٔ نخست بهمن بهویژه در جادههای روستایی کشور و در استانهای شمالغربی پیش آورد، در هفتهٔ دوم بهمن، برف راه دسترسی به ۱۶۰ روستای استان لرستان را مسدود کرد و البته در ۲۱ استان دیگر نیز همچنان با شدت میبارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اما اعلام کرده است که خوشبختانه بارش برف تاکنون منجر به قطع دسترسی شهروندان به برق، آب و گاز نشده است؛ اما تداوم بارشها احتمال افزایش جادههای مسدود را زیاد میکند و موجب کندی بازگشایی جادهها میشود. این درحالیاست که سازمان هواشناسی میگوید برودت هوا و بارشهای زمستانی حداقل تا پایان هفته، میهمان ۲۲ استان کشور خواهد بود.
انتقال پر هزینه
رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب گفت: تصفیه آب ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و هزینه انتقال آب دریا ۶ برابر بازچرخانی آب است.
اختصاص بیشاز ۲۰۰۰ هکتار در 4 استان به ساخت شهرکهای خورشیدی
معاون وزیر صمت گفت: با برنامهریزیهای صورت گرفته پیشبینی میشود ۲۱۷۸ هکتار از اراضی ملی طی یک برنامه ۲ ساله به ساخت شهرکهای انرژی خورشیدی در 4 استان اختصاص یابد.
سازمان با توسعه مخالف نیست
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور ضمن تاکید بر اهمیت ذخیره منابع ژنتیک، گفت: سازمان محیط زیست با توسعه مخالف نیست و توسعهدهندگان را حمایت میکند چرا که محیطزیست برای ارتقاء و تکامل انسان ضرورت دارد.
دهلی «چابهار » را دور میزند
دولت هفتهٔ گذشته از نهاییشدن قرارداد میان دهلی و تهران در مورد توسعهٔ منطقهٔ مکران بعد از هشت سال خبر داد. قراردادی که بسیاری از صاحبنظران داخلی به آن بدبین بودند. این بار مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی عنوان کرده است که هند افزون بر محدودیتهای تحریمی، فرصتهای ژئوپلیتیکی را در کریدورهای دیگری جستجو میکند که چابهار در آن نقشی ندارد. حضور در چابهار برای هند در رقابت ژئوپلیتیکی با چین همچنان یک امر راهبردی برای دهلینو است، ولی از منظر ژئواکونومیکی چابهار واجد اهمیت ویژه برای هند در ترانزیت بینالمللی نیست؛ کاهش اولویت چابهار برای هند بهمعنای آن نیست که دیگر هند تمایلی به حفظ نقش حداقلی در مدیریت بندر ندارد، بلکه مقصود آن است که این کشور خلاف ابراز تمایل سیاسی، بهلحاظ اقتصادی حاضر به سرمایهگذاری جدی در این بندر نخواهد بود. گزارش «تأملی در باب تمدید قرارداد هند در چابهار بر پایهٔ رویکردی بدیل به توسعهٔ مکران» بهصراحت اعلام میکند که دهلی در صدد احداث کریدور جدیدی با متحدان آمریکایی و اماراتی است. همچنین «هند متعهد به سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلار برای تأمین تجهیزات مورد نیاز برای اپراتوری بندر شهید بهشتی و اعطای یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیوندلاری شده بود. قرار بود که این کشور 1.5 میلیارد دلار برای ساخت مجموعهای متشکل از جاده و راهآهن در منطقهٔ چابهار سرمایهگذاری کند.» تمام این تعهدات اما به خرید شش دستگاه جرثقیل به مبلغ ۲۵ میلیون دلار خلاصه شد که در طول سالهای اخیر نیز، این جرثقیلها راکد و بدون استفاده هستند.
هندیها سرانجام به «مکران» آمدند
|پیام ما| دولت اعلام کرده است که قرارداد باهندیها برای توسعهٔ بندر تجاری چابهار سرانجام بعد از هشت سال نهایی شده است. هند از سال ۲۰۱۶ متعهد به سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در توسعهٔ بندر شهید بهشتی چابهار شده بود. در این بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی میگوید سرمایهگذارانی خارجی در بنادر جنوبی ایران در حال سرمایهگذاری هستند که بهدلایلی نمیتوان از آنها نام ببرد.
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسبوکاری مردم و نوآوران
مدیر کسب و کار راهکار گفت: اکوسیستم فناوری که پایه و اساس آن تکنولوژی است، طی ۱۰ سال گذشته بسیار تغییر کرده و آنچه که مردم در سطح کاربردپذیری با آن ارتباط نزدیکی گرفتند و از مشتاقان فناوری تبدیل به مصرفکنندگان فناوری و محصولات آنها شدند، حوزه اقتصاد دیجیتال است. حوزه اکوسیستم استارتاپی طی ۱۲ سال گذشته آشتی کسبوکاری را میان مردم و نوآوران این فضا ایجاد کرد.
مسافران قطار مرگ
سالانه نزدیک به نیم میلیون مهاجر از کشورهای آمریکای مرکزی مخفیانه سوار قطارهای باربری در حال حرکت میشوند تا به رغم تمامی خطرهای ممکن خود را برای زندگی بهتر به ایالات متحده آمریکا برسانند. گروهی از زنان مکزیک که داوطلبانه جان خود را برای رساندن آب و غذا به این کارگران به خطر میانداختند، حالا گردانندگان یکی از نهادهای مدنی الگوبخش هستند که موضوع فیلمهای مستند و برنده جوایز زیادی شده است.