بایگانی مطالب : گزارش روز
تبدیل مکانهای فراموششده شهری به فضاهای قابلاستفاده
شهرها دائم دستخوش تغییرات و بسیاری از فضاهای درون بافت شهری فراموش میشوند. همانطور که ساختمانهای تاریخی بدون استفاده بازسازی میشوند و استفاده مجدد تطبیقی آنها مورد بررسی قرار میگیرد، همین روند برای فضاهای عمومی بدون استفاده نیز قابل اجرا است. مداخلات کوچک با استفاده از منابع ساده و راهحلهای نوآورانه، راه مناسبی برای زندهکردن کوچهها، میدانها و بزرگراههای نادیده گرفتهشده و ادغام مجدد آنها با فضای شهر است. تجربه چند شهر در جهان نشان میدهد که بسیاری از فضاهای فراموششده درون بافت شهری را میتوان با مداخله، احیا و آنها را به مکانی عمومی برای تفریح، استراحت و تعامل شهروندان با یکدیگر تبدیل کرد.
![تبدیل مکانهای فراموششده شهری به فضاهای قابلاستفاده](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/چین-1.jpg)
مرگهای تکراری
هنوز چهلم کارگر قبلی نرسیده که خبری تازه خانوادهای دیگر از کارگران معدن زغالسنگ را سیاهپوش کرد. «سجاد زعیمباشی»، هفتم تیر یک روز قبل از انتخابات چهاردهم ریاستجمهوری در سکوت خبری زیر زغال ماند تا به لیست کارگران فوتشدۀ معادن زغالسنگ کرمان در سال ۱۴۰۳ اضافه شود. پیش از این «عبدالله اسماعیلی»، «حسن صیاد» و «علی فروغی» بر اثر حادثه در معدن جان خود را ازدست داده بودند. ۴ حادثه در کمتر از ۲ ماه، زنگ خطر جدی برای امنیت جانی معادن زغالسنگ است. معادنی که ایمنی همواره پاشنۀ آشیل آنهاست و گویی کارگران بهجای کار در این معادن، مشغول مرگاند. «سروش گدازگری» مسئول نظارت بازرسی و ایمنی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به «پیام ما» میگوید: حوادث معادن زغالسنگ به نسبت میزان تولید آن در کشور زیاد است و ایمنی معادن متولی و آییننامۀ مشخصی ندارد.
![مرگهای تکراری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/معدن-2.jpg)
نگاههای منتظر به معدن فروریخته
پانزده روز از ریزش سنگهای پانصد تنی بر روی چهار کارگر معدن شازند اراک میگذرد و هنوز خبری از پیکر دو کارگر مفقودشده نیست. پیکر «محمد بوالحسنی» و «نصرالله یارمحمدی» روز حادثه از زیر آوار بیرون کشیده شد، اما «مجتبی نجفی» و «آیتالله رضایی» همچنان زیر سنگهای معدن هستند. خانوادههای این کارگران در گفتوگو با «پیام ما»، از روند جستوجو گلایه دارند و تقاضا میکنند تا پیداشدن پیکر کارگران، جستوجو متوقف نشود.
![نگاههای منتظر به معدن فروریخته](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/معدن-شازند.jpg)
صدای جمهور آمد
|پیام ما|چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاستجمهوری روز جمعه در شرایطی به پایان رسید، که مشارکت نکردن ۶۰ درصد واجدان شرایط رای موجب شد تا بسیاری از چهرههای سیاسی از آن به عنوان رای اعتراضی و لزوم درک آن از سوی مسئولان سخن بگویند. از این میان بیانیهٔ «مصطفی پورمحمدی» گویای این نکته بود که او به عنوان یکی از چهرههای حاضر در انتخابات قصد دارد نشان دهد که پیام انتقادی «جمهور» را شنیده است. اما باید دید این پیام از سوی دیگران هم چنان که باید درک میشود یا نه. با اتمام شمارش آرا مشخص شد این انتخابات به دور دوم کشیده شده است. بیشترین مشارکت از آن استان خراسان جنوبی با حدود ۶۱ درصد و پایینترین نیز از کردستان با حدود ۲۳ درصد آراء به ثبت رسید. مقایسه آمار مشارکت انتخابات دیروز و دوره پیشین نشان میدهد که با وجود آنکه میزان آرای باطله نسبت به دوره سیزدهم کاهش یافته، اما مقدار مشارکت هم از دوره قبلی کمتر بوده است. با انتشار اولین نتایج، تنش در جبهۀ اصولگرایان و میان هواداران «سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» نیز بالا گرفت.
![صدای جمهور آمد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/دیجیتال-15.jpg)
مراسم باستانی «استونیایی»ها برای استقبال از نیمه تابستان
«استونیایی»ها هر ساله با انجام یک مراسم باستانی به استقبال نیمه تابستان میروند.
![مراسم باستانی «استونیایی»ها برای استقبال از نیمه تابستان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/استونیاییها.jpg)
واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران
نشست علمی «خودکشی درمانگران، نگاهی بینرشتهای» از سوی گروه جامعهشناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعهشناسی ایران و انجمن انسانشناسی ایران با همکاری باشگاه اندیشه در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. این متن گزارش خلاصهای از سخنرانیهای این نشست است که در اختیار «پیام ما» قرار گرفته است.
![واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/باشگاه-اندیشمندان.jpg)
۴ نقطه ممنوع در جهان برای گردشگران زن
۴ نقطه از جهان که برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند اما به دلیل مناظر بسیار دیدنی و جذاب یا وجود آثار تاریخی بسیار منحصر به فرد، صدها سال است که ورود گردشگران زن به این مقاصد ممنوع شده است. اما این نقاط در کدام کشورهای جهان قرار دارند؟
![۴ نقطه ممنوع در جهان برای گردشگران زن](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/افغانستان.jpg)
زاگرس؛ سرزمین رنجهای بیپایان
در جهان امروز تعداد زیادی از فیلمهای تولیدشده برای تکمیل جاذبههای تصویری خود به سراغ جلوههای خاص بصری با کمک کامپیوتر میروند و شاید بهزودی سینمای جهان با گسترش هوش مصنوعی از روند واقعی دنیای پیرامون فاصله بگیرد. در سینمای ایران نیز استفاده از ابزارهای فنی بهجهت تولید نماهایی با کمک Visual Effects بهشدت باب شده و بهگونهای سبب راحتی فیلمسازان از ساخت دکورهای عظیم شده است. در سینمای ملی ایران، فیلمهای بسیاری در طبیعت ساخته شده که با گذشت چندین دهه هنوز هم طراوت بصری خود را در میزانسنی مناسب حفظ کردهاند. منطقۀ کوهستانی زاگرس، زیباترین نماهای بصری را در خود جای داده و همین موضوع سبب شده تا در برخی از فیلمها چشمانداز روشنتر و واقعیتری از فرهنگ مردمان ببینیم و در برخی دیگر نیز زاگرس تنها یک لوکیشن برای سازندگان بوده و معنای زیستن، فرهنگ و زبان نادیده انگاشته شده است.
![زاگرس؛ سرزمین رنجهای بیپایان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/باد-ما-را-با-خود-خواهد-برد.jpg)
معمای آتشفشان «تفتان»
شاید قطعیترین جملهای که بتوان این روزها در مورد تفتان گفت، این باشد که هیچکس نمیداند چه اتفاقی در شرف وقوع است. افزایش گازهای متصاعدشده از قلهٔ آتشفشانی تفتان که نهفقط در دامنه بلکه در کوهپایهها تا شهر خاش نیز قابلرؤیت است، سؤال بزرگ و البته ترسناکی را به وجود آورده است؛ آیا تفتان در حال فعالیت است و احتمال دارد فوران کند؟ سؤالی که عموماً به آن جواب مثبت میدهند. برآورد نظرهای کارشناسی میگوید احتمال فوران تفتان همیشه وجود دارد، اما حالا کسی نمیداند دقیقاً چه اتفاقی در شرف وقوع است. کارشناسان میگویند به احتمال بسیار زیاد این بخار حاصل بارشهای اخیر است و بخار ماگمایی نیست. اما بیان دقیق اینکه تفتان در حال حاضر چه شرایطی دارد، ممکن نیست؛ چراکه در ایران پایشی بر این آتشفشان که در یک قرن اخیر سابقهٔ فعالیت دارد، انجام نشده است.
![معمای آتشفشان «تفتان»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/دیجیتال-9.jpg)
پناهبردن از جنگ به طبیعت
عکاسی به واسطه بازنمایی عین به عین از جهان بیرون، در همان آغاز اختراع خیلی زود به جهان رسانهها وارد و سویه استنادی آن سبب شد که عکاسان شاهدان صادق عرصه مطبوعات باشند. تصاویر جنگها از جبهه نبرد که تا قبل از ورود دوربینهای عکاسی توسط نقاشان بر صفحات روزنامهها تصویرسازی میشد جای خود را به عکاسی جنگ داد و در این میان عکاسانی که سری نترس داشتند به شوالیههای رسانههای خود بدل شدند. «دان مککالین»، روزنامهنگار و عکاس بریتانیایی از عکاسانی بود که همیشه بوی مرگ میداد.
![پناهبردن از جنگ به طبیعت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/مککالین.jpg)