بایگانی مطالب: محیط زیست

روایتِ ویرانی زمین به زبان هنر | پیـام ما

هنر شاید نتواند جلوی خشک‌شدن تالاب‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها یا آلودگی هوا را بگیرد، اما می‌تواند آنچه را در حال رخ‌دادن است ثبت و روایت کند. این همان کاری است که هنرمندان عکاس، کاریکاتوریست و گرافیک در کتاب «محیط‌زیست از نگاه هنرمندان» انجام داده‌اند که روایتی از محیط‌زیست ایران و شاهدی بر زخم‌ها و آسیب‌های آن است. نهصد و چهل و نهمین شب از شب‌های مجله بخارا روز یکشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۵) به رونمایی این کتاب در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران اختصاص داشت و «ابراهیم حقیقی» طراح گرافیک، «احمد عربانی» کاریکاتوریست و «سیف‌الله صمدیان» عکاس و مستندساز درباره محیط‌زیست ایران به روایت هنرمندان سخنرانی کردند.

آموزش و مشارکت اجتماعی کلید حل چالش‌های محیط‌زیستی کشور است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اهمیت آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت عمومی در حفاظت از طبیعت گفت: حل چالش‌های انباشته محیط‌زیستی کشور بدون همراهی مردم، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

ورود یوزپلنگ «هلیا» و سه توله‌اش به شرق سمنان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از ورود یوزپلنگ «هلیا» به همراه سه توله خود به منطقه حفاظت مشارکتی «یوزکنام» در شرق این استان خبر داد و با توجه به قرار گرفتن بخشی از مسیر عبور این گونه در جاده ترانزیتی تهران ـ مشهد، بر ضرورت رعایت سرعت مطمئنه و توجه رانندگان به علائم هشداردهنده برای جلوگیری از تصادف با این گونه در خطر انقراض تأکید کرد.

دولت‌ها مسائل محیط‌زیستی را ایجاد می‌کنند

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر نقش مردم در حل چالش‌های زیست‌محیطی گفت: در همه جای دنیا دولت‌ها مسائل محیط‌زیستی را ایجاد می‌کنند، اما راه‌حل‌ها پیش مردم است و برای بهره‌گیری از این ظرفیت باید جامعه را توانمند کرد.

تالاب‌ها آبگیری شدند، اما احیا نه! | پیام ما

رئیس ســـــازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به «پیام ما»: اقداماتی برای احیــــــــای برخی تالاب‌ها و مدیریت زیست‌بومی آن‌ها انجام شده است. درباره دریـاچه ارومیه نیز اقداماتی صورت‌گرفته، امــا باید تأکید کنم که از منظر اکولوژیک هنوز نمی‌توان گفت احیا اتفاق افتاده است. بخشی از وضعیت فعلی حاصل اقدامات اجرایی و بخشی دیگر ناشی از بارش‌های مناسب بوده است

معدن در زیستگـــــــاه گورخرها | پیام ما

«شورای‌عالی محیط‌زیست در تاریخ ۶ خرداد بخشی از محدوده جنوبی و شرقی منطقه حفاظت شده بهرام گور را با هدف رفع مشکل عملیات شرکت گهر زمین برای فعالیت معدنی واگذار کرد.» این خبر را چند روز قبل سایت «فولادبان» منتشر کرد؛ اما ماجرا آن‌طور که یکی از اعضای شورای‌عالی محیط‌زیست به «پیام ما» می‌گوید به جلسه دی‌ماه گذشته این شورا بازمی‌گردد. جلسه‌ای که در آن قرار شد بخشی از این منطقه حفاظت شده با بهانه نابودشدنش توسط فعالیت‌های معدنی از فهرست مناطق حفاظت شده خارج شود. «نغمه مبرقعی» هرچند می‌گوید این شورا اجازه نمی‌دهد از میزان مناطق حفاظت شده کم شود و منطقه‌ای دیگر جایگزین این کم‌کردن می‌شود، اما پاسخی برای چرایی این کار در زیستگاه گورخر ایرانی ندارد و نمی‌گوید چطور سازمان حفاظت محیط‌زیست، دفتر زیستگاه‌ها و درنهایت شورای‌عالی محیط‌زیست راضی به دادن بخشی از منطقه حفاظت شده برای معدن‌کاوی شده‌اند.
معدن در زیستگـــــــاه گورخرها

تابستانی گــــــرم‌تر از همیشه | پیام ما

| پیام ما | «سد امیرکبیر» این روزها ۷۲ درصد پر است. نسبت به سال گذشته، ۷۵درصد بهبود. این عدد را به‌خاطر بسپارید، نه به این دلیل که همه چیز خوب است، بلکه چون نشان می‌دهد حتی وقتی آب هست، تابستان گرم می‌آید. «سحر تاجبخش»، رئیس سازمان هواشناسی کشور، روز گذشته گفت: «تابستان امسال در سراسر کشور گرم‌تر از میانگین بلندمدت و سال گذشته خواهد بود.» این جمله را باید در کنار آن عدد گذاشت. بهار امسال نسبتاً پربارش بود. بارش‌ها سدها را پر کردند. اما پیش‌بینی‌های اقلیمی تغییر نکرده‌اند. گرمای تابستان از پرشدگی سدها جان نمی‌گیرد. این دو پدیده در دو مدار جداگانه حرکت می‌کنند و مدار تابستان امسال در جهت متفاوتی می‌چرخد.

رونمایی از تمبر «دلفین گوژپشت خلیج فارس»

آیین رونمایی از تمبر یادبود «دلفین گوژپشت خلیج فارس» با حضور الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، دکتر تقوی نژاد، احمدی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست، جمشیدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری، احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس، شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قیصری رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مجلس، لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست، دبیری نژاد نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد در شورای تمبر و فعالان حوزه محیط‌زیست برگزار شد.

ظرفیت تولید برق کشور از مرز ۱۰۰ هزار مگاوات گذشت

سخنگوی صنعت برق با اعلام دستیابی ایران به ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی ۱۰۰ هزار مگاواتی، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۹ هزار مگاواتی تولید برق در سال جاری خبر داد. وی همچنین جزئیاتی از روند بازسازی ۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آسیب‌دیده در جریان تنش‌های اخیر و تمهیدات لازم برای عبور از پیک تابستان را تشریح کرد.

تحقق کامل سهم سالانه حقابه دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تحقق صددرصدی سهم سالانه حقابه دریاچه ارومیه به میزان ۳.۱ میلیارد مترمکعب خبر داد و همزمان بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های پایش آلودگی هوا از طریق راه‌اندازی پنج ایستگاه سنجش جدید در استان تأکید کرد.