بایگانی مطالب: سبک زندگی

استرس پساجنگ در کمیـــن ایرانیـــــان

بیش از دو ماه از پایان جنگ چهل‌روزه در ایران می‌گذرد، جنگی که پس از دو بحران دیگر بر جامعه ایران تحمیل شد و بسیاری از شهروندان را در سراسر کشور تحت‌تأثیر قرار داد، این وضعیت موجب شده است تا بسیاری نگران تشدید اختلال‌هایی مانند «سندروم اختلال استرس پس از حادثه» در ایران شوند. به گفته مقامات سازمان بهزیستی پیش‌بینی می‌شود که ۲۰ درصد جامعه دچار این اختلال شوند، اگرچه رئیس «انجمن روان‌پزشکی ایران» در گفت‌وگو با «پیام ما» می‌گوید که افراد حادثه‌دیده ممکن است شرایط بدتری را تجربه کنند.

زندگـــــی در تعلیــــق

نزدیک به دو ماه است که آتش‌بسی شکننده برقرار شده، اما هنوز تصویری روشن از آینده درگیری‌ها یا سرنوشت توافق وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری از زنان همچنان با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی جنگ و شرایط دشوار اقتصادی کشور روبه‌رو هستند؛ زنانی که به‌تنهایی مسئولیت تأمین معاش خانواده را بر عهده دارند یا کسب‌وکارهای کوچکشان در پی اختلال‌های اقتصادی و اینترنتی آسیب‌های جدی دیده است. اگرچه هنوز آمار دقیقی از ابعاد این بحران منتشر نشده است، اما روایت‌های زنان نشان می‌دهد که فشارهای معیشتی و مسئولیت‌های روزمره بیش از گذشته بر دوش آنها سنگینی می‌کند.

بازیکن آزاد خیابان‌های جنگی |پیام ما

خلوتی خیابان‌ها، نبود مزاحمت همیشگی موتورسواران و رانندگانی که دوچرخه را به رسمیت نمی‌شناسند، هوای تمیز و قابل‌تنفس شهر، فراغت زمانی به‌واسطه تعطیلی مشاغل در جنگ، خمودگی جسمی و روحی، کنجکاوی از آنچه بر سر شهر آمده، بازگشت عاملیت به یغما رفته شهروندان با رکاب‌زنی، از مجموعه دلایلی است که سبب شده تا دوچرخه‌سواران در طول جنگ و روزهایی که هر ثانیه‌اش آبستن حمله و اتفاقی بود کماکان دوچرخه‌سواری کنند. گویی در شرایط بحرانی «دوچرخه» نقشی متفاوت از ورزش یا حمل‌ونقل پیدا می‌کند و به ابزاری برای مشاهده‌گری بی‌طرفانه در شهر تبدیل می‌شود. شاید «کارل‌فون دریس» مخترع نخستین دوچرخه هرگز به ذهنش خطور نمی‌کرد که اختراعش در سرزمینی هزاران کیلومتر دور از آلمان، به وسیله‌ای برای تاب‌آوری و نگریستن به شهر در روزگاری جنگی تبدیل شود. گزارشی که می‌خوانید روایت رکاب‌زنی تعدادی از دوچرخه‌سواران زیر آسمان جنگ‌زده ایران است که در گفت‌وگو با «پیام ما» به مناسبت روز جهانی دوچرخه در سیزدهم خردادماه (مصادف با سوم ژوئن) بیان کردند.

مبتلا به بیماری قلبی با اختلالات جنسی روبرو هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به شیوع بالای مشکلات جنسی در میان بیماران قلبی اعلام کرد طبق مطالعات، ۷۵ درصد مردان و ۶۵ درصد زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی با اختلالات جنسی روبرو هستند. به گفته محسن تقدسی، این موضوع با وجود گستردگی، همچنان از مباحث کمتر مطرح‌شده در روند درمان بیماران قلبی است و به دلیل تابوهای فرهنگی، بسیاری از بیماران از بیان آن خودداری می‌کنند.

دارو در چنبره گرانی و کمبـــــــود |پیام ما

دارو به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین و استراتژیک‌ترین کالاهای موجود در کشور، با گرانی بیش از حدی مواجه شده و از سوی دیگر کمبودهای دارویی نیز که در سال‌های اخیر سه‌رقمی بود، به گفته یک نماینده مجلس اکنون چهاررقمی شده و به عدد هزار قلم رسیده است.

۶۰ هزار ایرانی قربانی دود آبی

| پیام ما | ۶۰ هزار ایرانی در سال که به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، معادل سقوط دو هواپیمای مسافربری در روز، قربانی مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می‌شوند. همچنین پژوهش‌های مختلف از روند روبه‌رشد مصرف دخانیات به‌ویژه در میان نوجوانان و زنان حکایت دارد. مسئله‌ای که نگرانی «علیرضا رئیسی»، معاون وزیر بهداشت را بر انگیخت و موجب شد تا او صنعت دخانیات و خودروسازی را در کنار هم به‌عنوان بلای جان سلامت کشور بداند و هم‌زمان از رشد صنعت دخانیات به‌رغم تحریم‌ها در کشور انتقاد کند.

فقط یک‌سوم بیماری‌ها پوشش بیمه سلامت دارند

عضو کمیسیون پزشکی و پژوهشی بنیاد بیماری‌های نادر ایران از شناسایی ۴۹۲ گونه بیماری نادر در کشور خبر داد و گفت تنها حدود یک‌سوم این بیماری‌ها تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و بسیاری از بیماران ناچارند هزینه‌های سنگین، گاه «میلیاردی»، را آزاد پرداخت کنند.

اصول حکمرانی بیمه‌ای در خطر است

ادغام دوباره صندوق‌های بیمه‌ای و انتقال بخشی از منابع تأمین اجتماعی به دولت، منجر به این شده است، تا برخی خطر نقض استقلال نهادی بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور و تهدید علیه اصول حکمرانی بیمه‌ای را مطرح کنند. «فرشاد اسماعیلی»، کارشناس حقوق کار در گفت‌وگو با «پیام ما» معتقد است، لایحه جدید نظام تأمین اجتماعی در آینده، فرسایش تدریجی استقلال مالی، اداری و اکچوئریال بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور را در پی دارد.

سرنوشت مبهم یک کار خیر

ورثه مرحوم «صفر منصوری» درست چند روز پس از داغ از دست‌دادنش تصمیمی بزرگ گرفتند. آنها زمین پدری را فروختند تا با ۴۶۰ میلیون تومان پول حاصل از فروشش در سال (۱۴۰۳)، مرحمی بر زخم بیماران بخش کلیه و مجاری، بیمارستانی در جنوب کشور بگذارند. اقدامی که تنها با گذشت دو ماه، پرونده پرابهامی را برای این خانواده و مجموعه درمانی لامرد گشود.

تأمین اجتماعی پوست می‌اندازد؟

نظام تأمین اجتماعی در ایران، با تدوین پیش‌نویس لایحه جدیدی از سوی وزارت کار و حمایت وزارت اقتصاد و دارایی، به نظر می‌رسد به زمان پوست‌اندازی خود نزدیک می‌شود. در نظام جدید در صورت تصویب قرار است پرداخت سهم درمان از حق بیمه از دوش کارفرماها برداشته و بر عهده منابع مالیاتی کشور گذاشته شود، این موضوع موجب می‌شود، سهم ۲۳ درصدی کارفرما از حق بیمه مشابه کارگران به ۷درصد کاهش پیدا کند. اگرچه این اقدام می‌تواند به کارفرماها کمک کند بااین‌حال لایحه جدید تأمین اجتماعی از هم اکنون به زیر تیغ نقادی کارشناسان این حوزه رفته است، چرا به گفته آنها برخی معایب ساختاری و اجرایی در آن وجود دارد که نشان می‌دهد، اقدامات کارشناسی ویژه‌ای بر روی آن انجام نشده است.