بایگانی مطالب: اقتصاد
تدوین بستههای حمایتی اضطراری برای دانشبنیان ها
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در راستای حمایت از شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور که تحت تأثیر شرایط ناشی از تحریمهای اقتصادی در جنگ تحمیلی آمریکایی-صهیونی دچار اختلال در فرآیندهای عرضه و تقاضا شدهاند، معاونت علمی، وزارت ارتباطات و وزارت علوم با مرکزیت صندوق نوآوری به صورت هماهنگ برنامهای اضطراری تدوین کردهاند که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.
همدلی سینمایی
در بحرانهای اجتماعی واکنش هنرمندان زیر ذرهبین بیشتری قرار میگیرد و مردم از اهالی فرهنگ و هنر انتظار واکنش درست و در راستای منافع جمعی دارند. خانه سینما بهعنوان یک نهاد صنفی، همیشه بین جامعه سینمایی و مخاطبان سینمای ایران مهم بوده است. نهاد صنفیای که خود آن هم از همان روزهای ابتدایی جنگ آسیب دید و ساختمان شماره یک آن مورد اصابت حملات قرار گرفت. حالا که بیش از یک ماه از جنگ میگذرد، این روزها خانه سینما هم برای ابراز همدلی بیشتر و کمک به مردم «ستاد همیاری» را راهاندازی کرده است و با کمک هلالاحمر، سعی در ارائه کمکهای روحی و روانی به مردم آسیبدیده دارد.
در ضرورت احیای قوه بازشناسی عادات
سهم ۴۰ درصدی تجدیدپذیرها نسخه پدافندی برای نجات شبکه برق
«اگر امروز دو نیروگاه بزرگ کشور هدف قرار بگیرند، در تابستان با خاموشیهای گسترده روبهرو خواهیم شد.» این هشدار سید هاشم اورعی، استاد تمام دانشکده برق شریف و رئیس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران، در واکنش به تهدیدهای اخیر آمریکا علیه زیرساختهای برق کشور است. به باور او، تمرکز تولید برق در چند نقطه محدود، پاشنه آشیل امنیت انرژی ایران است؛ چرا که نیروگاههای بزرگ نزدیک کلانشهرها و کانونهای صنعتی، با هرگونه حمله، هم شهرها را تاریک میکنند و هم صنایع استراتژیک را فلج میسازند. اورعی با انتقاد از وابستگی ۹۰ درصدی سبد برق ایران به نیروگاههای حرارتیِ آببر و گازبر، تأکید میکند: «مشکل اصلی ما ناترازی برق نیست، ناترازی عقل است.» راهکار این متخصص برای تابآوری شبکه، بازطراحی سبد انرژی با سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای تجدیدپذیرها (خورشیدی و بادی) است؛ ترکیبی هوشمند که هم پایداری برق را در ساعات مختلف شبانهروز تضمین میکند و هم با کاهش تمرکز جغرافیایی تولید، آسیبپذیری کشور را در برابر تهدیدات خارجی به حداقل میرساند.
وقتی «کود» استراتژیکتر از «نفت» میشود
| پیام ما | درحالیکه افکار عمومی جهان با اضطراب نوسانات قیمت نفت خام را در پی انسداد تنگه هرمز دنبال میکنند، بحرانی موازی و بهمراتب ریشهدارتر در لایههای زیرین اقتصاد ایالات متحده در حال شکلگیری است. بر اساس گزارشهای واصله از منابعی همچون نشریه «فورچون»، این آبراه کلیدی اکنون به گلوگاه فشار بر زنجیره تأمین کودهای شیمیایی تبدیل شده است. این فشار فراتر از محاسبات انرژی رفته و مستقیماً قلب تپنده تولیدات کشاورزی آمریکا را هدف قرار داده است. در واقع، آنچه امروز در حال وقوع است، اختلالی جدی در شریانی است که پیش از بحران، حدود یکسوم تجارت جهانی کود و نیمی از عرضه جهانی اوره را مدیریت میکرد. این انسداد در بدترین زمان ممکن یعنی در آستانه فصل کشت بهاره رخ داده و کشاورزان آمریکایی را در برابر شکافی در عرضه قرار داده است که برخلاف بحرانهای انرژی، با ذخایر راهبردی بهسادگی قابلترمیم نیست.
شرایط استفاده از اینترنت بینالمللی در اتاق تعاون
بر اساس اعلام اتاق تعاون ایران، در راستای استمرار فعالیتهای اقتصادی و تجاری بخش تعاون در شرایط تجاوز آمریکایی - صهیونیستی به کشورمان، با مساعدت مسئولان ذیربط و هماهنگیهای انجامشده، دسترسی به اینترنت بینالمللی در اتاق تعاون ایران برقرار است.
خاورمیانه بدون گردشگر
|پیام ما| خاورمیانه این روزها در میان آتش و خون و درحالیکه زیرساختهای اقتصادیاش زیر آماج موشکهاست، به فرصتهای ازدسترفته اقتصادی فکر میکند و پیشبینیهایی که برای رونق اقتصادی داشت و حالا همه زیر سایه جنگ بیاعتبار شده است. مدتهاست که آسمان خاورمیانه بهجای هواپیماهای مسافربری، محل تردد جنگندهها و پهپادهاست و خبری از مسافران و گردشگران در فرودگاههای غرب آسیا نیست. در این میانه، ایران هم در روزهای گذشته، روزهای ابتدایی بهار را در حالی سپری کرد که الگوی سفر در پرتقاضاترین فصل سفر برای ایرانیها، تغییری اجباری را تجربه کرد و مسافران بهاجبار به دنبال مقصدی امن بودند تا مقصدی نو برای سفر و تفریح در کنار خانواده. کسی نمیداند پروازها به خاورمیانه تا چه زمانی معلق خواهند ماند و این منطقه تا کی قرار است از فهرست مقاصد مسافران غایب باشد، اما آنچه مسلم است، سفر در خاورمیانه تا اطلاع ثانوی متأثر از آتش دامنگیر جنگ است.
جهان ساکت ماند
پیام ما: صبح روز شنبه ۱۵ فروردین سایت نیروگاه اتمی بوشهر بمباران و یک عضو تیم حفاظت فیزیکی آن کشته شد، بهعلاوه یک ساختمان کمکی هم آسیب دید. این چهارمین حمله به این نیروگاه است. نیروگاهی که هر گونه صدمه به آن میتواند حیات را در یک محدوده گسترده دچار اختلال کند و فاجعهای بزرگ را رقم بزند.
بیماران خاص زیر آتش تخریب زیرساختهای درمان
پیامما - از آغاز جنگ تا ظهر ۱۵ فروردین به ۲۵ واحد تولیدی، توزیعی و داروسازی حمله نظامی شده است. صددرصد انستیتو پاستور در حمله نظامی ۱۳ فروردین، تحتالشعاع قرار گرفته است. در دل این تخریب، نامهایی از بین رفتهاند که برای جامعه علمی معنا دارند از جمله آزمایشگاههای مرجع، بخشهای بیوتکنولوژی، بانکهای سلولی و واحدهای تحقیقاتی که سالها داده، تجربه و زیرساخت را در خود انباشته بودند. حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین ارتباط اعلام کرد که تخریب به حدی است که باید ۱۰۰درصد انستیتو پاستور بازسازی شود. آمار شهدای سلامت ۲۴ نفر است؛ اما در پی هدف قراردادن قطبهای داروسازی ایران، هزاران بیمار صعبالعلاج در مرز بین مرگ و زندگی قرار دارند. آخرین حمله نظامی مربوط به پژوهشکده لیزر و پلاسما در ۱۴ فروردین بود. ساختمان و آزمایشگاهی که در دانشگاه بهشتی بمباران شد، یکی از مهمترین آزمایشگاههای فوتونیک ایران نیز بهشمار میرفت. چند سال اخیر داشتند روی روشهای جدید تصویربرداری از مغز با روشهای اپتیکی و فوتونیکی کار میکردند. طبق اعلام میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، در دوران جنگ تحمیلی، ۳۶۰ مورد آسیب به زیرساختهای حوزه سلامت و ۴۶ دستگاه آمبولانس ثبت شده است. تبعات حمله نظامی به انستیتو پاستور و واحدهای تولیدی، توزیعی و داروسازی اما در اعداد و ارقام نمیگنجد. فاجعه انستیتو پاستور ایران را باید در قاب یک حمله به یک مرکز صدساله علمی و بهداشتی دید. روایت رسمی از آن چه رخداده، تصویری از یک تخریب گسترده را ترسیم میکند. به گفته حسین کرمانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، حمله به این مرکز «تجاوز به ستون صدساله بهداشت جهانی» بوده؛ تعبیری که نشان میدهد ابعاد ماجرا فراتر از یک خسارت موضعی است. آن چه هدف قرار گرفت، مجموعهای از آزمایشگاهها، بانکهای زیستی و بخشهای تحقیقاتی بود که هرکدام بخشی از زنجیره کنترل بیماری در ایران و حتی منطقه را تشکیل میدادند.
سنگهای خورنج پیرانشهر؛ جادوی طبیعت، تاریخ و افسانهها
در دل شهرستان پیرانشهر مجموعهای از سنگهای عظیم و اسرارآمیز قرار دارد که سالها گردشگران و محققان را شگفتزده کرده است.
