بایگانی مطالب برچسب: شینا انصاری
صدور اسناد مالکیت تالابها به نام دولت
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر صدور اسناد مالکیت تالابها به نام سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأکید کرد.
سدسازی در دنا غیرقانونی و شتابزده
بحران آب در فلات مرکزی ایران به یکی از پیچیدهترین مسائل ملی تبدیل شده و کارشناسان محیطزیست سالها درباره پیامدهای انتقال آب از سرشاخههای کارون هشدار دادهاند، اما تصمیم اخیر رئیسجمهور برای تسریع در تکمیل و احداث سدهای خرسان۳، ماندگان و کوهرنگ۳ موجی از انتقاد و نگرانی را در میان متخصصان، فعالان محیطزیست و نمایندگان مجلس برانگیخته است. در صدر این مخالفتها، نام «محمد بهرامی سیفآباد»، نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، بهعنوان یکی از معدود صداهای مستقل و علمی در دفاع از حقوق محیطزیستی دیده میشود.
بمبهای آلاینده در روستاهای گیلان
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با ارسال نامهای در تاریخ ۱۴۰۴/۰۶/۲۹ به استاندار گیلان درباره «ریجکتسوزها» در روستاهای گیلان هشدار داد. در این نامه «شینا انصاری»، بر ابهامات موجود در ارتباط با عملکرد اینگونه دستگاهها و عدم تأیید آنها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهلحاظ انتشار آلایندههای خطرناک و بروز مخاطرات محیطزیستی و بهداشت عمومی تأکید و استفاده از زبالهسوزها منع شده بود. بااینحال، استاندار گیلان از ابلاغ این نامه به دستاندرکاران خودداری کرده است و با گذشت نزدیک به یک ماه از این نامه، همچنان بر استفاده از ریجکتسوزها اصرار دارد. «هادی حقشناس» زبالهسوزها را الگویی برای ۱۱۳ روستا در سرتاسر گیلان عنوان کرده است. او همچنین با اشاره به قابلیت توسعه این مدل در سراسر استان، گفته است: میتوان چنین دستگاههایی را با مشارکت دهیاران و بخشداران در ۱۱۳ دهستان گیلان نصب و بهرهبرداری کرد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان اما در نامهای خطاب به رئیس اداره محیطزیست لاهیجان، با اشاره به اینکه این زبالهسوزها توسط تعدادی از دهیاریهای شهرستان در حال استفاده هستند، تأکید کرده که آنها با موازین محیطزیستی تعارض دارند و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شود. «مراد قربانزاده» در این نامه خواستار جلوگیری از استفاده از زبالهسوزها و گزارش اقدامات محیطزیست در این زمینه شده است. با وجود تمام این هشدارها «ریجکتسوزها» میروند تا در سرتاسر روستاهای استان سرسبز و زیبای گیلان فاجعهای بزرگ خلق کنند.
مجتمع فولاد غدیر نیریز نشان ملی تعهد به مسئولیتهای اجتماعی را دریافت کرد
در مراسمی با حضور مقامات کشوری، مدیران صنایع و فعالان حوزه توسعه پایدار، مجتمع فولاد غدیر نیریز بهعنوان یکی از الگوهای موفق در اجرای مسئولیتهای اجتماعی معرفی و نشان ملی «تعهد به مسئولیتهای اجتماعی» را از سوی هیأت داوران هشتمین اجلاس سراسری مسئولیتپذیری اجتماعی و فرهنگی سازمانی دریافت کرد.
آرزوی پاییز پاک
آلودگی هوای تهران در پاییز امسال میتواند تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان باشد. در ششماهه نخست امسال روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش یافت و تنها شش روز هوای پاک ثبت شد. این بهمعنای افزایش بیماریها و مرگهای ناشی از آلودگی هوا است. بااینحال، اقدامات قانونی مانند الزام خودروسازان به نصب کاتالیست و ارتقای نظارت بر معاینه فنی، نویدبخش کاهش آلایندهها و بهبود کیفیت هوا در سالهای آینده است.
مشاهده یوزها در سایه کمبودها
«پذیرش فرضیه جمعیت دوم یوز در پناهگاه حیاتوحش نایبندان بدون پایش دقیق، ممکن نیست. احتمال دارد این دو یوز از جنوبشرق پارک ملی توران وارد این پناهگاه حیاتوحش شده باشند. جمعیت یوزهای ما بهاندازهای کم است که باید تکتک آنها را دنبال کنیم. اینجاست که حفاظتگران اهمیت پیدا میکنند، آنها کسانی هستند که میتوانند با مردم محلی ارتباط بگیرند و با انواع شیوههای پایش، سرنوشت تکتک افراد را تعقیب کنند؛ اما متأسفانه هیچکدام از این کارها انجام نمیشود. تنها خبرهایی درباره یوز میشنویم، یوزهایی که نمیتوانیم از سرنوشتشان مطمئن شویم.» اینها گفتههای «علی رنجبران»، حفاظتگر، درباره خبر خوب ثبت مشاهده دو یوز در پناهگاه حیاتوحش نایبندان است. این حفاظتگر، «علی خانی» مدیرکل حفاظت محیطزیست استان خراسانجنوبی و «حامد ابوالقاسمی» کارشناس حیاتوحش تأکید دارند: امکانات و تجهیزات در نایبندان باید افزایش یابد، هم برای پایش و هم برای حفاظت از این پناهگاه یک و نیم میلیون هکتاری که کمترین نیروی محیطبان را در اختیار دارد.
خودسوزی «هور» در ریه خوزستانیها
آتشی که بر بستر خشک «هورالهویزه» افتاده، هنوز آرام نگرفته است. دود سیاه و غلیظ از آن سوی مرز عراق، در استان «العماره» تا غرب و جنوب خوزستان، نفس چند میلیون نفر را تنگ کرده است. حالا پنج ماه بعد از آغاز خودسوزی گسترده در هورالهویزه، نارضایتیهای مردمی بالا گرفته است. کاربران شبکههای اجتماعی اعتراض خود را نسبت به آلودگی هوا و انتشار دود غلیظ و بوی نامطبوع در شهرها بهویژه اهواز اعلام میکنند و پویش مردمی درخواست رسیدگی به آتشسوزی هورالعظیم با عنوان «من نمیتوانم نفس بکشم» در اینستاگرام به راه افتاده است. همچنین، کارزاری با عنوان «درخواست پیگیری آلودگی هوا ناشی از سوزاندن هورالعظیم» امضاهایش اکنون به بیش از ۱۵ هزار رسیده است. امضاکنندگان این کارزار که خطاب به رئیسجمهوری، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست نوشته شده، خواستار تشکیل کارگروهی ویژه و با اختیارات کامل شدند تا به وضعیت آلودگی شدید هوای خوزستان، بهویژه کلانشهر اهواز، دشت آزادگان و هویزه رسیدگی شود. در متن این کارزار آمده: «طی سالهای اخیر وضعیت آلودگی هوا ناشی از سوزاندن هورالعظیم در این مناطق به طرز غیر قابل تحملی تشدید شده است؛ بهطوریکه میزان ذرات معلق و غلظت آلایندهها در بسیاری از روزها رکورد آلودگی هوا در کشور است و این معضل، زندگی شهروندان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است. بحران آلودگی هوا، خصوصاً دود ناشی از سوزاندن هورالعظیم، در کنار معضلات آبوفاضلاب، زندگی در این شهرها را برای مردم، بهویژه کودکان و سالمندان، بسیار دشوار کرده و مشکلات تنفسی و بیماریهای مختلف را بهصورت تصاعدی افزایش داده است.»
پادکست خبری ۱۵ مرداد
