پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادامه مذاکرات آبی ایران و افغانستان

سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق

ادامه مذاکرات آبی ایران و افغانستان

مذاکرات بین ایران و افغانستان نسبت به تامین حقابه هیرمند





ادامه مذاکرات آبی ایران و افغانستان

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۹:۲۰

سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق از مذاکرات آبی بین ایران و افغانستان نسبت به تامین حقابه هیرمند خبر داد.
به گزارش مهر، محمدعلی فرحناکیان درباره تعاملات افغانستان و ایران در حوزه آب و تأمین حقابه هیرمند با اشاره به مذاکرات متعدد وزیر نیروی کشورمان با همتای افغانستانی گفت: وزیر نیرو در این مذاکرات از همتای خود خواست که نسبت به روان‌سازی بیشتر آب اقدام کند و هیچ‌کدام از دولتین موافقتنامه بین‌المللی را نفی نکردند.
فرحناکیان افزود: وزیر نیرو در این سفر با مقام دوم طالبان دیدار داشت و صحبت‌های صریح و شفافی صورت گرفت و به جدیت تمام، طلب حقابه کردیم و قول مساعدت داده شد.
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: میزان آبی که به سمت هیرمند بعد از این گفت‌و‌گوها روان شد افزایش داشت اگر چه زیاد هم نبود.
این مقام وزارت نیرو در مورد دیپلماسی ایران و ترکیه در حوزه آب هم گفت: ایران به طور مستقیم از کم یا زیاد شدن دجله و فرات آسیبی نمی‌بیند و مسیر سوریه و عراق را طی می‌کند اما در مسیر اروند ممکن است ما را تحت تاثیر قرار دهد.
او افزود: نزدیک به ۴۰ درصد منابع آبی ارس از ترکیه نشأت می‌گیرد و یکی از سدهای روی رودخانه ارس در داخل ترکیه در دست احداث است. فرحناکیان همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای وزیر نیرو با همتای خود در ترکیه گفت: توافق شد که در ۵ موضوع متخصصان حوزه آب با هم گفت‌وگو کرده و بحث و تبادل نظر داشته باشند.
فرحناکیان اضافه کرد: به طور متوسط ۵۷.۵ درصد صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در حوزه آب و برق است و تمرکز دیپلماسی دولت بر کشورهای منطقه است اما این باعث نمی‌شود که از کشورهای دیگر غافل شویم. او گفت: خصوصاً روی دو منطقه غیر همسایه می‌خواهیم تمرکز ویژه داشته باشیم که یکی آفریقا است که بازار بکری دارد و دیگری آمریکای لاتین است، از طرف برخی کشورهای این حوزه درخواست‌های ویژه‌ای داشتیم که امروز بعد از ظهر با سفیر ونزوئلا دیدار داریم و هماهنگی‌های دو جانبه انجام می‌شود.
او از جمله محورهای مذاکرات ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی به نیروگاه‌سازی و عمدتاً تعمیرات نیروگاه‌ها و نگهداری تاسیسات و ایجاد تاسیسات در حوزه آب اشاره کرد.
فرحناکیان همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون‌های مشترک وزارت نیرو و کشورهای خارجی و عضویت ایران در ۶ کمیسیون همکاری‌های مشترک گفت: وزارت نیرو رکورددار برگزاری اجلاس‌های کمیسیون‌های اقتصادی مشترک در سال ۱۴۰۱ است که اولی اردیبهشت امسال در ارمنستان، خردادماه در دوحه قطر و تاجیکستان در تهران برگزار شده و اجلاس بعدی دو ماه آینده در نیکاراگوئه برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر