مدیرکل منابع طبیعی اصفهان: امسال ۲۸ فقره آتش‌سوزی با ۲۲۵ هکتار خسارت داشتیم

افزایش آتش‌سوزی‌های مراتع اصفهان؛ نگرانی از نبود امکانات کافی برای حریق‌های گسترده





افزایش آتش‌سوزی‌های مراتع اصفهان؛ نگرانی از نبود امکانات کافی برای حریق‌های گسترده

۲۸ تیر ۱۴۰۴، ۱۴:۰۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به افزایش تعداد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، از کمبود امکانات برای مهار حریق‌های بزرگ و چند جبهه‌ای ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت همکاری بیشتر دستگاه‌های مختلف تاکید کرد.

 

محمدعلی کاظمی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، صبح شنبه در نشست بررسی وضعیت آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی استان، با حضور مسئولان مختلف، گفت: امسال ۲۸ فقره آتش‌سوزی در مراتع استان رخ داده که ۲۲۵ هکتار از مراتع را طعمه حریق کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۲۲ فقره آتش‌سوزی با ۷۹ هکتار خسارت گزارش شده بود. کاظمی با بیان اینکه افزایش گرما و خشکسالی زودرس پوشش گیاهی، عامل اصلی افزایش آتش‌سوزی‌هاست، افزود: اگرچه تعداد آتش‌سوزی‌ها افزایش یافته، اما خوشبختانه وسعت آن‌ها به دلیل سرعت عمل و همکاری دستگاه‌ها و مردم، کمتر از سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان ۹۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی خود را در معرض خطر آتش‌سوزی می‌بیند (شامل جنگل‌های زاگرس در غرب و مراتع ۶ میلیون هکتاری)، از کافی نبودن امکانات موجود برای مهار آتش‌سوزی‌های بزرگ و چند جبهه‌ای ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها، از جمله نیروهای نظامی و انتظامی، فرمانداری‌ها و ادارات مرتبط تاکید کرد.

کاظمی نقش فرمانداری‌ها و ستادهای مدیریت بحران شهرستان‌ها را در اطلاع‌رسانی و مدیریت اولیه حریق‌ها بسیار مهم دانسته و گفت: با وقوع هر آتش‌سوزی، اطلاع‌رسانی از طریق دهیاران، بخشداران یا مردم محلی انجام شده و تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، بهره‌برداران، دهیاران، شهرداران و در صورت نیاز، آتش‌نشانی‌ها، نیروهای بسیج، سپاه و ارتش وارد عمل می‌شوند. وی همچنین به ماده ۴۷ قانون حفاظت و حمایت از اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد که بر اساس آن، همه ماموران دولتی، نظامی، انتظامی و شهرداری‌ها موظف به همکاری در اطفای حریق هستند.

مدیرکل منابع طبیعی اصفهان همچنین از ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران، دامداران و کشاورزان به منظور پیشگیری از وقوع حریق خبر داد و خواستار رفع اختلافات سازمانی در خصوص حوزه مسئولیت اطفای حریق در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شد. وی بر لزوم تقویت همکاری فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها در سطح شهرستان‌ها تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد با تداوم این همکاری‌ها، گام‌های مؤثری در پیشگیری و مدیریت حریق‌های جنگلی و مرتعی برداشته شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

رهاسازی بیش از ۲ میلیون بچه‌ماهی بومی در تالاب هورالعظیم

رهاسازی بیش از ۲ میلیون بچه‌ماهی بومی در تالاب هورالعظیم

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

سنبل آبی چگونه به تهدیدی برای تالاب‌های گیلان و مازندران تبدیل شد؟

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

بارندگی‌های پربازده کرمانشاه، تهدیدی خاموش برای تابستان شد

هشدار نسبت به بحران آتش‌سوزی در زاگرس

بارندگی‌های پربازده کرمانشاه، تهدیدی خاموش برای تابستان شد

هشدار جدی به شرکت‌های حمل‌ونقل؛ قاچاق حیات‌وحش جرم است و مجازات سنگین دارد

مقابله با قاچاق حیات‌وحش

هشدار جدی به شرکت‌های حمل‌ونقل؛ قاچاق حیات‌وحش جرم است و مجازات سنگین دارد

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه احیای تالاب بامدژ خوزستان

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه احیای تالاب بامدژ خوزستان

دریاچه گهر در مسیر ثبت جهانی؛ تهدید گردشگری بی‌ضابطه بر نگین فیروزه‌ای زاگرس

دریاچه گهر در مسیر ثبت جهانی؛ تهدید گردشگری بی‌ضابطه بر نگین فیروزه‌ای زاگرس

اصلاح ساختاری حمایت از محیط‌بانان؛ از وعده تا برنامه عملیاتی

اصلاح ساختاری حمایت از محیط‌بانان؛ از وعده تا برنامه عملیاتی

ریشه‌ها شهر را می‌بلعند

گزارشی درباره «کنوکارپوس»؛ درخت محبوب مدیران شهری و کابوس تأسیسات و زیرساخت‌های جنوب

ریشه‌ها شهر را می‌بلعند

جنگل‌فروشــــــــی با نام موقوفه

دفتر کسانی که به اسم موقوفه، عرصه‌های جنگلی هیرکانی را می‌فروختند، پلمب شد

جنگل‌فروشــــــــی با نام موقوفه

پزشکیان: فاصله میان ظرفیت‌های طبیعی کشور و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها باید اصلاح شود

پزشکیان: فاصله میان ظرفیت‌های طبیعی کشور و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها باید اصلاح شود