پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تعرفهٔ گران و غیررسمی آموزش

والدین دانش‌آموزان از شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی گلایه‌مندند

تعرفهٔ گران و غیررسمی آموزش





تعرفهٔ گران و غیررسمی آموزش

۸ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۱۴

خانواده‌های ایرانی، بهار هرسال چند نگرانی دارند که همۀ آن‌ها درخصوص افزایش تورم و هزینه‌های اساسی است. از خردادماه این نگرانی رنگ‌ جدی‌تری به خود می‌گیرد؛ ایامی که کم‌کم کارنامۀ دانش‌آموزان آماده و ارائه می‌شود و باز موسم ثبت‌نام در مدارس می‌رسد. بخش زیادی از دانش‌آموزان در مدارس دولتی که با جمعیت اشباع -بین حدود ۴۰ نفر یا بیشتر- دانش‌آموز در هر کلاس مواجه‌اند و خانواده‌ها برای ارائۀ کیفیت آموزشی بیشتر و یا دلایل دیگر اقدام به ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس غیرانتفاعی می‌کنند.

تحصـیل در مـدارس غیـرانتفـاعی همـچون مـدارس دولتی، حــق هـر کـودکی اسـت و خانواده‌ها می‌توانند براساس این حق تصمیم به ثبت‌نام بگیرند. اما تا وقتی که این نیاز به آموزش و تحصیل در مدارس غیردولتی، تبدیل به ابزاری برای مدارس این بخـش نشود. آمـوزش‌وپرورش شـهریۀ جـدیـد مـدارس غیردولتـی را به آنان اعلام کرده است، اما وقتی به اجـرا مـی‌رسد از ابتدای مهـر، مـدارس غیرانتفاعی نرخ‌های خود را اعلام می‌کنند.

 

گفته می‌شود شهریۀ امسال این نوع مدارس در تهران و شهرستان‌ها در سه مقطع تحصیلی بین ۱۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. بااین‌حال اغلب مدارس خارج از نرخ مصوب از والدین هزینه دریافت می‌کنند.

 

 زورمان به پرداخت شهریه نمی‌رسد 

 «سهراب رستمی‌پور» پدر دو دانش‌آموز کلاس سوم و پنجـم اسـت کـه هـر دو در مـدرسۀ غیرانتفاعی درس می‌خوانند. او به «پیام ما» می‌گوید: مـن و همـسرم کـارمند هـستیم و نمی‌توانیم برای فرزندان‌مان وقت بیشتری برای آمـوزش تحصیلی بگذاریم. از طرفی کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین نیازمند وقت و هزینۀ مجدد است. بنابراین تصمیم گرفتیم که هر دو را به مدرسۀ غیرانتفاعی البته با قیمت مناسب بفرستیم. بااین‌حال هرسال شهریه‌ها به‌طور چشمگیری بالا می‌رود و همۀ خانواده‌ها دچار دردسر می‌شوند.

هدی ظهوری، مادر یک دانش‌آموز پایۀ ششم در منطقه ۵ است که می‌گوید: طبق نرخ آموزش‌وپرورش، مثلاً ممکن است شهریۀ مدرسه‌ای را ۴۰ تا ۵۰ میلیون در نظر گرفته باشند، اما آن مدرسه هزینه‌های اضافه‌تری از اولیاء طلب می‌کنند که با نرخ اولیه بسیار تفاوت دارد

«هدی ظهوری» مادر یک دانش‌آموز پایۀ ششم در منطقۀ ۵ است که می‌گوید: طبق نرخ آموزش‌وپرورش مثلاً ممکن است شهریۀ مدرسه‌ای را ۴۰ تا ۵۰ میلیون در نظر گرفته باشد، اما آن مدرسه هزینه‌های اضافه‌تری از اولیاء طلب می‌کنند که با نرخ اولیه بسیار تفاوت دارد. او اضافه می‌کند: مثلاً هزینۀ کلاس فوق‌برنامه یا تغذیۀ صبح در مدرسه، همچنین خدمـات آنـلاین و حتـی خریـد بـرخی اقلام مـخصوص مدرسـه کـه بـرعهدۀ دانـش‌آموزان مـی‌گـذارند. ایـن در شـرایـطـی اسـت کـه آموزش‌وپرورش فقط نرخ تعیین می‌کند و نظارتی در این زمینه نیست. در این شرایط که مدرسه از توقعات‌اش کوتاه نمی‌آید و ما هم منزل‌مان به همان مدرسه نزدیک است، چه باید بکنیم؟

 

«ـمریم صـادق‌لو» هـم به کیفیت آموزشی مدارس دولتی تأکید می‌کند و می‌گوید: بعد از ۴ سال ثبت‌نام فرزندم در مدارس دولتی چون اغلب معلمان این مدارس بازنشسته و سن‌بالا هستند، تصمیم به ثبت‌نام فرزندم در مدارس غیرانتفاعی گرفته‌ام، اما شنیده‌ام شهریه‌اش خیلی افزایش یافته و هزینه‌های جانبی هم دارد؛ درحـالی‌کـه زورمـان بـه پـرداخت آن نمی‌رسد.

 

 اعلام «شهریه» مدارس غیردولتی در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ 

در این رابطه معاون وزیر آموزش‌وپرورش از تعیین «شهریه» سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: شهریۀ این مدارس متناسب با خدمات و شاخص‌های آموزشی و تربیتی مدارس و به‌صورت منطقه‌ای در کشور تعیین شده است.  براساس گزارشی کـه در تـابناک منتشر شده است، «احمد محمودزاده» بابیان‌اینکه در مادۀ ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، سازوکار تعیین شهریه مشخص شده است، گفت: بـرایـن‌اســاس شــورای نـظـارت مـرکـزی (آموزش‌وپرورش) الگوی تعیین شهریه را اعلام و استان‌ها نیز با رعایت قانون نسبت به تعیین شهریه باتوجه‌به این شاخص‌ها اقدام می‌کنند.

 

در مادۀ ۱۵ این قانون، هفت شاخص مربوط به تعیین شهریه شامل تورم، موقعیت و فضای آموزشی، تجهیزات، فوق‌برنامه و…‌ مشخص است و براساس مصوبۀ امسال، میزان افزایش شهریۀ مدارس متناسب با پارامترهای الگو و ارائۀ برنامه‌های آموزشی و پرورشی در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و فعالیت‌های فوق‌برنامۀ درسی و غیردرسی تعیین شد.

 

معاون وزیرآموزش‌وپرورش به صدور دستورالعمل ابلاغی به مدارس غیردولتی نیز اشاره کرد و گفت: به استناد این دستورالعمل، میزان تخصیص ساعات فوق‌برنامۀ درسی و غیردرسی در مقطع ابتدایی و دوره‌های متوسطۀ اول و دوم نیز فرآیندی مشخص، تعیین و ابلاغ شده است. محمودزاده بابیان‌اینکه براساس الگوی تعیین شهریه و در ترکیبی که در مادۀ ۱۶ دیده شده، هر منطقه از کشور به ازای هر مدرسه پس از بررسی نهایی در کمیتۀ شهریۀ مناطق، وفق قانون بارگذاری شهریه‌ها انجام شد، گفت: ۱۸ هزار واحد آموزشی در کشور فعالیت دارند و امروز به جرأت اعلام می‌کنم، این فرآیند در بیش از ۱۷ هزار مدرسه در سطح استان‌ها، مناطق و مدارس کشور تکمیل شده و فرآیند بارگذاری شهریه‌های سایر مدارس نیز درحال انجام است.

 

او بابیان‌اینکه مدارس موظف هستند مطابق شهریۀ اعلامی در سامانه نسبت به پذیرش و ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام کنند، افزود: مدارس در صورت عدم دسترسی و مشاهدۀ شهریۀ سـامانه‌ای، مـکلف هـستند تـا در توافق با خانواده‌ها برابر شهریۀ سال قبل و به‌صورت علی‌الحساب ثبت‌نام دانش‌آموز را تا زمان ابلاغ نهایی شهریه انجام دهند.

 

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش دربارهٔ میزان متغیرهای شهریۀ مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ادامه داد: نزدیک به ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین حدود ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده که از این میان شهریۀ حدود ۱۴ درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام شد. این درحالی‌ست که شهریۀ ۶ درصد دیگر از مدارس کشور، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و ۲.۵ درصد مدارس نیز شهریه‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت.

 

 محمودزاده بابیان‌اینکه ۱.۵ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و در نمودار، نرخ شهریۀ کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است، گفت: شهریۀ حدود نیم درصد مدارس، پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می‌شود.

  

  اولیاء دانش‌آموزان تخلفات را گزارش کنند

او با ارائۀ توضـیحات پـیرامون جزئیات شهریه‌های ثـبت‌شـده در سـامانه، افـزود: شهریه‌هایی که در سامانه ارائه شده، شامل مباحث و برنامه‌های درس ملی طبق مصوبات آموزش‌وپرورش و براساس ساعات تعریف شده است و بخشی دیگر نیز مربوط به فوق‌برنامه‌های درسی و غیردرسی است که آن‌ها نیز در چارچوب ضوابط و براساس ابلاغیۀ مـصوبۀ شـورای‌عالی آمـوزش‌وپرورش انجام می‌گیـرد. معـاون وزیر آموزش‌وپرورش به دریافت هزینه‌های خارج از نرخ شهریۀ مصوب اشـاره کرد و افزود: بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیر دولتی تابع نظـام نـرخ‌گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجـمن اولـیاء و مربیان مدارس منـوط مـی‌شود؛ هـزینه‌هـای پذیرایی نهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش‌آموزی و… که این ارقام به‌هیچ‌عنوان با شهریۀ اعلامی در سامانه ارتباط ندارد و مستلزم عقد قراردادهای منعقده با اولیاء است و براین‌اساس تأکید می‌شود، هرگونه هزینه‌های تجملاتی، پذیرایی و… که با فرهنگ اسلامی‌ایرانی و رویکردهای تربیت اسلامی ناسازگار باشد، «ممنوع» است.

 

 محمودزاده بابیان‌اینکه دریافت‌هایی که در برخی از مدارس با عناوین آموزشگاهی انجام می‌پذیرد نیز براساس تفاهم‌های انجمن اولیاء و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی اعم از زبان و… در ساعات غیردرسی و اختیاری است، گفت: این مبالغ نیز خارج از شمول شهریۀ اعلامی خواهد بود.

 

او با قدردانی از مؤسسان و مدیران مدارسی که با احترام به قانون و متناسب با الگو نسبت به تعیین شهریه مبادرت می کنند، افزود: اولیاء در صورت مشاهدۀ اندک مدارسی که نقض قانون رفتار می‌کنند، می‌توانند گزارش‌های خود را به مناطق و ادارۀ کل آموزش‌وپرورش استان‌ها در سراسر کشور اعلام و پیگیری کنند. معاون وزیر آمـوزش‌وپـرورش دربارهٔ نـظارت بر فرایند و عملکـرد مـدارس غـیردولتی گـفت: طوری برنامه‌ریزی شده کـه نظـارت کـافی و لازم را داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر