کهنترین دستبافتهای که بشر برای خودش درست کرد، این روزها دیگر مشتری ندارد و یاد و خاطرهاش را باید از کتابهای قدیمی یا آلبومهای عکس مادربزرگها گرفت. صحبت از نمد […]
اسمش را در شعرها شنیدهایم. «دیبای شوشتری»، دستبافتۀ خاص هنرمندان شوشتر است که با الیاف نازکی از گیاه بومی سرزمین گرموخشک بافته میشد. «عبدالواسع جبلی»، شاعر قرن ششم هجری، در […]
ایرانیهای خوشقریحه، لباس را فقط برای پوشاندن تن و بدن خود و حفاظت از گرما و سرما نمیدانستند. پوشش هر قوم و قبیلهای در ایران زمین نهتنها بیانگر نوع اقلیم […]
اقلیم گرم و داغ جنوب کشور، ساکنانش را به سمتوسویی برده تا متناسب با این گرمای سوزان، خوراک و پوشاک تهیه کنند. تجلی اقلیم در صنایع دستیشان هم هویداست؛ مثل […]
پای تولید انبوه که به جوامع باز شد، دیگر استفاده از کالاها و وسایل کهنه و مستعمل یا شکستهبندیشده کارایی نداشت. حالا دیگر کارخانهها و تولیدیها بهدنبال مصرفگرایی بودند و […]
رونق «فرتبافی» در روستاهای خراسان بزرگ به سالهای دور برمیگردد، به روزگاری نه مثل امروز که صنعت نساجی با ارائۀ منسوجات و الیاف رنگارنگ یاد پارچههایی که با دست بافته […]
ششمین اثر جهانی گلستان، یک زیبایی تمامعیار است؛ «سوزندوزی ترکمن». هنری که آذرماه به ثبت جهانی رسید و در کنار پنج میراث جهانی دیگر استان قرار گرفت. حالا آوازۀ هنر […]
بهدنبال نوشتن گزارشهایی دربارۀ مشاغل فراموششدۀ مرتبط با صنایعدستی، اینبار به یزد سفر کردهایم؛ استانی که آوازه پارچهبافی و منسوجاتش از دوران صفوی شنیده میشد و به فرای مرزهای کشور […]
هویت و پیشینۀ هر منطقه، علاوه بر آداب و رسوم و نوع غذا و خوراکیها در صنایعدستی آن منطقه نیز هویداست. درست مثل خطۀ غرب کشور و استانهایی مثل کرمانشاه […]
هنرهای دستی پیوند دیرینهای با فرهنگ و تمدن دارند. برای دنبالکردن ردی از هنرهای سنتی، سرراستترین راه این است که در سفر به یک سرزمین به تماشای پوشش و آداب […]
در میان صنایعدستی کهن ایرانی برخی غبار فراموشی گرفتهاند تا جایی که وقتی اسمشان به گوشمان میخورد، شک میکنیم درست شنیدهایم یا نه. «زمودگری» یکی از همین هنرهای فراموش شده […]
ارسال پاسخ