شبنم شکوریان
روزنامهنگار
شبنم شکوریان
۲۳ اسفند ۱۴۰۴
مأموریت روی خط باریک زندگی
در جنوب ایران جنگ همیشه با استرس بیشتری همراه است؛ اینجا حملات به شهرها و تأسیساتی میرسد که قلب صنعت نفت کشور در آنها میتپد. جایی که دکلها، خطوط لوله و مخازن نفت بخشی از چشمانداز روزمره زندگی مردماند و همین نزدیکی خطر را ملموستر میکند. کارکنان صنعت نفت سالها است این خط باریک میان کار و خطر را تجربه کردهاند؛ از روزهایی که بمبها در جنگ هشتساله زمین و آسمان را میلرزاند تا امروز که با بالاگرفتن تنشها، دوباره نام زیرساختهای انرژی در میان اهداف احتمالی جنگ شنیده میشود. در این میان، حمله به انبارهای نفت تهران هم زنگ خطر را دوباره به صدا درآورده است. بااینحال، کسانی هستند که در همین شرایط دور از خانواده و در دل میدانهای نفتی کار میکنند؛ با این آگاهی که یک اشتباه، یک لحظه غفلت یا یک حمله میتواند آخرین روز زندگیشان باشد.
شبنم شکوریان
۱۳ اسفند ۱۴۰۴
آقای پزشکیان ما اینترنت نداریم
شبنم شکوریان
۱۱ اسفند ۱۴۰۴
روایت اولین روز جنگ در پایتخت
شبنم شکوریان
۱۳ بهمن ۱۴۰۴
تالابها در کانون توجه جهانی
در جهانی که بحران آب، تغییر اقلیم و تخریب زیستبومها هر روز ملموستر میشود، تالابها آرامآرام از حاشیه به متن گفتوگوهای بینالمللی راه یافتهاند. سال ۲۰۲۵ نشان داد حفاظت از تالابها دیگر صرفاً یک دغدغه محیطزیستی نیست، بلکه به مسئلهای گرهخورده با امنیت غذایی، معیشت جوامع محلی و آینده توسعه پایدار تبدیل شده است. مرور رویدادهای بینالمللی این سال حاکی از آن است که آگاهسازی عمومی و مشارکت اجتماعی به محور اصلی سیاستگذاری جهانی در حوزه تالابها بدل شدهاند.
شبنم شکوریان
۱۲ بهمن ۱۴۰۴
بحران تالابها نتیجه بیتعهدی به قانون
بارندگیهای اخیر، تصویر تالابهای ایران را به طور موقت تغییر داده است؛ از جازموریان و بختگان تا هورالعظیم و بخشهایی از دریاچه ارومیه دوباره آب گرفتهاند. اما محمد درویش، پژوهشگر و کنشگر باسابقه محیطزیست، معتقد است این بازگشت آب نه نشانه احیاست و نه دلیلی برای خوشبینی پایدار. او میگوید مسئله اصلی تالابهای ایران نه کمبارشی، بلکه «بیاعتنایی مزمن به قانون»، «دورزدن سازمان حفاظت محیطزیست» و «غلبه تفکر سازهای در مدیریت آب» است؛ جایی که حتی در ترسالی بیسابقه زایندهرود، گاوخونی همچنان تشنه میماند. او در گفتوگو با «پیام ما» از تعارض منافع و خطای سیاستگذاری در حوزهٔ محیطزیست میگوید.
شبنم شکوریان
۳۰ دی ۱۴۰۴
نیروگاه های بادی در اقتصاد محلی تحول ایجاد میکنند
در کریدورهای بادخیز ایران، توربینهایی قد کشیدهاند که بیش از وزش باد، با دیوار سیاست و پول روبهرو هستند؛ از گرههای قانونی و کمبود منابع مالی گرفته تا تصمیمهای ناپایدار. با این حال، تجربههایی مثل نیروگاه بادی سیاهپوش نشان میدهد اگر سیاستگذاری و تأمین مالی روی زمینِ واقعیتهای فنی و اقتصادی بایستند، باد میتواند به موتور توسعه تبدیل شود. «احمد درازگیسو»، عضو هیئتمدیره انجمن انرژیهای تجدیدپذیر ایران و از مجریان پروژه سیاهپوش، در گفتوگوی پیشرو از میدان عمل میگوید؛ از جذب سرمایه در شرایط پرریسک تا ضرورت بازسازی اعتماد میان دولت و بخش خصوصی. به باور او، نیروگاههای بادی فقط تولیدکننده برق نیستند؛ میتوانند اقتصاد محلی را به حرکت درآورند.
شبنم شکوریان
۱ دی ۱۴۰۴
احیای یک فضای متروکه؛ پیوند تازه دانشگاه تهران و صنعت نفت
فضایی که سالها در انستیتو نفت دانشکدگان فنی دانشگاه تهران بلااستفاده مانده بود، حالا به یکی از تخصصیترین آزمایشگاههای حوزه نفت و گاز کشور تبدیل شده است؛ آزمایشگاهی که نهفقط نماد نوسازی یک فضای فیزیکی، بلکه نشانهای از بازتعریف رابطه دانشگاه و صنعت انرژی به شمار میآید.
شبنم شکوریان
۲۱ آذر ۱۴۰۴
امکان تولید ۵۰ مگاوات برق سبز از صنعت گردشگری
«حدود پنج هزار واحد اقامتی، خدماتی و پذیرایی در کشور آمادگی دارند تا نیروگاههای ۱۰ کیلوواتی نصب کنند؛ ظرفیتی بالقوه که میتواند حدود ۵۰ مگاوات برق سبز را تنها از محل گردشگری فراهم کند.» این بخشی از سخنان «محمد جهانشاهی»، دبیر کمیته ملی طبیعتگردی و گردشگری سبز کشور است. او در گفتوگو با «پیام ما» توضیح میدهد حدود ۸۰ درصد اقامتگاههای بومگردی ما در مناطقی قرار دارند که نزدیک به ۳۰۰ روز آفتاب در سال دارند و در چنین فضاهایی بهراحتی میتوان نیروگاههای ۵ تا ۱۰ کیلوواتی نصب کرد و از این ظرفیت بهره گرفت.
