پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «علی آبادی» به وزارت صمت رفت

رأی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

«علی آبادی» به وزارت صمت رفت

او توانست ۱۸۷ رای موافق به‌دست بیاورد و در مقابل ۵۸ نماینده به او رأی اعتماد ندادند و ۸ رأی نیز ممتنع بود





«علی آبادی» به وزارت صمت رفت

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما| «عباس علی‌آبادی» با رأی اعتمادی که روز گذشته از نمایندگان مجلس دریافت کرد، به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به پاستور رفت. او توانست ۱۸۷ رای موافق به‌دست بیاورد و در مقابل ۵۸ نماینده به او رأی اعتماد ندادند و ۸ رأی نیز ممتنع بود.
جلسۀ بررسی صلاحیت علی‌آبادی، دیروز درحالی آغاز شد که ابراهیم رئیسی در سفر آمریکای لاتین حضور داشت و بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری علی‌آبادی را در جلسه‌ای همراهی کرد که ریاست آن را محمدباقر قالیباف برعهده داشت. پیش از شروع بررسی صلاحیت، نامۀ معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز اعلام وصول شد.
مخالفان چه گفتند؟
«سیدغنی نظری» عضو کمیسیون اقتصادی گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد و اضافه کرد: سؤال این است که آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نکنند؟
او با طرح این پرسش که برنامۀ وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامۀ شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟ شما برای تأمین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به‌خصوص زوج‌های جوان در تأمین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.
«مهدی عسگری» نمایندۀ مردم کرج نیز گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مدیری موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است، اما در کلیدواژه‌هایی که در برنامه‌های خود بر آنها تأکید داشته است، نشان می‌دهد که تفکر ایشان شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری دارد.
او ادامه داد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقۀ نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سؤال کردم و ایشان تأکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سؤال این است که با کدام بازار قرار است تک‌نرخی شود؟ تجربۀ رئیس ‌ل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.
از سوی دیگر «جلال محمودزاده»، نمایندۀ مردم مهاباد گفت: سؤال این است که ما از کجا مطمئن باشیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در دام مافیای خودروسازی نخواهد افتاد؟
او در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد، در بحث ساماندهی خودروهای داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید.
او گفت: در بحث صنایع معدنی نیز امروز بیشتر به‌سمت خام‌فروشی رفته‌ایم و کشورهای منطقه از محصولات خام معدنی ما استفاده می‌کنند و معادن ما ارزش‌افزوده‌ای برای کشورمان ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برنامۀ ویژه‌ای برای فاصله از خام‌فروشی معادن داشته باشد و ارزش‌افزوده معادن به کشور بازگردانده شود.
«جلیل رحیمی جهان آبادی» نمایندۀ مردم تربت‌جام از برنامۀ ارائه‌شده توسط وزیر پیشنهادی صمت انتقاد کرد و گفت: ظرف کمتر از نیم‌ساعت می‌شود ۵۰ مورد مانند این‌گونه برنامه‌ها را در میدان انقلاب تهیه کرد.
او بیان کرد: شما دارید برای وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیرید که سرنوشت مردم در آنجا رقم می‌خورد؛ ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد حوزۀ اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی، واحدهای صنعتی نیمه‌کاره، ارز تأمین‌نشده، خودروهای لگن و بی‌کیفیت، برنامه‌های شعاری و بی‌کیفیت که می شود از خیابان انقلاب ده‌ها مورد از آن پرینت گرفت و ارائه کرد. شما نمایندۀ ملتی هستید که برای هر تصمیم، هر رأی و هر نظری که می‌دهید باید به خدا و این ملت پاسخگو باشید. برنامه‌ای که آقای وزیر به شما ارائه داده‌اند، ظرف کمتر از نیم‌ساعت می شود ۵۰ تا از این برنامه‌ها را در میدان انقلاب تهیه کرد.
مخالفان چه گفتند؟
اما «حبیب‌الله دهمرده»، نمایندۀ مردم زابل، با بیان این‌که «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامۀ علمی و کارشناسی دارد»، گفت: علی‌‌آبادی شجاع است و اهل رانت و باج‌دادن نیست.
او تصریح کرد: آقای علی‌آبادی را چندسال است که می‌شناسم. او دارای برنامۀ علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلندمدت است و افق دید وسیعی دارد. علی‌آبادی ریسک‌پذیری و خطرپذیری را در دستورکار دارد. او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج‌دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند. (متن اظهارات دهمرده را اینجا بخوانید)
«محمدمهدی زاهدی»، نمایندۀ مردم کرمان هم گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد.
او ادامه داد: ۵۰ درصد جی.دی.پی کشور را در وزارت صمت می‌بینیم و قسمت عمده‌ای از حوزۀ خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌نوعی با این حوزه مرتبط است که علی‌آبادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و برای ارتباطگیری با بخش خصوصی، بیش از ۱۰ سال به‌عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملاً نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است.
در ادامه «مهرداد گودرزوند»، نمایندۀ رودبار نیز گفت: برخی نمایندگان بدون آنکه حتی یک خط از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را خوانده باشند، با آن مخالفت کرده و مجلس را متهم می‌کنند.
او افزود: آقای علی‌آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است، اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند، با او مخالفت می‌کنند و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.
«محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز گفت: رویکردهای وزیر پیشنهادی صمت با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد. وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی برعهدۀ کمیسیون اقتصادی است.
علی‌آبادی: از کف صنعت آمده‌ام
پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، «عباس علی‌آبای» در دفاع از برنامه‌هایش گفت: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده کنیم.
او خود را «کسی که از کف صنعت آمده» خواند و ادامه داد: راهبردهای ارائه‌شده در برنامۀ خود را راهبردهای باارزشی می‌دانم. حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی یکی از این راهبردهاست. برنامۀ راهبردی دوم توسعۀ زیرساخت‌های تجاری با استفاده از دیپلماسی تجاری اقتصادی است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر