پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش گسترده به اجرای حکم اعدام «محسن شکاری»

قوه قضاییه از اجرای حکم نخستین بازداشتی اعتراضات خبر داد

واکنش گسترده به اجرای حکم اعدام «محسن شکاری»





واکنش گسترده به اجرای حکم اعدام «محسن شکاری»

۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۸:۳۰

انتشار خبر اجرای حکم اعدام «محسن شکاری» یکی از متهمان حوادث اعتراضی اخیر در کشور با واکنش‌های مختلف داخلی و خارجی روبه‌رو شد. خبری که البته به‌سرعت نه‌تنها در دیگر خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری-تحلیلی داخلی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور، بلکه متعاقباً در بسیاری از منابع رسانه‌ای غیرفارسی‌زبان و غیرایرانی در سراسر جهان بازتاب یافت و با واکنشی گسترده نیز مواجه شد. خبر خبرگزاری میزان به نقل از دستگاه قضایی از اعدام نخستین فرد بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سه ماه گذشته حکایت داشت. بنابر آن‌چه مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرده، «محسن شکاری متهمی که ۳ مهرماه ۱۴۰۱، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از ماموران حافظ امنیت را با قمه مجروح کرده بود صبح پنجشنبه اعدام شد. نخستین جلسه دادگاه شکاری روز دهم آبان‌ماه برگزار شده بود. پس از انتشار این خبر شماری از کاربران شبکه های اجتماعی صدور این حکم را شتابزده ارزیابی کردند. برخی حقوقدانان همچون محسن برهانی، استاد دانشگاه تهران هم جرم مرتکب شده از سوی شکاری را مصداق محاربه ندانستند. با این حال برخی افراد همچون احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، بابت صدور و اجرای این حکم از قوه قضاییه تشکر کردند و آن را حکمی «بازدارنده» توصیف کردند. این خبر در سطح خارجی نیز واکنش‌برانگیز شد و مقام‌های سیاسی آمریکایی و اروپایی به این موضوع واکنش نشان دادند و اتحادیه اروپا این اعدام را محکوم کرد. بر این اساس پیتر استانو که سخنگوی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه است، در توییتی مداخله‌جویانه نوشت: «اتحادیه اروپا با قوی‌ترین الفاظ اعدام محسن شکاری را محکوم می‌کند و می‌خواهد که از اجرای مجازات اعدام جلوگیری شود و مراحل قانونی برای حفظ حقوق طی شود.»
این در حالی بود که در ادامه وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتی در این باره نوشت: «اعدام محسن شکاری برای ما تکان‌دهنده بود.» آنتونی بلینکن ادامه داد: «پیام ما به حاکمیت ایران واضح است: به این سرکوب بی‌رحمانه پایان دهید. ما به پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.» همچنین نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری مدعی شد: «اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای ساختگی، پیش ‌روی در تلاش‌های این رژیم برای سرکوب عقاید مخالف است.» رابرت مالی نوشت: «ما به همکاری و هماهنگی با متحدان شرکایمان برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط ایران ادامه خواهیم داد.» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این باره در توییتی نوشت: «اعدام غیرعادلانه و بی‌رحمانه محسن شکاری تلاشی برای ترساندن مردم شجاع ایران است.» جک سالیوان با ابراز همدردی با خانواده این جوان ایرانی، نوشت: «ما رژیم ایران را به خاطر خشونت بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم خودش به کار می‌بندد، پاسخگو می‌کنیم.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نوشت: «از اعدام محسن شکاری در شوک هستیم که اولین مورد مرتبط با اعتراضات در ایران بود.» جوزپ بورل در ادامه افزود: «ما با وزرای اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی در این باره بحث خواهیم کرد. بورل افزود: اتحادیه اروپا با اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.»
این اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های آمریکایی و اروپایی با واکنش وزارت امور خارجه ایران نیز همراه شد و این وزارتخانه در حساب کاربری‌اش در توییتر اعلام کرد: «ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضایی نیز صادق است. اما امنیت عمومی، خط قرمز است. حمله مسلحانه و تخریب‌گری قابل تحمل نیست، حتی برای آن دسته از رژیم‌های غربی که فرصتی یافته‌اند تا ریاکارانه برای ایران خطابه بخوانند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر