پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگرانی از وضعیت نوجوانان بازداشت شده

انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، تقاضا کرد برای افراد زیر 18 سال دستگیر شده در تجمعات اخیر پرونده قضایی تشکیل نشود

نگرانی از وضعیت نوجوانان بازداشت شده

طاهره پژوهش، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان: بسیاری از افراد حاضر در تجمعات این روزها، زیر سن قانونی هستند و ما امیدواریم مسئولان برخوردهای حساب شده‌تری با آنها داشته باشند





نگرانی از وضعیت نوجوانان بازداشت شده

۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰

| پیام‌ ما | پس از مرگ مهسا امینی و واکنش‌های گسترده به آن، تجمعاتی در سطح کشور صورت گرفت. گزارش‌ها از گوشه و کنار کشور حاکی از آن است که بخشی از جمعیت حاضر در این اجتماعات را برخلاف گذشته، کودکان زیر سن قانونی تشکیل می‌دهند. کودکانی که تجربه‌ای از فضای ملتهب ندارند و خطر برخوردهای حساب نشده، آنها را تهدید می‌کند. از این رو انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه این مهم را یادآور شده و خواستار تامین حق بقای این دسته از کودکان شده است.

 

در روزهایی که فضای جامعه ملتهب است بیش از هر چیز عملکرد و جایگاه مسئولان در نحوه‌ مدیریت بحران اهمیت پیدا می‌کند. همچنین واکنش جامعه، به ویژه گروه‌ سنی نوجوانان به اتفاق ناگوار پیرامون دستگیری و مرگ مهسا امینی به دلیل قرابت سنی و بسیاری دیگر از عوامل، پررنگ‌تر است. به همین دلیل این روزها بیشتر شاهد حضور این گروه‌های سنی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران هستیم. از این رو لازم است به وظیفه اجتماعی جامعه در قبال حضور جمعیت‌شناختی این دسته از افراد آگاه شویم. در این رابطه طاهره پژوهش، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان در گفت‌وگو با «پیام ما»، از انگیزه‌ها و اهداف نامه این انجمن توضیح می‌دهد.

فشارهای عصبی در فضای التهاب از تحمل کودکان خارج است و جامعه وظیفه دارد در رابطه با تامین حق بقای کودکان و نوجوانان در سن بلوغ، نگران باشد و فکری به حال کودکان و نوجوانان در معرض خطر کند

30 کودک در شرایط نامعلوم
بنابر اخبار رسیده به انجمن حمایت از حقوق کودکان در روزهای اخیر، سه‌شنبه شب 30 فرد زیر سن قانونی در اطراف دانشگاه تهران و خیابان حجاب، توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده و به مراکزی نامعلوم انتقال داده شده‌اند. مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان ضمن بیان این خبر، تشریح می‌کند: «در حالی که طبق گزارش‌های پراکنده، 30 فرد زیر 18 سال به دادسرای اطفال در پارک شهر منتقل شده‌اند؛ خانواده‌های آنها به انجمن گفته‌اند که این بچه‌ها به این مرکز انتقال پیدا نکرده‌اند. اخبار واصله بسیار ضد و نقیض است. در حالی که ابتدا از آزادی این کودکان صحبت به میان آمده، بعد‌ا خانواده‌ها ضمن بی‌خبری از موقعیت فرزندانشان، آزادی آنها را تکذیب کردند.»
خانواده‌ها نگرانند
پژوهش از نگرانی خانواده کودکان بازداشتی هم می‌گوید: «پیگیری‌های ما از خانواده‌ها نشان داد که آنها از وضعیت کودکان خود، بی‌خبرند و بسیار نگران آنها هستند.» او توضیح می‌دهد که نهاد قضایی و قانون که این کودکان را به واسطه حضور در تجمعات ملتهب اخیر، دستگیر کرده است باید به خانواده‌های آنها اطلاع دهد. این فعال حقوق کودک تاکید می‌کند: «ما از نهاد قانون خواهشمندیم که ضمن اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها، لیستی از تعداد و وضعیت کودکان دستگیر شده، منتشر کند و در دسترس اولیای آنها قرار دهد.»
کاهش خشونت و هیجان با همراهی نهاد قانون
این نهاد مدنی برای پیشگیری و پرهیز از اتفاقات ناگوار مشابه برخی التهابات سال‌های گذشته و پیامدهای ناشی از آن، تقاضا دارد که قوه قضاییه با علم به عواقب این پیشامدها دستور آزادی نوجوانان دستگیرشده را صادر کند. این فعال مدنی در ادامه رویکرد نامه انجمن حقوق کودک، می‌گوید: «‌ما باید دست در دست هم و با حمایت نهاد‌های قانونی، خشونت و هیجان جاری در فضای جامعه را کاهش دهیم. بدین ترتیب می‌توانیم شرایط بهتری برای خانواده‌ها فراهم کنیم.
به علاوه با توجه به گروه سنی نوجوانان در سن بلوغ خواستار جلوگیری از برخورد خشونت‌آمیز از سوی نیروی انتظامی و در مقابل ایجاد آگاهی بین کودکان از سوی خانواده‌ها هستیم.» به گفته این فعال حقوق کودک، فشارهای عصبی در فضای التهاب از تحمل کودکان خارج است و جامعه وظیفه دارد در رابطه با تامین حق بقای کودکان و نوجوانان در سن بلوغ، نگران باشد و فکری به حال کودکان و نوجوانان در معرض خطر کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *