رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «پیام ما»:تجربه اکسپو را در جام جهانی تکرار نکنیمبرای بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده در جام جهانی قطر راحت‌تر از اکسپوی دبی می‌توانیم در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کنیم

شنبه 09 بهمن 1400

| پیام ما | جام جهانی قطر یک رویداد ورزشی است اما مدت‌هاست که کشورهای منطقه به ویژه ایران به عنوان فرصتی برای زنده کردن دوباره گردشگری در خاورمیانه به آن نگاه می‌کنند. ایران با پیروزی مقابل عراق، سیزدهمین کشوری است که حضورش در جام جهانی قطر قطعی شد. حالا ایرانیان هم بهانه خوبی برای حضور در قطر برای هواداری از تیم ملی کشور دارند. اما این رویداد بین‌المللی از منظری دیگر هم برای کشور اهمیت دارد. ایران معتقد است فاصله نزدیک ایران به ویژه جزایر قشم و کیش – کمتر از 200 کیلومتر- فرصتی مغتنم است تا میهمانان جام جهانی با جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری در ایران آشنا شوند. البته تنها ایران نیست که در فکر برنامه‌ای اثرگذار برای جذب گردشگران حاضر در جام جهانی قطر است، کشورهای دیگر همسایه قطر هم سیاست‌هایی برای استفاده از این فرصت در پیش گرفته‌اند. اما نکته مهم این است که امروز فرصت و زمان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و اندیشه برای بهره‌برداری از این فرصت نیست، بلکه زمان اجرای دقیق و صحیح برنامه‌هایی اصولی است. همان نکته‌ای که علی‌اکبر عبدالملکی؛ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران به آن اشاره می‌کند و معتقد است نباید با تعلل اجازه دهیم فرصت جام جهانی هم مثل اکسپو از دست برود.

فاصله یک ساعته پرواز از قطر در حاشیه خلیج فارس تا جزیره مرجانی جنوب ایران پیشنهاد وسوسه کننده‌ای برای کسانی خواهد بود که قرار است تابستان آینده را در قطر حضور داشته باشند و از نزدیک بزرگترین رویداد بین‌المللی فوتبال را دنبال کنند. همین امر می‌تواند گردشگری ایران را که عوامل متعدد موجب رکود و آسیب به آن شده، تا حدودی از رخوت بیرون بیاورد. اما این مهم تنها با یک برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بخش‌های مختلف امکان‌پذیر است. مشخص نیست پس از فرصتی که اکسپوی دبی در اختیار ایران گذاشت چه زمانی رویدادی با این گستردگی و جامعیت در همسایگی ایران برگزار می‌شود، اما ایران به زعم کارشناسانی که از نزدیک فعالیت پاویون ایران را در اکسپو رصد کرده‌اند، به دلایل گوناگون نتوانست از این فرصت آنگونه که شایسته است، استفاده کند. حالا فرصت دیگری پیش رو است، جام جهانی فوتبال در قطر. ایران در این فرصت چه می‌کند و چه می‌تواند بکند؟ این سوالی است که علی‌اکبر عبدالملکی؛ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در گفت و گو با «پیام‌ما» به آن پاسخ می‌دهد. عبدالملکی بعد از تبریک به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی قطر و با اشاره به اینکه جام جهانی فوتبال بعد از المپیک، دومین رویداد پر مخاطب بین‌المللی است که تمام مردم دنیا به دنبال کردن اخبار آن و حضور در این رویدادها به عنوان هوادار علاقمند هستند می‌گوید: «قبل از هر چیز باید آسیب‌شناسی کنیم که حضور ما در اکسپوی دبی که سه ماه و نیم از آن گذشته و دو ماه و نیم به اتمام آن باقی‌مانده است، چطور بوده؟ آیا از فرصت ایجاد شده در این رویداد بین‌المللی اکسپو که با حضور 192 کشور برگزار شد و ایران بالغ بر 2070 متر فضا در اختیار داشت، به خوبی استفاده کردیم؟ آیا توانستیم حتی به یک درصد از مسافرانی که برای شرکت در این رویداد به امارات سفر کرده بودند، جاذبه‌های کیش و قشم و چابهار را معرفی کنیم؟ اگر این اتفاق افتاده وزارت گردشگری آمار آن را ارائه کند. آیا پاویون ایران در این رویداد توانست به نحو احسن گردشگری کشور را در سطح بین‌المللی معرفی کند یا تصورات مربوط به ایران هراسی را در ذهن کسانی که از غرفه ایران در این نمایشگاه بازدید می‌کردند اصلاح کند؟ این باید تجربه‌ای برای ما باشد، بر اساس همین داشته‌ها می‌توانیم وضعیت حضور ایران را در قطر بهبود بخشیم. قطر با اینکه کشور وسیعی نیست، به دنبال معرفی خود در سطح بین‌المللی است و از تمام توان خود برای ایجاد این فرصت استفاده کرده و این رویداد مهم را میزبانی کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه‌گذاری زیادی برای گردشگرپذیری انجام داده‌اند. در حال حاضر هم یکی از ایرلاین‌های مهم بین‌المللی که در سطح جهان حرفی برای گفتن دارد و جزو سه ایرلاین برتر دنیاست (قطر ایرویز) متعلق به قطر است» عبدالملکی معتقد است: «موضوع حائز اهمیت این است که چه برنامه‌هایی داریم و چه کارهایی باید انجام دهیم تا بتوانیم درصدی از جمعیت بالغ بر 20-25 میلیون نفری که در جام جهانی 2022 قطر حضور دارند، را به بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران ترغیب کنیم»
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران اما فرصت جام جهانی قطر را مغتنم دانسته و می‌گوید: «به نظر من در قطر راحت‌تر از دبی می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. بعضی از هواداران تیم‌هایی مثل برزیل یا آلمان، در مراحل مختلف برگزاری بازی‌ها زمان آزاد دارند که می‌توانند به کشورهای همسایه قطر سفر کنند. این همان فرصتی است که باید ایران از آن استفاده کند. اما زمان استفاده از این فرصت همین حالاست. تا قبل از شروع برگزاری مسابقات که در تابستان سال آینده است، سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی مشترک باید اقدامات خود را آغاز کنند. مذاکراتی با فعالان بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی مشترک انجام شده است. از جمله تفاهم‌نامه‌ای که یک سال پیش بین اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی منعقد کرد تا بتوانیم از این فرصت نهایت بهره را ببریم و جذب توریست داشته باشیم. با استفاده از ظرفیت موجود در اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها -در حال حاضر 35 اتاق مشترک داریم- می‌توانیم تورها و پکیج‌های مسافرتی ایرانگردی را به آژانس‌های مسافرتی منتخب به ویژه در کشورهایی که تیم فوتبال آنها به جام جهانی صعود کرده است، معرفی کنیم.»
عبدالملکی همچنین پیشنهادی را برای وزارت گردشگری کشور دارد که درباره آن می‌گوید جزییات بیشتر را در نمایشگاه گردشگری به مسئولان وزارتخانه ارائه می‌کند، این پیشنهاد مربوط به آفرها و تورهایی است که می‌توان به مسافران جام جهانی در قطر ارائه کرد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌گوید: «در حال تهیه یک طرح جذب گردشگری هستیم که از مسئولان وزارت گردشگری خواستیم که همراهی و حمایت کند تا این طرح توسط بخش خصوصی اجرا شود. در قالب این طرح می‌توان تورهای ارزان قیمت یک روزه به مقصد ایران ارائه کرد. در این طرح می‌توانیم از مهم‌ترین مزیت رقابتی ایران که ارزان بودن مقصد برای گردشگران خارجی است استفاده کرد. 50 دلار هزینه برای یک گردشگر حاضر در جام جهانی مبلغ چشمگیری نیست، اما درآمد بخش گردشگری می‌تواند از این طریق با فروش سوغات و بالارفتن ضریب اشغال بخش اقامت و … قابل توجه باشد» علی‌اکبر عبدالملکی با اشاره به اینکه حدود 15 کمیته زیر مجموعه کمیسیون گردشگری اتاق ایران فعالیت می‌کنند، بر این نکته تاکید می‌کند: «ظرفیت اجرای این طرح را در بخش خصوصی داریم. مسئولیت اجرای آن را هم می‌توانم شخصا به عهده بگیرم. اما دولت باید این همت را داشته باشد و تفویض اختیار کند و بخش خصوصی را محدود نکند تا تلاش کنیم اتفاقی که در اکسپو افتاده است تکرار نشود» بازخوردهایی که برخی کارشناسان حوزه گردشگری از عملکرد پاویون ایران در دبی دارند، چندان بازخوردهای مثبت و قابل قبولی نبوده و انتقادات بسیاری در رابطه با فعالیت ایران در این نمایشگاه مطرح است. با این حال به گفته عبدالملکی فرصت دیگری که در این نمایشگاه در اختیار ایران قرار گرفته و آن روز هجدهم بهمن‌ماه است که طبق برنامه نمایشگاه که هر هفته به نام یکی از کشورهای حاضر در نمایشگاه نام‌گذاری می‌شود، هجدهم بهمن در اکسپو روز ملی ایران است و می‌شود از این مجال برای معرفی بیشتر ایران در این رویداد بین‌المللی استفاده کرد. فرصت دیگری که در عرصه بین‌المللی برای معرفی ایران وجود دارد و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران به آن اشاره دارد، حس وطن‌دوستی و علاقه به ایران است که میان ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد. او معتقد است علاوه بر معرفی ایران در رویدادهای بین‌المللی از قبیل اکسپو و جام جهانی، اگر ایرانیان خارج از کشور با روش‌ها و اصول صحیح تبلیغاتی ایران را در کشوری که در مقیم هستند معرفی کنند، می‌توان به استقبال گسترده مسافران از انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر امید داشت البته: «بعد از ایجاد موج سفرهای ورودی ما تازه متوجه خواهیم شد که ظرفیت ایرلاین‌های ما مناسب نیست. به اندازه کافی ظرفیت اقامتی در کشور نداریم. ظرفیت کل هتل‌های چهار و پنج ستاره ایران 120 هزار نفر است. باید به موازات تلاش برای معرفی ایران برای این موارد و تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری هم برنامه داشته باشیم» این یک کلیشه تکرار شونده است که گفته شود به رغم ظرفیت‌های کم نظیر ایران در حوزه گردشگری، نگاه بلند مدت و صحیح به بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها وجود ندارد و متولیان امر فرصت سوزی‌های مکرر را به درس گرفتن از تجربیات ایران در این حوزه ترجیح می‌دهند. اما می‌توان امید داشت که جام جهانی قطر به فهرست فرصت‌سوزی‌ها در عرصه گردشگری اضافه نشود.

اکسپواکسپوی دبیجام جهانیقطر
مطالب مرتبط
پیام میراث
ارزجام جهانی
توسعه برق خورشیدی در منطقه خاورمیانه و شمال آفريقا در سال ۲۰۱۹انرژی خورشید در مدار بهره‌برداری
آیا صنعت توریسم مجال کمر راست کردن پیدا می‌کند؟گردشگری با طعم اکسپوی دبی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.