پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت نامعلوم گراند هتل قزوین

سرنوشت نامعلوم گراند هتل قزوین





سرنوشت نامعلوم گراند هتل قزوین

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۴۰

سال‌هاست که مرمت گراندهتل قزوین در دستور کار میراث‌فرهنگی قرار دارد. پیمانکار قبلی به‌دلیل حاشیه‌هایی که داشت، نتوانست طرح مرمت بنا را به پایان برساند و گراندهتل قزوین تا اسفندماه ۱۴۰۲ عملاً مرمت نشده و متروک باقی ماند. دربارۀ نحوۀ عملکرد پیمانکار فعلی هم حواشی‌ای وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید! از جمله حصارکشی دور حیاط گراندهتل و نیز گاراژ اقتصاد که در عرصۀ ثبتی دولتخانۀ صفوی قزوین قرار گرفته است و هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در آن نمی‌تواند بدون گزارش دقیق کاوش‌های باستان‌شناسان انجام شود. مطابق دستور رهبری در بازدید ایشان از دولتخانۀ صفوی در سال ۱۳۸۲ شمسی، تکمیل طرح ساماندهی دولتخانۀ قزوین در اولویت قرار داده شد.

 

دستوری که بعدها رئیس‌جمهور فقید «ابراهیم رئیسی» نیز بر آن تأکید کرده است. در مدت سه هفتۀ گذشته، ادارۀ کل میراث‌فرهنگی هیچ پاسخی به نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی شهر قزوین دربارۀ اقدام به حصارکشی در عرصۀ ثبتی دولتخانه و مخدوش‌کردن نمای آن نداده است. شامگاه یکشنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ «علیرضا خزائلی» مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، با برنامۀ خبری صداوسیمای استان قزوین گفت‌وگو کرد. پرسش مجری خبر از او این بود که مرمت گراندهتل قزوین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ او در پاسخ به این پرسش گفت: سرمایه‌گذار گراندهتل در سال گذشته در راستای مصوبات سفر ریاست‌جمهوری (شهید رئیسی)، توسط صندوق احیای کشور انتخاب شد و کارگاه تحویل ایشان شد. 

 

امروز (یکشنبه ۲۷ خردادماه) به اتفاق استاندار محترم قزوین جناب آقای «دکتر اعلائی» و معاونت محترم امور عمرانی بازدیدی داشتیم. کارگاه مرمتی به‌نحو مناسب و طبق برنامۀ زمان‌بندی آن درحال مرمت و اجرا است. امیدواریم فاز اول بهره‌برداری این بنا در بهمن‌ماه امسال به نتیجه برسد و در اختیار فضای گردشگری استان قرار بگیرد. کل برنامۀ مرمت این پروژۀ سه ساله پیش‌بینی شده است. درحال‌حاضر تأخیری در برنامه نداریم و امیدواریم فازبه‌فاز بخش‌های گردشگری و پذیرایی این مجموعه در راستای خدمت به گردشگران و هم‌استانی‌های عزیز مرمت شود. او در ادامۀ پرسش بعدی دربارۀ افتتاح هتل برای بازدید عمومی گفت: ان‌شالله هر بخشی که به بهره‌برداری برسد، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. 

 

درحال‌حاضرهم کارگاه مرمتی به‌گونه‌ای تجهیز شده است که برای بازدید پژوهشگران و دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بتواند میزبانی مناسبی داشته باشد تا فرآیند مرمتی این مجموعه از نزدیک مورد بازدید و بازبینی پژوهشگران قرار بگیرد. او در این اظهارات به هیچ‌کدام از نگرانی‌ها و پرسش‌های فعالان و پژوهشگران اشاره نکرد؛ انگار که اصلاً چیزی دربارۀ آن به گوشش هم نرسیده است. همچنین خزائلی در بیانات خود هیچ اشاره‌ای به چگونگی انجام عملیات مرمت نکرده است. آیا پیمانکار مطابق قانون فصل کاوش باستان‌شناسی در زمین گاراژ اقتصاد و بخش پهلوی‌ساز گراندهتل را آغاز کرده است؟ این پرسش نیز بی‌پاسخ مانده است! خزائلی در انتهای سخنان‌اش افزوده است که کارگاه مرمتی گراندهتل برای بازدید پژوهشگران و اساتید دانشگاه و دانشجویان تجهیز شده است! این سخن درحالی بیان می‌شود که دور بنا و عرصۀ ثبتی دولتخانه نه‌تنها حصار کشیده، بلکه بازشوهای رو به بیرون دولتخانه در این قسمت هم بسته شده است. 

 

هیچ ناظری از بیرون نمی‌تواند فضای درونی این قسمت از دولتخانه را ببیند. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، حتی معاون میراث‌فرهنگی و نیز مدیر پایگاه تاریخی هم اجازۀ ورود ندارند تا مشخص شود پیمانکار دقیقاً چه اقدامی پشت این حصارها انجام می‌دهد؟ آیا پی‌کنی بدون مجوز دارد یا کاملاً اصولی و قانونی پروژۀ مرمت خود را پیش می‌برد؟ اگر چنین است که همۀ اقدامات پیمانکار قانونی صورت می‌گیرد، چرا کسی امکان نزدیک‌شدن به حصارها را ندارد؟ چه‌طور ممکن است که حتی شخص او نیز تصویری از حیاط گراندهتل و حیاط گاراژ اقتصاد منتشر نمی‌کند؟ این‌ها سؤالاتی است که تاکنون به آن‌ها پاسخ داده نشده و همچنان سرنوشت گراندهتل را در هاله‌ای از ابهام نگه می‌دارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر