بایگانی مطالب: پیشنهاد سردبیر

میراث اصفهان در احاطه آلودگی

مسجد جامع عباسی اصفهان یکی از بناهای باشکوه عصر صفوی و از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران، هرساله گردشگران و علاقه‌مندان بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. این مسجد که در قلب میدان نقش جهان قرار دارد، با کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد، طراحی دقیق و نقوش هندسی زیبا، به‌عنوان نمادی از هنر اسلامی ایرانی درسطح جهانی شناخته می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بااین‌حال، در دهه‌های اخیر این بنای ارزشمند به‌دلیل قرارگیری در شهری با سطح بالای آلاینده‌های صنعتی و زیست‌محیطی دچار آسیب‌های جدی شده است. آلودگی هوا و تجمع آلاینده‌ها بر روی کاشی‌ها و جداره‌های مسجد افزون‌بر تخریب رنگ و شفافیت کاشی‌ها زمینه‌ساز آسیب‌های ساختاری عمیقی شده و نیاز فوری به پاکسازی و مرمت اصولی بنا را بیش‌ازپیش ضروری کرده است. به‌گفته «بهشاد حسینی»، ناظر پروژه‌های مرمت آرایه‌های معماری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، انباشته شدن آلودگی‌ها روی سطح کاشی‌ها و دیوارهای داخلی و خارجی مسجد چالش‌های پیچیده‌ای را پیش روی تیم مرمت قرار داده است. این آلاینده‌ها علاوه‌بر کاهش زیبایی بصری کاشی‌ها و کدر کردن رنگ‌ها، با جذب رطوبت، شرایط تخریب و فرسایش بیشتر را نیز فراهم کرده‌اند. حسینی ضمن تأکید بر ضرورت اجرای پاکسازی علمی و اصولی، اشاره می‌کند تیم مرمت در این پروژه از روش‌های خاصی استفاده می‌کند که ضمن حذف آلودگی‌ها، کمترین آسیب را به بافت تاریخی بنا وارد کند.

قانون تنفس جنگل به شماره افتاد

در آستانه گرامیداشت یکصدمین روز برپایی دولت جدید و در همان روزهایی که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست کاپ ۲۹ در حال تبیین دیدگاه‌هایش درباره چگونگی مقابله با تغییراقلیم و گرمایش زمین در پی افزایش تولید کربن مازاد بود، درست در همان روزهایی که سه نیروگاه مازوت‌سوز کشور خاموش شد تا به قیمت بی‌برقی و خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده با هدف سلامت عمومی، سهم ایران در تولید کربن مازاد در آستانه شرکت در این نشست جهانی اندکی کاهش یابد، خبر تکان‌دهنده شکستن قانون مترقی توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال منتشر شد. این بهره‌برداری با دستاویز تبصره ۱ ماده ۳۶ قانون برنامه هفتم توسعه کشور مبنی‌بر مجاز شمردن بیرون کشیدن درختان شکسته و افتاده، آفت‌زده و خطرساز در حاشیه جاده‌های جنگلی شمال، فضای سرد کنشگری برای امروز و فردای محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور را سردتر و دلبستگان به وعده‌های دولت سیزدهم را در بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسی برای پیشبرد منافع ملی ناامیدتر کرده است.

مسافران قطار مرگ

سالانه نزدیک به نیم میلیون مهاجر از کشورهای آمریکای مرکزی مخفیانه سوار قطارهای باربری در حال حرکت می‌شوند تا به رغم تمامی خطرهای ممکن خود را برای زندگی بهتر به ایالات متحده آمریکا برسانند. گروهی از زنان مکزیک که داوطلبانه جان خود را برای رساندن آب و غذا به این کارگران به خطر می‌انداختند، حالا گردانندگان یکی از نهادهای مدنی الگوبخش هستند که موضوع فیلم‌های مستند و برنده جوایز زیادی شده است.

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

حیات کویر مرکزی در گروی زنده ماندن شیرکوه است و این کوه حالا سال‌هاست که تحت‌تأثیر فعالیت‌های معدن‌کاوی قرار گرفته. چندین معدن سنگ در این منطقه که پناهگاه حیات‌وحش است، فعال هستند و در دهه‌های اخیر مناقشات بر سر راه‌اندازی «معدن مس دره‌زرشک» پایان نیافته است؛ معدنی که با فعالیتش آبخوان را آلوده می‌کند و تحقیقات و پژوهش‌های مختلف همگی مخالف راه‌اندازی آن هستند. در این میان اما در هیچ دوره‌ای تلاش برای استخراج مس از منطقه پایان نگرفته و حالا صحبت‌هایی دربارهٔ تلاش استانداری برای راه‌اندازی فعالیت این معدن به گوش می‌رسد. این تلاش‌ها درحالی‌است که در روزهای اخیر نامه‌ای به امضای مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق منتشر شده؛ نامه‌ای که در آن از مخالفت این دفتر با فعالیت معدن دره‌زرشک و خارج شدن این طرح از دستورکار گفته شده است.

باز شدن زخم طرح‌های انتقال آب

|پیام ما| افتتاح طرح انتقال آب «بن – بروجن» که با اعتراض گسترده افکار عمومی در استان اصفهان را در پی داشته موجب شد تا وزرای کشور و نیرو عصر روز شنبه برای رسیدگی به این اعتراضات به اصفهان سفر کنند. اجرای طرح «بن – بروجن» از جمله طرح‌های پرمناقشه انتقال آب در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که کارشناسان بارها درباره پیامدهای اجرای آن هشدار داده بودند. اما گویی دولت‌های مختلف یک خصلت مشترک دارند و آن اصرار بی‌وقفه بر اجرای طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای است.

«بمو» را تکه‌تکه کردند

آخرین دست‌اندازی به «پارک ملی بمو» به سفر اخیر هیئت دولت به استان فارس برمی‌گردد. در این سفر استاندار درخواست جدا شدن بخش دیگری از پارک ملی بمو برای نهضت ملی مسکن را مطرح کرد.‌ در این پنج‌ دهه، هر اداره و نهادی هر چقدر توانسته و از دستش برآمده زمین‌های پارک ملی بمو را اشغال کرده است تا به گفتهٔ «بهمن ایزدی»، پیشکسوت محیط زیست بزرگترین پروندهٔ زمین‌خواری در کشور در محدودهٔ مناطق تحت‌مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه رقم بخورد. «یکی داستان است پر آب چشم»، بیش از هر کدام از مناطق چهارگانهٔ سازمان حفاظت محیط زیست، برای بمو مصداق دارد.

گرفتن «وام» برای تحقق رویای کوهنوردی

«کدام‌ یک از شما حاضرید وام یک میلیارد تومانی بگیرید و بابتش سه و نیم سال قسط بدهید و آن وقت این وام را برای صعود به یک قله در هیمالیا هزینه کنید؟ خیلی‌ها به من خرده می‌گیرند که پولت را در کوه ریختی!‌ من می‌گویم این پول را هزینه کردم برای رویایی که سال‌ها در دل داشتم و برایش تلاش می‌کردم،‌ صعود به اورست!» این‌ها گفته‌های «افسانه‌ حسامی‌فر» در باشگاه دماوند و در آیین گزارش «برنامه ۹ صعود او به قله‌های بالای ۸ هزار متر» ‌است. در این برنامه گرچه به شیوه صعودهای او به شکل غیرمستقیم انتقاد شد و مجری با نگفتن سن او گزاره‌های جنسیتی را بار دیگر پیش کشید، اما حسامی‌فرد به همه انتقادها پاسخ داد. او از «فرخنده صادق»،‌ «لاله کشاورز»، «لیلا اسفندیاری»، «پروانه کاظمی»، «آتوسا معنوی» و «کتایون محمودی‌فر» و دیگر زنان هیمالیانورد دیگر در این مراسم یاد کرد و آنها را الهام‌بخش خود در این صعودها دانست.

سایه سیل بر خوزستان

باران‌های سیل‌آسای پاییزی در راه است. رئیس سازمان هواشناسی از پیش‌بینی بارش‌های فراتر از نرمال در فصل پاییز به‌ویژه در نیمهٔ غربی کشور خبر داده است. پیش‌بینی‌های فصلی این سازمان (با احتمال وقوع ۶۵ درصد) نیز نشان می‌دهد که بارش در استان‌های نیمهٔ غربی کشور به‌ویژه استان‌های واقع بر کوه‌های زاگرس میانی تا جنوبی به‌طور مشخصی بیش از نرمال خواهد بود. پیش‌بینی بارش‌های شدید از نیمهٔ پاییز، نگرانی از وقوع سیل در رودخانه‌ها و برخی شهرهای خوزستان را دوباره به میان آورده است. گرچه مدیر بحران این استان به «پیام ما» می‌گوید در حال حاضر وضعیت ذخایر سدهای استان معقول است و رهاسازی به‌صورت نرمال برای کشت‌های پاییزه انجام می‌شود. همچنین، درصورت بارندگی رهاسازی آب از سدها بیشتر می‌شود. اما به گفتهٔ او در مسیر رودخانه‌های ۲۱ نقطهٔ حادثه‌خیز بحرانی مواقع سیلاب در سطح استان شناسایی شده که قرار است با اقداماتی رفع شوند.

انتقاد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از حکم «الهه» و «نیلوفر»

|پیام ما| پس از یک سال بازداشت موقت «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی»، خبرنگاران روزنامه‌های هم‌میهن و شرق، روز گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی احکام بدوی این پرونده را صادر کرد. دادگاه اعلام کرد که هر دو نفر را در سه عنوان اتهامی «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجرم شناخته است. ساعتی پس از انتشار این احکام توسط مرکز رسانۀ قوه قضائیه، وکیل نیلوفر حامدی اعلام کرد که هنوز حکم بدوی به وکلای متهمان ابلاغ نشده است. همچنین ساعتی پس از انتشار حکم در رسانه‌ها، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در بیانیه‌ای با یادآوری اینکه «اتفاقات پیش‌آمده برای مرحوم مهسا امینی و حوادث تلخ پس از آن ناشی از سیاست اشتباه گشت ارشاد بود که کشور بابت آن متحمل هزینه‌های گزاف شد» اعلام کرد که با این احکام برای خبرنگاران مخالف است و آن را نمی‌پذیرد.

کودکان قربانی جنگ‌افروزان

زمین از هر زمان دیگری برای زندگی نا‌امن‌تر شده است‌