بایگانی مطالب برچسب: سازمان حفاظت محیط زیست

تهـــــــــــران صبح نشد

| پیام ما | «شب زدن انبار نفت آتیشی که بلند شد، خیلیا با دیدنش فکرکردن انفجار هسته‌ایه آن‌قدر که بزرگ بود و قارچش شبیه بود. منم وقتی دیدمش همین فکرو کردم گفتم الان لابد موج انفجار میاد میزنه پودرم میکنه»، «باید آن روز می‌رفتم اداره کار والا اعتراضم ثبت نمی‌شد. ۷ پا شدم. هوا تاریک بود. رفتم دوش گرفتم. اومدم بیرون دیدم هوا تاریکه. صبحانه خوردم، بیرون رو نگاه کردم، تاریک بود. مدارک و اوراق رو آماده کردم، لباس پوشیدم. ۹:۱۵ زدم بیرون و هوا هنوز تاریک بود. دیشبش انبار نفت رو زده بودن»، «شبی که انبار نفت و زدن من گریه کردم، دوستم زنگ زد با هم گریه کردیم. از سیصد و شصت درجه خونه دود می‌دیدم»، «برای من یکی از بدترین‌هاش فردای انبار نفت بود بیدار شدم، بعد با خودم گفتم من که خیلی خوابیدم چرا هنوز صبح نشده. پرده رو زدم کنار دیدم همه‌جا سیاهه» این‌ها تنها بخشی از توییت‌های شهروندان تهرانی پس از باز شدن اینترنت جهانی آن‌هم به شکل نیم‌بند است. هنوز بسیاری نه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی‌شان دارند و نه دسترسی به بسیاری از سایت‌ها. تنها گروه کوچکی از مردم می‌توانند از تجربه‌هایشان در جنگ بنویسند؛ اما همین تعداد اندک شب بمباران انبارهای نفت از بسیاری از شب‌های جنگ متفاوت‌تر بود. شاید؛ ازاین‌رو که فرق نمی‌کرد، کجای تهران زندگی کنی، شمال یا جنوب، شرق یا غرب. آلودگی خودش را می‌رساند به خانه‌ات، به زندگی‌ات و به ریه‌هایت. این روزها پژوهشی در این باره منتشر شده که نشان می‌دهد این بمباران به‌اندازه یک آتشفشان، آلودگی تولید کرده و دامنه آن تا شرق آسیا هم رسیده است.

تولید انبوه نانوکیسه‌های پلاستیکی ضدباکتری که در کمتر از ۵ سال تجزیه می‌شوند

ادامه تلفات خاموش فوک‌های خزری | چهار لاشه جدید در مازندران کشف شد

روح‌الله اسماعیلی، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد از زمان مرگ این فوک‌ها مدت زیادی گذشته و به همین دلیل لاشه‌ها در مرحله فساد پیشرفته قرار داشته‌اند.

 تلاش برای احیای گونه‌های در معرض انقراض/ دستگاه‌ها همراهی کافی نمی‌کنند

 معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست ضمن تشریح آخرین وضعیت یوزپلنگ آسیایی و چهارگونه در معرض خطر انقراض دیگر در ایران تأکید کرد: متأسفانه برخی دستگاه‌ها در مسیر حفاظت و احیای گونه‌ها همراهی کافی نمی‌کنند، درحالی‌که ارزش تنوع زیستی از ثروتی مانند نفت کمتر است. گونه‌ای مانند یوز یک ثروت ملی و یک هویت ملی است.

 پایش ماهواره‌ای؛ راهبرد جدید حفاظت از محیط‌زیست

مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به گام‌های مهم در راستای تقویت حفاظت از زیستگاه‌های کشور گفت: هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌ها در این مسیر جزو اولویت‌هاست که در این راه «کمیته ملی هوشمندسازی» راه‌اندازی شده است.

«بهرام گــــــور» برای گورها کافــی نیست

دشت با گل‌های زرد و سفید و آبی فرش شده، جلوتر، نه آن‌قدر که با چشم غیرمسلح بتوان به‌راحتی دید، گله‌ای گورخر آسیایی ایستاده‌اند، دقیقه‌ای بعد از پشت تپه گله دیگری می‌رسد، آن‌سوتر باز دو گور دیگر. این منظره دائمی نیست، با آغاز فصل گرما همه این گل‌ها خشک می‌شوند، آنچه می‌ماند پوشش مرتعی ضعیف «پارک ملی قطرویه» است که گورها را پراکنده می‌کند، همین جابه‌جایی‌ها باعث تلف‌شدن آن‌ها می‌شود؛ در جاده‌ها و کریدورهای ناامن.
»بهرام گــــــور« برای گورها کافــی نیست

رهاسازی ۸ هزار قطعه بچه‌ماهی در رودخانه کارون در شهرستان شوشتر

 به همت یک دوستدار محیط‌زیست، ۸ هزار قطعه بچه‌ماهی در رودخانه کارون در شهرستان شوشتر رهاسازی شد.

افزایش شمار تلفات فوک خزری در سواحل مازندران

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست مازندران، از کشف لاشه چهار قلاده فوک خزری دیگر در سواحل این استان خبر داد و گفت: مجموع تلفات ثبت‌شده این‌گونه در معرض انقراض را از ابتدای سال جاری به هشت قلاده رسانده است.