بایگانی مطالب برچسب: سازمان حفاظت محیط زیست

تحقق کامل سهم سالانه حقابه دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تحقق صددرصدی سهم سالانه حقابه دریاچه ارومیه به میزان ۳.۱ میلیارد مترمکعب خبر داد و همزمان بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های پایش آلودگی هوا از طریق راه‌اندازی پنج ایستگاه سنجش جدید در استان تأکید کرد.

امنیت ملی بدون توجه به محیط‌زیست ممکن نیست

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه امنیت ملی بدون امنیت محیط‌زیست محقق نمی‌شود، از تدوین سازوکار مشترک ایران و عمان برای ارائه خدمات دریایی و زیست‌محیطی در تنگه هرمز خبر داد و اعلام کرد خسارات واردشده به محیط‌زیست در جنگ‌های اخیر در حال مستندسازی برای ارائه به مجامع بین‌المللی است.

با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان |پیام ما

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با هدف صیانت از زیستگاه‌های طبیعی و پیشگیری از تخریب و تصرفات غیرقانونی، از ارتفاعات لیسار و محدوده تالاب و پاسگاه جوکندان بازدید میدانی کرد و بر تقویت زیرساخت‌های حفاظتی و استمرار پایش این مناطق تأکید شد.
پایش میدانی ارتفاعات لیسار و تالاب جوکندان با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان

تمبر یادبود دلفین گوژپشت خلیج فارس رونمایی شد

همزمان با هفته محیط‌زیست، تمبر یادبود دلفین گوژپشت خلیج فارس با حضور مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، مدیران صنعت و فعالان محیط‌زیست رونمایی شد؛ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست این اقدام را گامی فرهنگی برای ارتقای آگاهی عمومی و تقویت مسئولیت‌پذیری در حفاظت از گونه‌های دریایی عنوان کرد.

در گرداب ناامیدی، هنوز ایستاده‌ایم |پیام ما

«امید، یقین به خوش‌فرجام بودنِ امور نیست؛ امید، اطمینان به معنادار بودنِ آن چیزی است که انجام می‌دهیم، بی‌اعتنا به اینکه نتیجه‌اش چه باشد.» این جمله «واسلاو هاول» شرح‌حال امروز حفاظت‌گران و کنشگران محیط‌زیست است. در زمانه‌ای که جامعه که سیاست، سایه خود را بر کوچک‌ترین وجوه زندگی افراد گسترانیده، گروهی دغدغه و مشغولیت زندگی‌شان را حفاظت از تنوع زیستی ایران گذاشته‌اند. آنها در گرداب ناامیدی جمعی که جامعه ایران در آن گرفتار آمده همچنان در تقلا برای بقای کنشگری در این حوزه هستند.

پیگیری شکایت بین‌المللی درباره خسارات زیست‌محیطی جنگ

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به خسارات وارد شده به عرصه‌های طبیعی و زیرساخت‌های محیط‌زیستی در جریان جنگ اخیر، از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این آسیب‌ها خبر داد و اعلام کرد این سازمان در حال تهیه مستندات حقوقی برای طرح شکایت درباره جنایت زیست‌محیطی در مراجع بین‌المللی است.

زخم جنـگ، درس پلاستیک

پس از جنگ معمولاً مسیری برای بازاندیشی در مورد راه‌های رفته و راه‌های پیش رو باز می‌شود. حملات آمریکا و اسرائیل در جریان جنگ ۴۰ روزه اخیر، علاوه بر زیرساخت‌های نظامی و انرژی، برخی مجتمع‌های پتروشیمی ایران را نیز هدف قرار داد و موجب اختلال در بخشی از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلاستیکی کشور شد. این وضعیت، در کنار نگرانی‌ها درباره تأمین مواد اولیه برخی صنایع، بحث‌های تازه‌ای را درباره الگوی مصرف پلاستیک در ایران ایجاد کرد. شماری از فعالان و صاحب‌نظران محیط‌زیست معتقدند کاهش تولید می‌تواند فرصتی برای مدیریت مصرف، به‌ویژه در حوزه کیسه‌های پلاستیکی و محصولات یک‌بارمصرف باشد؛ فرصتی که ضمن جلوگیری از ایجاد کمبود در بخش‌های ضروری، توجه افکار عمومی را به پیامدهای محیط‌زیستی پلاستیک جلب کند. در مقابل، برخی دیگر با دیده تردید به این رویکرد می‌نگرند. به باور آن‌ها، سال‌هاست کمپین‌ها و برنامه‌های آگاهی‌بخشی درباره کاهش مصرف پلاستیک اجرا می‌شود، اما به دلیل نبود سیاست‌گذاری جامع، ضمانت‌های اجرایی کافی و حمایت از جایگزین‌های مناسب این اقدامات نتوانسته است به تغییری فراگیر و پایدار در الگوی مصرف جامعه منجر شود.

حمله به مناطق حفاظت‌شده ایران جنایتی زیست‌محیطی بود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در نشست وزرای محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با محکوم کردن حملات ۲۸ فوریه (۹ اسفند) به برخی زیرساخت‌ها و مناطق حفاظت‌شده کشور، این اقدامات را «جنایتی زیست‌محیطی با پیامدهای جبران‌ناپذیر» توصیف کرد و همزمان پنج پیشنهاد برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه محیط زیست ارائه داد.