بایگانی مطالب برچسب: سازمان حفاظت محیط زیست

تنوع فرهنگی ایران برخاسته از تنوع زیستی کشور است

محیط طباطبایی: 

همیاران پارک ملی گلستان در تله وعده‌ها

چند ماه پس از آنکه پارک ملی گلستان به‌عنوان یکی از پنج تجربه برتر حفاظت مشارکتی جهان معرفی شد، ۳۰ همیار محلی این پارک با خبری روبه‌رو شدند که تمام وعده‌های سال‌های گذشته را زیر سؤال برد. هفته گذشته و چند ماه پس از دریافت این جایزه، جمع چهارنفره‌ای از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان جلسه‌ای با همیاران پارک ملی گلستان گذاشتند، آب پاکی را روی دستشان ریختند و گفتند نمی‌توانند کاری برای بهبود وضعیت شغلی آنها انجام دهند، برخی از کارشناسان و نیروهای محلی معتقدند مشکل اصلی نه کمبود اعتبار، بلکه مقاومت‌ها و کارشکنی‌هایی است که مانع حل وضعیت نیروهایی شده که نزدیک به یک دهه دوشادوش محیط‌بانان از نخستین پارک ملی ایران حفاظت کرده‌اند.

تالاب‌های مرزی در محاصره قاچاقچیان |پیام ما

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با تشریح بحران‌های زیست‌محیطی این استان، قاچاق سوخت را تهدیدی جدی برای تالاب‌ها و اکوسیستم‌های ساحلی دانست. وی همچنین از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح بازچرخانی پساب بندرعباس و تلاش برای مهار آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاه‌ها خبر داد.
حبیب مسیحی تازیانی

با استفاده از هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره‌ای

معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، دوره تخصصی آموزش کاربرد سنجش از دور و هوش مصنوعی را با هدف ارتقای دانش فنی کارشناسان در شناسایی و پایش خسارات محیط‌زیستی ناشی از جنگ در مناطق ساحلی برگزار کرد. در این دوره بر نقش حیاتی ابزارهای نوین در ارزیابی دقیق آلودگی‌های نفتی و تخریب زیستگاه‌های حساس تأکید شد.

خاموشـــــــی سبز در «جاجرود» | پیـام ما

خشکیدگی گسترده جنگل‌های بید تنها یک بحران محلی نیست؛ هشداری درباره فرسایش اکوسیستم‌هایی است که در سکوت از دست می‌روند بیدستان‌های انبوه «جاجرود» همچون نواری سبز در امتداد رودخانه از پل تاریخی شاه‌عباسی تا سد «ماملو» امتداد داشتند. آنها زیستگاهی ارزشمند برای پرندگان، آبزیان و گونه‌های جانوری بودند که حیاتشان به این اکوسیستم وابسته بود.

دولت‌ها مسائل محیط‌زیستی را ایجاد می‌کنند

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر نقش مردم در حل چالش‌های زیست‌محیطی گفت: در همه جای دنیا دولت‌ها مسائل محیط‌زیستی را ایجاد می‌کنند، اما راه‌حل‌ها پیش مردم است و برای بهره‌گیری از این ظرفیت باید جامعه را توانمند کرد.

تالاب‌ها آبگیری شدند، اما احیا نه! | پیام ما

رئیس ســـــازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به «پیام ما»: اقداماتی برای احیــــــــای برخی تالاب‌ها و مدیریت زیست‌بومی آن‌ها انجام شده است. درباره دریـاچه ارومیه نیز اقداماتی صورت‌گرفته، امــا باید تأکید کنم که از منظر اکولوژیک هنوز نمی‌توان گفت احیا اتفاق افتاده است. بخشی از وضعیت فعلی حاصل اقدامات اجرایی و بخشی دیگر ناشی از بارش‌های مناسب بوده است

معدن در زیستگـــــــاه گورخرها | پیام ما

«شورای‌عالی محیط‌زیست در تاریخ ۶ خرداد بخشی از محدوده جنوبی و شرقی منطقه حفاظت شده بهرام گور را با هدف رفع مشکل عملیات شرکت گهر زمین برای فعالیت معدنی واگذار کرد.» این خبر را چند روز قبل سایت «فولادبان» منتشر کرد؛ اما ماجرا آن‌طور که یکی از اعضای شورای‌عالی محیط‌زیست به «پیام ما» می‌گوید به جلسه دی‌ماه گذشته این شورا بازمی‌گردد. جلسه‌ای که در آن قرار شد بخشی از این منطقه حفاظت شده با بهانه نابودشدنش توسط فعالیت‌های معدنی از فهرست مناطق حفاظت شده خارج شود. «نغمه مبرقعی» هرچند می‌گوید این شورا اجازه نمی‌دهد از میزان مناطق حفاظت شده کم شود و منطقه‌ای دیگر جایگزین این کم‌کردن می‌شود، اما پاسخی برای چرایی این کار در زیستگاه گورخر ایرانی ندارد و نمی‌گوید چطور سازمان حفاظت محیط‌زیست، دفتر زیستگاه‌ها و درنهایت شورای‌عالی محیط‌زیست راضی به دادن بخشی از منطقه حفاظت شده برای معدن‌کاوی شده‌اند.
معدن در زیستگـــــــاه گورخرها