بایگانی مطالب برچسب: جنگل الیت
شعلههای سرکش بیقانونی
|پیام ما| بحثها درباره آتشسوزی الیت، یکی از طولانیترین آتشسوزیهای جنگلی که هفتهها در کانون توجه بود، هنوز به پایان نرسیده است. انتقاد از آنچه گذشت و نگرانی درباره تکرار حریق، در روزهای گذشته جمعی از مسئولان، وکلا و حقوقدانان، کارشناسان و فعالان محیطزیست را در بنیاد حقوقی «بهمن کشاورز» گرد هم آورد. آنها ضعف اجرای قوانین، ناهماهنگی نهادی، انکار بحران و بیتوجهی به پیشگیری و همینطور زمینهسازی برای تخریب و تصرف جنگلها را در جایگاه محورهای اصلی بحران آتشسوزیهای جنگلی مورد نقد قرار دادند.
گزارش مجلس غیرعلمی و متناقض است
|پیام ما| سازمان حفاظت محیطزیست در نشستی رسانهای به اتهام «انفعال» در مواجهه با بحران الیت پاسخ داد و گزارش مجلس را غیرعلمی و متناقض خواند. معاونان این سازمان پیشنهاد برداشت درختان شکسته و افتاده برای جلوگیری از آتشسوزی را غیرکارشناسی دانستند و تأکید کردند زیر بار این اقدام نخواهند رفت. آنها در کنار دفاع از عملکرد نیروها، هشدار دادند آتشسوزیهای جنگلی تغییر ماهیت داده، گستردهتر و شدیدتر شدهاند و جنگلهای کشور دیگر «فصل امن» ندارند.
خیزش ایران برای نجات هیرکانی
در ۲۳ روز آتشسوزی در «منطقه حفاظتشده چهارباغ»، یعنی از ۱۰ آبان تا ۳ آذرماه، فعالان محیطزیست و کوهنوردان از آمل، قائمشهر، تهران، همدان، البرز، اسلامشهر، تبریز، بروجرد، کردستان، اصفهان، شیراز، چالوس، نوشهر، نور، نکا و کلاردشت و شهرهای دیگر عازم منطقه حریق شدند. گروهی از فعالان محیطزیست فارس هم کولهپشتیشان را بستند، از زن و فرزندشان خداحافظی کردند و برای خاموش کردن آتش راهی شدند، اما با اصرار مسئولان بر اینکه کار تمام و آتش خاموش شده، از میانه راه بازگشتند. در میان داوطلبان، یکی کارگر بود، یکی مسافرکش، یکی کشاورز، یکی معلم و یکی کارمند! هدف همگی هم یک چیز؛ «آب زدن بر تن سوخته الیت»!
ضعف مدیریت «الیت» را شعلهور کرد
جنگلهای «الیت» مازندران و منطقه حفاظتشده «چهارباغ» بیش از سه هفته است که در آتش میسوزد و هنوز مهار نشده. این روزها بیش از همه چالش کمبود تجهیزات هوایی مدرن مطرح است و انتقادات گستردهای را برانگیخته. «رحیم ملکنیا»، استاد منابعطبیعی، اما به «پیام ما» از معضل بزرگتر و عمیقتری میگوید؛ در اینگونه حریقها مشکل اصلی نه کمبود تجهیزات، بلکه فقدان مدیریت مؤثر، برنامه عملیاتی جامع و هماهنگی دستگاههاست.
