بایگانی مطالب برچسب: جنگل‌های زاگرس

حفاظت از زاگرس در صدر اولویت‌های محیط زیست لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی این استان اعلام کرد حفاظت از جنگل‌های زاگرس در برابر آتش‌سوزی، تخریب زیستگاه‌ها و پیامدهای تغییر اقلیم در اولویت برنامه‌های محیط‌زیستی قرار دارد. به گفته او، مدیریت منابع آب، کنترل آلودگی صنایع و ساماندهی پسماندها نیز از دیگر محورهای اصلی اقدامات این اداره‌کل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان

زاگرس در تب و تاب آتش؛ از مخاطرات زیست‌محیطی تا بحران در شبکه درمان اعتیاد

شماره ۳۴۱۱ روزنامه «پیام ما» در روز یکشنبه سوم خرداد ۱۴۰۵، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، با تمرکز بر چالش‌های زیست‌محیطی از جمله خطر حریق در زاگرس و بحران ورشکستگی مراکز درمان اعتیاد منتشر شد.

از بحران زیست‌بوم خلیج فارس تا تخریب جنگل‌های بلوط زاگرس

شماره سه‌هزار و چهارصد و پنج روزنامه «پیام ما» در روز یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۵ با تمرکز بر موضوعات محیط زیستی و میراث طبیعی کشور منتشر شد؛ شماره‌ای که در آن گزارش‌هایی درباره آلودگی نفتی خلیج فارس، تخریب جنگل‌های بلوط زاگرس، افزایش خودروهای برقی در ترکیه و چندین یادداشت تحلیلی در حوزه آب، محیط زیست و ارتباطات منتشر شده است.
کاور افقی 27 اردیبهشت......

۲ دهه ناکامی در ثبت جهانی دماوند

|پیام ما| قله دماوند، بیش از یک دهه است که در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو مانده و هنوز تا ثبت نهایی فاصله بسیار دارد. علت این امر چیست؟ «علی قمی اویلی»، متخصص میراث طبیعی جهانی، معتقد است تا زمانی که مشکلات مدیریتی، حفاظتی و آسیب‌های زیست‌محیطی دماوند حل نشود، ارسال پرونده به دبیرخانه یونسکو نتیجه‌ای نخواهد داشت.

جنگلداری اجتماعی؛ امیدی نو برای حکمرانی جنگل‌های زاگرس

بیراهه بی‌مجوز در قلب جنگل‌های داراب

در اقدامی کارشناسی‌نشده و بدون مجوز ارگان‌های مربوطه، بیل‌های مکانیکی بدون هر گونه مانعی، قلب جنگل‌های ایرانی-تورانی داراب را می‌خراشند. این اقدام به‌بهانه توسعه و برای انتقال مسیر تردد ماشین‌ها از گردنه بالش به راهی جایگزین است که از باغات روستای «مروارید» به روستای «سنگ چارک» می‌رود تا بار دیگر در سایه طرح‌های کارشناسی‌نشده، سناریوی دیگری برای ویرانی عرصه‌های منابع ملی در این خطه از جنوب‌شرق استان فارس نوشته شود.

یادی دوباره از فداکاران جنگل

|پیام ما| نام اعضای خانواده بهزادی؛ یعنی «ناصر»، «رضا» و «حامد» که در آتش‌سوزی تنگه «هایقر» جان سپردند و «حمید مرادی»، «چیاکو یوسفی» و «خبات امینی» جان‌باختگان آتش‌سوزی کوه آبیدر، و همین‌طور «اسماعیل کریمی» جنگلبان سوخته در شعله‌های آتش کامیاران، «محمدجواد مختاری» فعال محیط‌زیستی که برای مهار آتش منطقه «فهیلان» جانش را فدا کرد و «مصطفی عبداللهی» که در اطفای حریق بام خرم‌آباد به کمک نیروهای منابع‌طبیعی شتافت و جان سپرد، یک بار دیگر به میان آمده است. آنها که ۹ نفر از نیروهای حفاظتی و اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد استان‌های کردستان، فارس و لرستان هستند، از سوی سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری «فداکار خدمت» شناخته شدند.

مرگ‌های دنباله‌دار در زاگرس

«ریبین گورانی» ۱۰ روز در کما برای زنده ماندن تلاش کرد. دود آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های مریوان، اواخر مردادماه به ریه‌هایش تاخت، همان زمان و پس از بازگشت از محل حادثه به مراکز درمانی رفت اما آن‌طورکه انجمن محیط‌زیستی چیا نوشت، با تأخیر بستری شد و پس از چند روز وخامت حال، تهوع و سرگیجه شدید، نهایتاً در روز سه‌شنبه، ۴ شهریور، به کُما رفت. ۱۰ روز در کما ماند و ۱۴ شهریور خبر ازدست‌رفتنش آمد تا نامش در کنار «حمید مرادی»، «چیاکو یوسفی‌نژاد» و «خبات امینی»، به‌عنوان کشته‌شدگان در آتش‌سوزی‌های امسال کردستان قرار گیرد. حمید، چیاکو و خبات برای خاموش کردن آتش آبیدر اوایل مرداد جانشان را از دست دادند و حالا در شهریورماه، ریبین ۲۷ساله برای خاموش کردن آتش جنگل‌های مریوان از دست رفته است.