بایگانی مطالب برچسب: اکوساید
بازدید سرزده رئیسجمهور از سازمان حفاظت محیطزیست
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، با حضور سرزده در سازمان حفاظت محیطزیست ضمن بررسی مسائل و چالشهای زیستمحیطی کشور، در جریان گزارشهای مربوط به خسارات زیستمحیطی ناشی از جنگ تحمیلی رمضان، اقدامات بینالمللی انجامشده و برنامههای این سازمان برای دوران پس از جنگ قرار گرفت.
«این اکوساید است»؛ واکنش رئیس سازمان حفاظت محیطزیست به حمله به مخازن سوخت تهران و البرز
شماره چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۵ روزنامه «پیام ما» با تیتر اصلی «این اکوساید است» منتشر شد؛ گزارشی که به اظهارات شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، درباره پیامدهای محیطزیستی حمله به مخازن سوخت تهران و البرز میپردازد. در این شماره همچنین گزارشهایی درباره اختلالات خواب پساجنگ، تأثیر جنگ بر گردشگری خاورمیانه، فصل زادآوری پرندگان و موضوع اینترنت طبقاتی منتشر شده است.
«اکوساید»، جنایتی که مجازات ندارد
برای دههها، جنگ در حقوق بینالملل داستانی انسانی بود؛ روایت سربازان، غیرنظامیان، اسرا و شهرها. اگر جنگلی میسوخت یا رودخانهای آلوده میشد، کسی آن را مسئلهای حقوقی نمیدانست. بااینحال، جنگهای قرن بیستم آرامآرام این نگاه را تغییر دادند و مفهومی بهنام «اکوساید»، در حقوق بینالملل مطرح شد. البته اکوساید یا بومکشی محدود به دوران جنگ نیست و تخریب محیطزیست به دست شرکتهای بزرگ و درون یک کشور نیز رخ میدهد. اما پس از گذشت ۵۰ سال از مطرح شدن این مفهوم، بهدلیل آنکه قانونیشدن اکوساید بهنفع کشورهای پیشرفته و شرکتهای بزرگ چندملیتی نیست، هنوز که هنوز است چندان مورد توجه قرار نگرفته. در قوانین ایران هم قانونی مختص به این امر وجود ندارد و فقط یک ماده قانونی بهطور کلی به جرائم محیطزیستی میپردازد.
