بایگانی مطالب برچسب: آلودگی هوا
زندگی میان شعله و شیمیایی
اهواز سالیان سال است که با بحران آلودگی هوا دستوپنجه نرم میکند و مردم این شهر بهای سنگینی برای آن میپردازند. بحران آلودگی هوا به بخشی جداییناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده، بهطوریکه حتی در خانهها نیز مردم از هوای آلوده در امان نیستند. اسپریهای تنفسی بهعنوان داروی ضروری به خانههای بسیاری از شهروندان راه یافته است. در کنار طوفانهای گردوغبار که تعداد روزهای بدون آن انگشتشمار شده، پدیده جدید «دودهای شبانه» که یک منشأ آن آتشسوزی هورالعظیم است، نفس مردم را به شماره انداخته است. تابستان امسال هجوم دود این آتشسوزیها در گرمای طاقتفرسای ۴۸ تا ۵۲ درجهای تابستان، زندگی روزمره مردم را مختل کرد. شبهنگام، بوی آزاردهنده دود از طریق کولرها وارد خانهها میشد و آسایش را از مردم میگرفت. سردرد، سرگیجه، تهوع و اختلال در خواب تنها بخشی از عوارض این آلودگی است که با وجود آلایندههای شیمیایی، سلامت عمومی را به خطر انداخته است. چنین شرایطی، حق اولیه دسترسی به هوای سالم را برای مردم اهواز به یک رؤیای دور از دسترس تبدیل کرده است. «مریم محمدی روزبهانی»، دانشیار آلودگیهای محیطزیست و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، در گفتوگو با «پیام ما» میگوید: «اهواز با آلودگی هوای ناشی از فلرهای نفتی، صنایع آلاینده و گردوغبار دستوپنجه نرم میکند و در این میان، دود ناشی از آتشسوزیهای مکرر تالاب هورالعظیم، بحران را به مرحلهای فاجعهبار رسانده که سلامت مردم را به خطر انداخته است.»
آرزوی پاییز پاک
آلودگی هوای تهران در پاییز امسال میتواند تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان باشد. در ششماهه نخست امسال روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش یافت و تنها شش روز هوای پاک ثبت شد. این بهمعنای افزایش بیماریها و مرگهای ناشی از آلودگی هوا است. بااینحال، اقدامات قانونی مانند الزام خودروسازان به نصب کاتالیست و ارتقای نظارت بر معاینه فنی، نویدبخش کاهش آلایندهها و بهبود کیفیت هوا در سالهای آینده است.
آزادراه تهران-شمال، راه توسعه یا نابودی؟
پایان دوران «مختاری»
مدیرعامل ۸۰ساله سازمان بوستانهای تهران بعد حدود ۳۸ سال از صندلی مدیریت برخاست. از ۵۳ سال پیش که «علیمحمد مختاری» با مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی به شهرداری تهران آمد، شهرداران مختلفی را به چشم دید؛ با حساب سرانگشتی از سال ۱۳۵۱ تاکنون ۲۵ شهردار. از پاییز ۶۶ که تاریخ ثبتشده حضور مختاری در سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران است، تهران ۱۶ شهردار مختلف داشت و در تمام این سالها مختاری در سمت خود باقی ماند. او هیچوقت بازنشست نشد، حتی دیروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور) که ناگهان از سمتش برکنار شد و قرار است سازمان بوستانهای تهران بعد از چند دهه مدیر جدیدی به خود ببیند، مختاری در جایگاه مشاور شهردار در امور بوستانها منصوب شده است.
کارگری در گرمای کشنده
گرمای ماه پایانی تابستان همچنان کارگران خوزستانی را در میان شعلههای سوزان کار، به آزمون طاقت میکشاند. اوج گرما پشت سر گذاشته شده، اما در گزارش جدید سامانه جهانی پایش دما، چند شهر خوزستان در فهرست گرمترین شهرهای جهان معرفی شده است. آبادان در روز جمعه، ۱۴ شهریور، با تجربه دمای ۴۶ درجه سانتیگراد گرمترین شهر جهان شد. شهر «صفیآباد» دزفول نیز با ثبت دمای ۴۵.۳ درجه سانتیگراد در کنار «عین صالح» الجزایر عنوان چهارمین شهر گرم جهان را به خود اختصاص داد. در گرمترین زمان تابستان سال جاری دمای هوای خوزستان از ۵۰ درجه گذشت و به ۶۰ درجه گرمای هلاککننده نزدیک میشد. با اینهمه، کارگران باید در این دما و شرجی نفسگیر به کار ادامه میدادند، چون کارفرمایان زیر بار هزینه تعطیلی نمیرفتند.
درخواست پیگیری آلودگی هوا ناشی از سوزاندن هورالعظیم
میکروبها، عاملان پنهان ذوب سریعتر
در یک روز تابستانی گرم و مهآلود در اسوالبارد «آروین ادواردز»، متخصص بومشناسی یخچالها، بر سطح یخی ایستاده بود که زیر پایش آب روان میشد و سنگها از ستیغ کوه فرو میریختند. او این صحنه را به «حضور در شهری در حال سوختن در میانه یک حمله هوایی» تشبیه کرد. چنین تصویری، نه شرح جنگ که روایت زیستشناسی است که دو دهه عمرش را وقف پژوهش در مناطق قطبی کرده و اکنون شاهد سرعت گرفتن مرگ یخچالهاست.
بوی رستگاری از شهر نمیآید
پایتخت در دور باطلی گرفتار است؛ سالها هشدار درباره آلودگی هوا و نابرابریهای شهری بیثمر مانده و کیفیت زندگی در سایه رشد بیمهار و مدیریتهای ناپایدار قربانی شده است. به باور «حسین ایمانی جاجرمی»، استاد مطالعات توسعه، نبود زیرساختهای واقعی، تبعیض فضایی و نگاه ضدشهری حاکم بر سیاستگذاری، باعث شده است مردم امیدی به اثرگذاری مطالبات خود نداشته باشند. بهگفته او، این تناقضها تهران را به شهری بدل کرده که در آن منافع گروههای قدرتمند بر منافع عمومی چون «هوای پاک» غلبه دارد. این جامعهشناس در گفتوگو با «پیام ما» از دلایل جا ماندن از توسعه شهری میگوید و اینکه در شرایط کنونی، سیاستهای نمادین مشکل بزرگی چون آلودگی هوا را حل نمیکند.
